Små skogsmaskiner och övriga maskiner

BMB 230 Bamse

7 inlägg 5225 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

BMB 230 Bamse

match  
#89598 Hej.
Jag håller på att renovera en röd Bamse, är lite osäker på årsmodell.

Jag saknar en vänster motorskyddsplåt och undrar om någon har tips på vart man kan hitta en sån.
Är det någon av er som rent av har en?

MVH
Mats



   TS
Avatar Fallback

Re: BMB 230 Bamse

superbm55  
#90007 Hej
Ska börja renovera min rostiga, dammiga, förtorkade röda metallhög.
Pumpa luft i däcken, skaffat handpump idag från Sjölins Elektrodiesel i Växjö (riktigt bra reservdelsavdelning där!)
Har lagt ut banden på gådsplanen; ska jag sätta på grymma grävbanden eller snälla snöbanden från en OM 25a?
Start av motor kanske på torsdag för första gången på 12-15 år? Den går iallafall runt då den stått inne i garaget sedan 10 år tillbaka. Men är inte så vacker precis.
Kran ska på, det satt en grävmaskin därbak som störde helheten. Nu finns det en vindelbjörn på gång...
Den 8 maj har vi veterantraktordag härhemma och då kanske den röda rostkolossen körs fram...
eller bogseras dit? http://www.götaström.se

Äntligen mer film på;


Jag behöver också en plåt för vardera sidan av motorn - saknas! Om någon nytillverkar är jag med på delad kostnad för
matrisen.

Hör av er. Bra om det blev en samlande tråd för alla Bamse-fans!
För vi finns ju! :smile:

Avatar Fallback

Re: BMB 230 Bamse

lsr  
#123586 Hur går det för dig med Bamsen?

Avatar Fallback

Re: BMB 230 Bamse

superbm55  
#123788 Hej
Inte så bra; handpumpen fr Sjölins passade inte, fel gängad och inte rätt storlek. Kan det vara så svårt att hitta en handpump som passar. Är det lastbilsstorlek månne??!
Någon som vet vad det är för handpump som sitter på motorns högra sida en bit bak. Alltså inte original handpump som sitter på vanliga Victorn snett nedan insprutningspumpen.
Nåväl nu är snön borta och jag ska åka och förhandla om den takmonterade ÖSA kranen som jag vet finns på en vildvuxen åker i skogsbrynet där det dessutom är beläget en av de mest gigantiska traktorskrotarna som finns kvar från fornstora dagarna...Massor med gamla Brunettchassin och ÖSAlik.

På tal om motorluckor till Bamsen; jag behöver båda sidor till en röd 63a. Eller mall för nytillverkning.
Kanske någon gör nya och säljer?

Avatar Fallback

Re: BMB 230 Bamse

lsr  
#123827 Olssons i Ellös säljer originalpumpen dom kanske också har den som du behöver?
Får man fråga vart skroten finns?

Avatar Fallback

Re: BMB 230 Bamse

j-eg63  
#123828 Sidoplåt bamse går ju bra att tillverka själv hade samma fråga själv när jag köpte mitt repobjekt för 25 år sen tydligen lämnades dessa plåtar kvar i skogen?? Tag en plåt bocka den längst opp sen gummistroppar som håller fast den Dekaler går nog fortfarande att få tag i Lycka till!

Avatar Fallback

Re: BMB 230 Bamse

Emil N  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#123934
superbm55 skrev:Hej
Inte så bra; handpumpen fr Sjölins passade inte, fel gängad och inte rätt storlek. Kan det vara så svårt att hitta en handpump som passar. Är det lastbilsstorlek månne??!
Någon som vet vad det är för handpump som sitter på motorns högra sida en bit bak. Alltså inte original handpump som sitter på vanliga Victorn snett nedan insprutningspumpen.
Nåväl nu är snön borta och jag ska åka och förhandla om den takmonterade ÖSA kranen som jag vet finns på en vildvuxen åker i skogsbrynet där det dessutom är beläget en av de mest gigantiska traktorskrotarna som finns kvar från fornstora dagarna...Massor med gamla Brunettchassin och ÖSAlik.

På tal om motorluckor till Bamsen; jag behöver båda sidor till en röd 63a. Eller mall för nytillverkning.
Kanske någon gör nya och säljer?


Om du ända ska till den där traktorskroten, kan du kolla om det finns någon MF Robur där?

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar