tis 09 feb 2010, 20:21#81559
Det ser ju ut som följande innan man bygger om den:
Ritning på det som ska göras:
Man börjar med att demontera vinkelväxeln + kedjan, det är inget större bök med. Man plockar sedan bort sträckaren samt justerskruven. Sedan tar man bort övre kedjehuset med hylsa o allt. Nu ska man borra upp eller slipa upp de fyra hålen i själva ramen. Det funkar bra med slipstift annars får man ta en körnare och göra ett märke samt borra med liten borr först och sedan ta en större.
Lossa stoppskruven som håller kedjehuset på kraftuttagsaxeln samt utgående axel på vinkelväxeln. Kedjehjulet ska skjutas på axeln så att axeln sticker ut ca 4mm från kedjehjulet. Nu kan man montera vinkelväxeln så långt bak som möjligt men tänk på att ha minst 1mm mellan axeländarna, sedan linjerar man kedjehjulen.
Montera kedjan på utgående axel och dra fast stoppmuttrarna. Nu kan man börja montera kedjan, kedjan ska helst vara 46 rullar men på vår maskin måste jag kapa en halv länk till för att sträckaren ska kunna spänna kedjan ordentligt.Montera sträckaren och justera sträckningen med M8 bulten uppifrån sedan drar du fast sträckaren mot växellådshuset med M10 bulten
Visar skissen som följde med:
Färdigt resultat blir följande:
Patrik.Axelsson
Arbetsledare JBC AB