Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Sträckning kedja framvagn MiniMaster 101

10 inlägg 5881 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Sträckning kedja framvagn MiniMaster 101

Skogstattare  
#81611 Det som egentligen var ett vanligt servicejobb ledde till ngt helt annat,, som vanligt när man ska serva upp ngt som aldrig varit underhållit. Det är en gammal Holmen maskin detta från början,,

Det ser ju väldigt enkelt ut till att börja med:)

1637247486_vimek-minimaster-kedjestrackning.jpg



MEN det är nu man börjar ana oråd...

1637247486_vimek-minimaster-kedja-drivning.jpg


ordentligt slack kedja som gör att man funderar vad som har hänt,, kollar de 4 bultarna från ovansidan och ser att de är inte riktigt åtdragna. Kollar in diffrentialen och ser följande:

1637247486_vimek-minimaster-drivhjul.jpg


Ser att själva huset har flygit i atomer så jag demonterar kedjan från båda drivaxlarna samt lossar de fyra
bultarna helt från ovansidan. Sedan är det bara att trilla ut diff huset från drivkedjan. Det tar inte mer än 15min att göra denna operation. När allt är ute så ser man ju klart vad som har hänt:

Det ser ut som att kedjan skulle ha vart sträckt långt tidigare:),, kedjesträckaren på ena sidan är helt borta samt att den är av på den andra sidan och att själva huset har gått sönder. Bägge lagren är helt slut på också samt att drevet är nött ner till ca 50%

Nu blir det att kolla in nästa steg,, dvs beställa grejer.



   TS
Avatar Fallback

Re: Sträckning kedja framvagn MiniMaster 101

Lövis  
#81648 Det blir dyrt det där Vimek är ju inte så biliga på delarna. :wink:

Användarvisningsbild

Re: Sträckning kedja framvagn MiniMaster 101

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#81649 Det är ju bra att det finns reservdelar att köpa iallafall. Var har du fått sprängskisserna ifrån?

Avatar Fallback

Re: Sträckning kedja framvagn MiniMaster 101

Lövis  
#81650 Har nyligen spänt drivkedjan till bakaxeln på min den var väldigt slak den med.

Lycka till med renoveringen. :grin:

Avatar Fallback

Re: Sträckning kedja framvagn MiniMaster 101

Lövis  
#81652
OAS-forests skrev:Det är ju bra att det finns reservdelar att köpa iallafall. Var har du fått sprängskisserna ifrån?


Sprängskisserna kan du beställa från Vimek dom har en hel bok med alla delar till minimastern.

Guld att ha när man skall skruva lite. :wink:

Användarvisningsbild

Re: Sträckning kedja framvagn MiniMaster 101

Skogstattare  
#81668 Jag beställde en från Vimek, jag har en som heter Ulf Johansson som kontaktperson där. Han är guld värd, mycket duktig och schysst tycker jag. Priserna från dom är ju lite häftiga men det är bara att samla ihop vad man behöver och hoppas på en bra rabatt. Jag fick ett guldpris på en komplett diffrential av Ulf så jag köper en komplett med allt, bara att hänga dit.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sträckning kedja framvagn MiniMaster 101

Mangelu  
#81715
Skogstattare skrev:Jag beställde en från Vimek, jag har en som heter Ulf Johansson som kontaktperson där. Han är guld värd, mycket duktig och schysst tycker jag. Priserna från dom är ju lite häftiga men det är bara att samla ihop vad man behöver och hoppas på en bra rabatt. Jag fick ett guldpris på en komplett diffrential av Ulf så jag köper en komplett med allt, bara att hänga dit.


Bara att instämma, Ulf är en klippa. Skruva får man ju alltid med äldre maskiner men får man sådant kunnande och bra service så underlättar det.

Avatar Fallback

Re: Sträckning kedja framvagn MiniMaster 101

frontera  
#83713 det dära vimek är bara skitföretag, köpte en ny vimek 620 i december 2009 med snöblad i tron att detta var bra och fungerande grejor, men icke sa nicke, bara jävla skit med snöbladet, lyften går med vajerspelet som har plastrullar som löphjul" HÖR OCH HÄPNA. Funka jättebra i minus tjugagrader, rullarna står stilla tillföljd att stålaxlarna och vajer slits ut totalt,vimek svarar inte på mejl jag skickat med bilder på haveriet, återförsäljare svarar att vimek inte kan få fram en hydraulkolv till bladet trots att det finns fästen klara för en kolv i bladet, som vimek köper in från en annan leverantör som har hydraullyft på bladet,"konstigt att inte vimek kan få fram en kolv då"? Återförsäljaren har erbjudet mej en ombygnattssats till hydraullyft med slangar och kolv för tvåtusentrehundrakronor, villket jag tycker är mycket magstark för att få det att fungera proplemfritt, som jag tycker är en självklarhet nä man köper nya och mycket dyra prylar,nu har jag själv byggd om till hydraullyft och det gick på ettusenfemhundra plus arbete som jag gjorde själv. Nää mit råd är att inte köpa från vimek som tydligen inte provar ut sina prylar i det verkliga livet, och det sämsta är väl att det inte finns någon filback på kunden som det verkar, en mycket besviken vimek kund, bilder finns på elendet om det är någon som är inresserad, vimeks motto verkar vara att såld vara lika med att kunden är glömd och borta, och påtalar man någe problem så blir man en bråkig fan bara ,, hejdå från en sarjad kund

Användarvisningsbild

Re: Sträckning kedja framvagn MiniMaster 101

Skogstattare  
#83723 Tråkigt att höra,, jag är som sagt mkt nöjd med den hjälp jag har fått,, bara att hoppas det löser sig för dig

/Patrik

   TS
Avatar Fallback

Re: Sträckning kedja framvagn MiniMaster 101

svanabyn  
#83765
frontera skrev:det dära vimek är bara skitföretag, köpte en ny vimek 620 i december 2009 med snöblad i tron att detta var bra och fungerande grejor, men icke sa nicke, bara jävla skit med snöbladet, lyften går med vajerspelet som har plastrullar som löphjul" HÖR OCH HÄPNA. Funka jättebra i minus tjugagrader, rullarna står stilla tillföljd att stålaxlarna och vajer slits ut totalt,vimek svarar inte på mejl jag skickat med bilder på haveriet, återförsäljare svarar att vimek inte kan få fram en hydraulkolv till bladet trots att det finns fästen klara för en kolv i bladet, som vimek köper in från en annan leverantör som har hydraullyft på bladet,"konstigt att inte vimek kan få fram en kolv då"? Återförsäljaren har erbjudet mej en ombygnattssats till hydraullyft med slangar och kolv för tvåtusentrehundrakronor, villket jag tycker är mycket magstark för att få det att fungera proplemfritt, som jag tycker är en självklarhet nä man köper nya och mycket dyra prylar,nu har jag själv byggd om till hydraullyft och det gick på ettusenfemhundra plus arbete som jag gjorde själv. Nää mit råd är att inte köpa från vimek som tydligen inte provar ut sina prylar i det verkliga livet, och det sämsta är väl att det inte finns någon filback på kunden som det verkar, en mycket besviken vimek kund, bilder finns på elendet om det är någon som är inresserad, vimeks motto verkar vara att såld vara lika med att kunden är glömd och borta, och påtalar man någe problem så blir man en bråkig fan bara ,, hejdå från en sarjad kund


Har också haft en hel del problem med våran 606 bicombi, utveklingsarbetet får man göra själv. Skulle vara intressant att se några bilder!

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).