Sida 1 av 2

kedjor på snöslunga

Postat: lör 20 feb 2010, 20:58
av Henrik Petersen
Hej alla
Jag kör på första säson med snöslunga, en HVA 1130, och nu undrar jag om den skulla driva bättra med kedjor eller gör det ingen skillnad på en så liten maskin.

Henrik

Re: kedjor på snöslunga

Postat: lör 20 feb 2010, 21:07
av totte
Det gör mycket stor skillnad på en liten maskin. Så har du problem med framdrivningen så rekommenderar jag verkligen kedjor. Har du branta uppförslut att köra i så bör du ha piggkedjor. Särskilt bra med kedjor när det är blötsnö, för då går det tungt, samtidigt som slirningen blir värre.

Re: kedjor på snöslunga

Postat: lör 20 feb 2010, 21:22
av Henrik Petersen
Tack totte!
Här går det fort, man hinner präcis trykka enter, så är der svar. Ja man får väl gå till affären med sina sista slantar, även om det gör ont. :lol:

Henrik

Re: kedjor på snöslunga

Postat: lör 20 feb 2010, 21:43
av Naders
På min nyinköpta snöslunga, en Stiga Snow Crystal, så stannar hjulen när den inte orkar driva mer.
Man tycker ju att hjulen skulle "speka" istället men i mitt fall så stannar de alltså.
Har inte koll på läget för tillfället om driften är remdriven men jag hör ingen rem slira iaf. Isf skulle det väl hjälpa med att spänna denna.
Så i mitt fall skulle det nog inte hjälpa med kedjor......

Re: kedjor på snöslunga

Postat: lör 20 feb 2010, 22:16
av Henrik Petersen
Hej
Jag har ingen koll på hur transmissionen funkar på dessa maskiner

Re: kedjor på snöslunga

Postat: lör 20 feb 2010, 23:18
av Dexxaz
Min gamla slunga är totalt hjälplös utan kedjorna men gräver snabbt ett par gropar i snön om det går för tungt framåt.
Den har typ "Vinkel variator" med ett gummibelagt drivhjul som trycks mot en roterande ståldisk, olika avstånd från diskens centrum ger olika hastigheter....neutral i diskens mitt, back på andra sidan av centrumet.
Många äldre åkklippare har samma enkla variator, driftsäkert enkelt system......
Ganska vanligt på alla enkla småmaskiner....

Re: kedjor på snöslunga

Postat: sön 21 feb 2010, 02:27
av totte
Jo den har friktionshjulsdrift, tror knappt det finns nåt annat idag. Det är alltså en stor plan skiva av stål, vanligen direkt på remskivan från motorn. Mot den går ett gummibelagt hjul som flyttas mer eller mindre från centrum för olika växlar. Vid back flyttas den över på andra sidan centrum. Hjulet är skjutbart på en oftast sexkantig axel som sen driver en reduktionsväxel till hjulaxeln.

Här finns en beskrivning av hur det ser ut på en äldre Gilson: blog/totte/gilson-ii-7_b-972.html

Om den inte orkar driva så är det vanligen friktionshjulet som slirar, remmen brukar inte slira om den inte är helt lös, men oftast spänns den av en fjäderbelastad spännrulle. Kolla om det finns nån justering av anliggningen, hjulet hålls mot skivan av en fjäder. Det här är inte ovanligt, kan också tänka mig att det kan bli bättre när gummihjulet blivit en smula inkört.

En annan sak att kolla är att det inte kommit olja/smörjfett på skivan som friktionshjulet ligger an mot, i så fall måste den göras ren, helst med alkohol, petroleumbaserade lösnongsmedel kan skada gummihjulet.

Re: kedjor på snöslunga

Postat: sön 21 feb 2010, 21:53
av Naders
totte skrev:Jo den har friktionshjulsdrift, tror knappt det finns nåt annat idag. Det är alltså en stor plan skiva av stål, vanligen direkt på remskivan från motorn. Mot den går ett gummibelagt hjul som flyttas mer eller mindre från centrum för olika växlar. Vid back flyttas den över på andra sidan centrum. Hjulet är skjutbart på en oftast sexkantig axel som sen driver en reduktionsväxel till hjulaxeln.

Här finns en beskrivning av hur det ser ut på en äldre Gilson: http://www.skogsforum.se/blog/totte/gil ... b-972.html

Om den inte orkar driva så är det vanligen friktionshjulet som slirar, remmen brukar inte slira om den inte är helt lös, men oftast spänns den av en fjäderbelastad spännrulle. Kolla om det finns nån justering av anliggningen, hjulet hålls mot skivan av en fjäder. Det här är inte ovanligt, kan också tänka mig att det kan bli bättre när gummihjulet blivit en smula inkört.

En annan sak att kolla är att det inte kommit olja/smörjfett på skivan som friktionshjulet ligger an mot, i så fall måste den göras ren, helst med alkohol, petroleumbaserade lösnongsmedel kan skada gummihjulet.

Detta får jag kolla upp. Tackar för infon.
Nu hoppas jag bara på lite mer snöfall så den får köras med igen :roll:

Re: kedjor på snöslunga

Postat: sön 21 feb 2010, 22:05
av Dexxaz
Grannen har en sprillans ny Jonsered slunga, på den har remskivan på motorns utgående axel lossat från sitt nav och han upplevde samma sak som du beskriver.Kolla hur det ser ut på din slunga, ta loss kåpan över remmarna och kör slungan mott nått stopp, syns direkt om det slirar där.
Lösningen blev en snabb loppa med miggen...... 😈

Re: kedjor på snöslunga

Postat: mån 22 feb 2010, 03:02
av totte
Jaha ja, och vad jag vet så är Jonsereds och Partner och en jäkla massa andra precis samma maskiner, byggda nånstans och lackade och försedda med passande dekaler för olika märken.

Re: kedjor på snöslunga

Postat: mån 22 feb 2010, 14:15
av Henrik Petersen
Det stämmer säkert, min HVA är prod. i USA.

Henrik

Re: kedjor på snöslunga

Postat: mån 22 feb 2010, 14:40
av Naders
Kanske Stiga faller inom samma ram? :)
Tänkte prova att spänna wiren först å sen får vi se.
Maskinan är ju helt ny så vill ogärna börja skruva med den direkt. Och sen finns ju även garanti.....

Re: kedjor på snöslunga

Postat: tis 23 feb 2010, 00:04
av totte
Troligen Stiga också ja, det är lite svårt att hålla koll på vilka märken som görs var, men sen är det gissningsvis så också att det inte finns särskilt många tillverkare av drivlinan. Har inte så bra koll på nymarknaden, min nyaste är från 77 :lol:

Så sant så, du har ju garanti, kanske skulle ta ett snack med handlarn, när du provat lite justeringar på vajer och så, om inte det hjälper. För nog skall den orka något bättre tycker man nog.

Re: kedjor på snöslunga

Postat: tis 23 feb 2010, 01:03
av axwell
Friktionsskivan brukar vara försedd med vulkolan på den yta som har kontakt med drivskivan av metall. Det bör gå att justera så att friktionen blir tillräcklig, samtidigt som det inte går för trögt att "växla".
När friktionsskivan slits ned med åren blir anliggningsytan för bred vilket inte är så lyckat speciellt vid "lågfart". Oftast finns möjlighet att justera skivan i höjd så att den får kontakt vinkelrätt mot drivskivan.
Perkloretylen kan fungera vid rengöring. Även bra på pingisracket.

Re: kedjor på snöslunga

Postat: mån 08 mar 2010, 17:09
av Ernst
Till grundfrågan.

Jag har en Honda 60 cm / 7 hkr. Fick med kedjor då jag köpte den ny för några år sedan men jag har aldrig provat kedjorna.

Utrustad med speciella snödäck för slungor och lågt lufttryck (ca. en tredjedel av däcket sjunker ihop då jag trycker ned hantagen) kan jag inte säga att det slirar så att det har någon betydelse.