Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Någon som sett Malwas griplastarvagn i verkligheten ?

13 inlägg 6135 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Någon som sett Malwas griplastarvagn i verkligheten ?

Harald  
#81278 Var inne på Malwas sida nu på morgonen, dom har lagt upp lite bilder på en ny vagn. Nån av er som har sett den i drift? vettigt med bromsar men vad tror ni om navdriften?
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild




   TS
Användarvisningsbild

Re: Någon som sett Malwas griplastarvagn i verkligheten ?

swe#kipp  
#81281 Avesta vagnen hade väl navdrift ett tag, tanken var väl att det främre hjulet skulle lyftas av det bakre när man körde emot stubbar och stenar, såg ut att funka på nån demofilm jag såg men vet inte hur det är i praktiskt arbete ,,,,,,
Avesta har ju gått ifrån det systemet, är det billigare eller dyrare med navdrift eller handlar det om vilket som funkar med minst problem ?
Måste säga att jag tycker vagnen ser fin ut :)

Användarvisningsbild

Re: Någon som sett Malwas griplastarvagn i verkligheten ?

trilla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#81284 Jag har inte alls sett den men tycker det är synd att han har de där däcken på vagnen. Jag har sådana däck på en av mina vagnar och de är hårda som sten och olika stora!! Kina däck då dom är som sämst skulle jag säga.

Avatar Fallback

Re: Någon som sett Malwas griplastarvagn i verkligheten ?

Robertberg  
#81295 Är det deras egna kran?
Parallellförd u!

Användarvisningsbild

Re: Någon som sett Malwas griplastarvagn i verkligheten ?

sågmek  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#81332 undrar om inte hela kärran är en kines???
Ägaren finns ju här på skogsforum i bland så han kan ju själv svara på den frågan :!:

Avatar Fallback

Re: Någon som sett Malwas griplastarvagn i verkligheten ?

swetrac  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#81368 Vi tillverkar vagnen i Västergötland hos samma leverantör som tillverkar vår miniskotare. Vagnen har tagits fram tillsammans med Hugosson som tidigare var VD på Mowi. Beträffande däck så kan ni få vilka däck ni vill för vi har ingen drivrulle som måste passa i mönstret... :lol:

mvh

Magnus

Malwa

Avatar Fallback

Re: Någon som sett Malwas griplastarvagn i verkligheten ?

jönsson84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#81369 hmm..jag ser ju vikkolven på kranen ,men var sitter lyftkolven?

Avatar Fallback

Re: Någon som sett Malwas griplastarvagn i verkligheten ?

Robertberg  
#81372
jönsson84 skrev:hmm..jag ser ju vikkolven på kranen ,men var sitter lyftkolven?


Det är samma kolv som används till både lyft och utlägg, iom att kranen är paralellförd så lyfts gripen samtidigt som man skjuter gripen ifrån sig. (antar jag)

Avatar Fallback

Re: Någon som sett Malwas griplastarvagn i verkligheten ?

axwell  
#81374
swetrac skrev:Vi tillverkar vagnen i Västergötland hos samma leverantör som tillverkar vår miniskotare. Vagnen har tagits fram tillsammans med Hugosson som tidigare var VD på Mowi. Beträffande däck så kan ni få vilka däck ni vill för vi har ingen drivrulle som måste passa i mönstret... :lol:

mvh

Ma

Orkar den bromsa ned ett normalt överlass i en brant utförsbacke? Eftersom den väl kan ha snökätting frestas man lasta lite till, för fram bör den ju komma även om det är isigt. Dvs finns det någon överstr. ventil om den överbelastas?

Avatar Fallback

Re: Någon som sett Malwas griplastarvagn i verkligheten ?

swetrac  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#81390 Beträffande lyftkolven så sitter den på baksidan av kranstolpen, se bild.
Övriga frågor tar jag helst som PM, så inte moderatorn hoppar på mig.
mvh

Magnus

Malwa
Bild

Avatar Fallback

Re: Någon som sett Malwas griplastarvagn i verkligheten ?

Yanmar 1502d  
#81422 Vet någon vad den kostar?

Användarvisningsbild

Re: Någon som sett Malwas griplastarvagn i verkligheten ?

pollefi  
#81436
Harald skrev:
Bild



Skulle vara intresserad att höra erfarenheter kring en sån här bockad dragbom.
Annars ser ju kranen helt ok ut.

Ha de

Avatar Fallback

Re: Någon som sett Malwas griplastarvagn i verkligheten ?

Prowler  
#81487 Vad kan den där lyfta månne? Hade varit bra med ett par extra bankar också, men det kanske tillkommer fler saker i efterhand :)

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).