Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Däckdimensioner betyder vad?

6 inlägg 5981 visningar Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Däckdimensioner betyder vad?

totte  
#78620 Uschäkta en okunnig mogen ungdom, dom här däcksdimensionerna på ATV, t ex 25x10-12 vad står siffrorna för?



   TS
Avatar Fallback

Re: Däckdimensioner betyder vad?

axwell  
#78633 Hade hoppats på att någon ATV-entusiast skulle svara. Ingen risk, svarar jag fel, får du rätt svar av någon annan.

25" totaldiametern, 10" bredden -12" fälgdiameter

Användarvisningsbild

Re: Däckdimensioner betyder vad?

totte  
#78733 Uppenbarligen rätt, eftersom ingen har protesterat 8) . Låter ju som en rimlig förklaring Tack för svaret! :grin:

   TS
Avatar Fallback

Re: Däckdimensioner betyder vad?

axwell  
#78739 OK , då jag tidigare hade samma system på mina traktorbakhjul så kändes inte risken så stor. Det här är teoretiska mått, speciellt för däcken. I praktiken kan det skilja någon cm. eller i vart fall många mm.

Användarvisningsbild

Re: Däckdimensioner betyder vad?

totte  
#78740 Jomen det inser jag också att det är nominella dimensioner, Exakta måtten, i synnerhet ytterdiametern, beror ju på många faktorer, bl a hur hårt dom är pumpade.

   TS
Avatar Fallback

Re: Däckdimensioner betyder vad?

axwell  
#78742 Visst är det så men tex. 31"=787mm är 810mm vid rek. tryck. 400 brukar vara 405mm breda. Olika fabrikat och mönstertyp kan spela roll.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).