Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Ombyggnation av transmission Mini Master 101

8 inlägg 6127 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Ombyggnation av transmission Mini Master 101

Skogstattare  
#81529 Håller på att bygga om drivningen samt renovera växellådan på maskinen som vi kör i företaget. Det var inte alltför komplicerat men bra dyrt:)


Problemet som var i växellådan:

Bild



Bild



Drevet var ju inte direkt billigt,, 4995+moms och sedan så blir det nya packboxar,lager osv. Jag kan lägga upp ngr bilder på ombyggnation senare om det är intressant.



   TS
Användarvisningsbild

Re: Ombyggnation av transmission Mini Master 101

swe#kipp  
#81534 Ja lägg gärna upp bilder och info om hur det går för dig samt kanske lite "bra att tänka på" saker som du kommer på under arbetets gång :)

Användarvisningsbild

Re: Ombyggnation av transmission Mini Master 101

Skogstattare  
#81559 Det ser ju ut som följande innan man bygger om den:

Bild


Ritning på det som ska göras:

Bild


Man börjar med att demontera vinkelväxeln + kedjan, det är inget större bök med. Man plockar sedan bort sträckaren samt justerskruven. Sedan tar man bort övre kedjehuset med hylsa o allt. Nu ska man borra upp eller slipa upp de fyra hålen i själva ramen. Det funkar bra med slipstift annars får man ta en körnare och göra ett märke samt borra med liten borr först och sedan ta en större.

Lossa stoppskruven som håller kedjehuset på kraftuttagsaxeln samt utgående axel på vinkelväxeln. Kedjehjulet ska skjutas på axeln så att axeln sticker ut ca 4mm från kedjehjulet. Nu kan man montera vinkelväxeln så långt bak som möjligt men tänk på att ha minst 1mm mellan axeländarna, sedan linjerar man kedjehjulen.

Montera kedjan på utgående axel och dra fast stoppmuttrarna. Nu kan man börja montera kedjan, kedjan ska helst vara 46 rullar men på vår maskin måste jag kapa en halv länk till för att sträckaren ska kunna spänna kedjan ordentligt.Montera sträckaren och justera sträckningen med M8 bulten uppifrån sedan drar du fast sträckaren mot växellådshuset med M10 bulten

Visar skissen som följde med:

Bild


Färdigt resultat blir följande:

Bild

   TS
Avatar Fallback

Re: Ombyggnation av transmission Mini Master 101

Lövis  
#81643 Det drevet ser bekant ut.

Avatar Fallback

Re: Ombyggnation av transmission Mini Master 101

Lövis  
#81645 Ett sådant drev har jag också varit ägare till. :grin:

Användarvisningsbild

Re: Ombyggnation av transmission Mini Master 101

Skogstattare  
#81669 Det roliga var när jag skulle knacka ut primäraxel så tog lagret i bromsskivan,, tänkte hur fan gör jag nu... ringde Ulf på Vimek och han sa att det var bara att ta loss bromsskivan. Den satt nått så råbarkat så jag var desperat, då snurrade jag till skivan för att få ett bättre läge. Vips så dök ett perfekt hål upp på skivan som ngn ägare innan hade gjort, lagret kunde jag knacka ut precis tack vare det :lol: :lol:

   TS
Avatar Fallback

Re: Ombyggnation av transmission Mini Master 101

Lövis  
#81683 Känner igen varenda ord du skriver om att få bort primäraxeln hade exakt samma bekymmer. :x
Det vart många svordomar innan lagret kom dän men bort kom det och nya lager och tätningar är på plats och växellådan fungerar som aldrig för.
Var växelföraren mycket nöt på din?
Jag var tvungen att svetsa på den och slipa tills den fick sin ursprungliga form. :grin:

Användarvisningsbild

Re: Ombyggnation av transmission Mini Master 101

Skogstattare  
#81709 Jag lär torska på det också,, men jag tror inte det var så farligt. Verkar lurt att ngn innan har bytt den i tron att det skulle funka bättre :lol:

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).