Sida 2 av 3

Re: Har bytt min traktor m griplastarvagn mot ATV ...

Postat: mån 11 jan 2010, 21:05
av axwell
pollefi skrev:Din MF motsvarar den Dexta jag också har


Innan MF-klubben hör av sig bör vi stämma av jämförelsen. Jag tror att en Ford Dexta närmast skall motsvara en äldre MF 35 och en Dexta Super mot en MF 35X då de senare har diffspärr. Mycket mer än så vet jag inte om jämförelsen.

Hade hoppats på nåt bra tips om hur jag skall få till samma precision som du på vägbredd kontra fordonsbredd. Är det kris kan jag visserligen trycka ned skopan på platten så att framhjulen lyfts och med hjälp av styrbromsfunktionen tvinga framvagnen åt sidan utan att åka nämnvärt fram/bakåt. Men jag inser ju att det bara är en detalj i sammanhanget.

Jodå, de rejäla finska kedjorna som inte har en rostfläck och har det mesta av färgen kvar ryms inte under skärmen sedan jag bytte till större hjul, det blir en försäljn. bara jag får till ett foto.

Re: Har bytt min traktor m griplastarvagn mot ATV ...

Postat: tis 12 jan 2010, 18:23
av Henrik Petersen
Jodå, de rejäla finska kedjorna som inte har en rostfläck och har det mesta av färgen kvar ryms inte under skärmen sedan jag bytte till större hjul, det blir en försäljn. bara jag får till ett foto

Hoppsan, dom där kedjorna passar dom till originalhjulen??. Min Yanmar 1720D har 5x14 fram och 8.3x22 bak
jag är i såfall interreserat.

Henrik

Re: Har bytt min traktor m griplastarvagn mot ATV ...

Postat: tis 12 jan 2010, 18:48
av pollefi
axwell skrev: Jag tror att en Ford Dexta närmast skall motsvara en äldre MF 35 och en Dexta Super mot en MF 35X då de senare har diffspärr.
Hade hoppats på nåt bra tips om hur jag skall få till samma precision som du på vägbredd kontra fordonsbredd.


Nu axwell går vi nog off topic i denna tråd har jag för mej... 8-|

Vet ej, men här hos oss var nog Dextan utrustad med diffspärr då den såldes i sina glansdagar...
Så absolut inget att åka utanför vägnätet med grejer som saknar spärr, är min erfarenhet i varje fall #:-s
Å de enda kedjorna som är nåt å använda e väl riktiga piggkedjor :?:

Axwell de vägar du behöver hugga upp behöver väl så breda att du kommer dej emellan... ;;) ;)

Ha de gott å må väl

Re: Har bytt min traktor m griplastarvagn mot ATV ...

Postat: tis 12 jan 2010, 19:56
av axwell
Henrik Petersen skrev:Inlägg Skrivet av Henrik Petersen » Idag, 18:23


Försöker maila dig senare i kväll; kommer inget, maila mig. axwell

Re: Har bytt min traktor m griplastarvagn mot ATV ...

Postat: tis 12 jan 2010, 21:13
av Vesslan
pollefi skrev:Hej där uti stugorna!

Svaren som ragnarn får här tycker jag e lite väl svartmålande av flera 🤷‍♂️

Vill här bara ge en liten syn som jag har av egen erfarenhet.
Har själv sedan flera år en mellanstor bakhjulsdriven IH som jag her en Patu kran med 4,5m
räckvidd på och en storhjulad enaxlad vagn efter. Vill påstå att att detta ekipage är bökigt att
ta sig fram i skogen med, dålig sikt och framkomligheten begränsad fastän kedjorna är på... x_x
Hänger å slänger, kastar hit å dit :-s Inte alls angenämt att köra.
Då har vi absolut ingen svår terräng här.

Skaffade för ett par år sen en atv och hydraulvagn för att ha nåt å leka med i skogen \:D/
Å i dagens läge tar jag inte alls ut traktorn utan startar upp atvn å drar till skogs efter den
brännved som behövs. Körde i fjol ut ca 70 kubik å året innan betydligt mer. Med detta ekipage,
Sportsman 500 med en Kranman 300 med drivenvagn, behöver jag aldrig fundera om jag kommer
fram. Behöver inga bredare vägar än 1,3m och ingen fara att jag fastnar ute på nån mosse eller så,
den är så lätt att det håller och i med driften å så över stenar och stubbar utan att ta sats med full
gas å så :) :) :) .
Så är det enkelt att söka sig runt större stenar eller omöjliga partier utan att behöva fälla träd för en
väg på 2,5m som traktorn behöver. Driften på vagnen skulle jag då inte vilja vara utan, med den på
kryper ekipaget fram hur enkelt som helst, över sten å stubb :-bd :-bd
Det enda som jag ser som mindre bra är att flytta vagnen till skiftet, det ligger 5km bort hem ifrån.
Nå, det är att hänga vagnen efter bilen å dra den först å sen hämta atvn på släpet åsså får vagnen
vara i skogen tills allt är utkört. Nå, detta är ett mindre problem för det går ju att svetsa ihop ett släp
som rymmer hela ekipaget... :-B
Att koppla ihop atv å vagn går fint genom att parera med stödfötterna å så backa till :-*

Så ragnarn, enligt mej ett riktigt vettigt köp, möjligen kan vagnen ge utrymme för uppgradering ;) :)) ;)

Må väl i skogen


Tycker inte att jag svartmålar så mycket!
Med den utrustning du har dvs hydraulkran med drivning så är det en helt annan sak än en
odriven vajerkranskärra!

Om man bara ska köra ved så duger en vajerkranskärra gott. Men börjar man köra lite grövre så är det ett riktigt
slit!

Har själv ett vajerkransekipage (Honda + Carlmankärra) men även en vajerkran till traktorn.
Har efter nyår äntligen fått råd med en griplastarkärra till traktorn. Denna är självklart mycket större (9t o 6m) men det är också stor skillnad på hur mycket man får med i varje lass!

Det viktigaste är ju att man är införstådd med begränsningarna. Har man gott om tid så kan man ju ta det lite lugnare och köra lite mindre i varje lass!

V

Re: Har bytt min traktor m griplastarvagn mot ATV ...

Postat: ons 13 jan 2010, 16:36
av pollefi
Jo visst Vesslan e det så, don efter behov B-)

Re: Har bytt min traktor m griplastarvagn mot ATV ...

Postat: ons 13 jan 2010, 19:02
av axwell
ragnarn skrev:Eftersom bytet för min del är klart


Gratulerar till att blev en Honda, världens bästa småmaskinsleverantör. Motorerna är elastiska och brukar ha ett mycket behagligt ljud. Hel eller delad bakaxel, olika skolor, jag föredrar den stela då fördelarna överväger för den som inte skall tävlingsåka. Oförändrad spårvidd oberoende av last eller tryck/lyft på kulan. Konstant markfrigång, dvs. inga överraskande nigningar när vagnen just har passerar ett hinder. Man slipper skaffa utr. för att kompensera nigningen som den delade axeln dras med, fjädringskomforten behålls.
Till skillnad från med traktorn är risken för orsakande av rotskador i granskog minimal och andelen produktiv areal ökar tack vare smalare gator i skogen. Att bokstavtroget följa Jesus råd om den smala och sanna(??pollefi!!) vägen till absurdum ledar bara till krångel och barkskador på de närmast stående träden. En säck salt till pollefi.
Om du följer Hondas råd om lufttryck( några tiondelar av en bar) så blir inte de blöta områdena något problem. Det skulle underlätta mycket om du har en bilsläpvagn med skruvtipp, för att slippa ramper eller obekväma lyft som kan orsaka skador på person och fordon. Enkelaxlad är mest problemfri, riktig boggie dyr, fuskboggie(eg. tandem)kräver mycket av användaren och dragbilen.
Tror du att jag har ändrat åsikt, nej jag kastar fortfarande lystna blickar på ditt fina foto med Zetorkombinationen.
Anledningen till detta inlägg är snarare att hitta i citatet ovan, men även att så få positiva dök upp och alla var väl inte helt sanningsenliga. Risken är nu att hondan kommer att missbrukas vid posthämtning, bort på byn, ner till macken i grannbyn(är den vägreggad), fäbodturer osv.

Så här ser min småmaskinspark ut: gräskl. Honda hr194, jordfräs Honda f560, snöslunga Honda hs522, senaste bortskänkta en ny McCulloch gräsklipp med Hondamotor. Senaste dumsnåla köp, slåtterbalk Partner(en slåtterb till hondafräsen hade bara kostat dubbelt så mycket som hela Partnern, för sent att ångra) Tidigare MC Honda 400NB, Honda NX250(on/offroad)
Kanske inte så svårt att tro på min uppriktighet runt valet av ATV-fabrikat. Lycka till!

Re: Har bytt min traktor m griplastarvagn mot ATV ...

Postat: ons 13 jan 2010, 19:37
av Jerrka
Vad det gäller vagnen så är de med drift imponerande..Har alla kranamans vagnar vich :?: för den skulle ja inte klara mig utan

Re: Har bytt min traktor m griplastarvagn mot ATV ...

Postat: ons 13 jan 2010, 19:44
av pollefi
Tack för saltet axwell :grin: Behövs ju denna årstid att mota halkan med :wink:

Det är ingen vits med att försöka säga nåt om körbredder innan du själv kört en
Sportsman i skogen. Tyvärr har jag ingen skogserfarenhet av nån annan atv, så
därför vågar jag inte uttala mej om andra. Om Pollen kan jag bara säga att jag
ideligen häpnas över att det inte gnider i stammar, man har lyckats med geometrin
helt perfekt, utan just då det borde ta i så glider den bara som förbi i svängaran.
Det behöver man bara pröva på....

Hade också köpt en Honda 500FA om den gått att få den traktorreggad då. Tror
nästa att man får det här nu, det är så enkelt att glida iväg utan att grannarna
behöver fundera varför han e ute på vägarna nu igen :wink: :grin:
För det som jag skulle vilja ha så är hydrostatdriften, torde vara det ultimata i
körning med kärra 🤡

Må väl

Re: Har bytt min traktor m griplastarvagn mot ATV ...

Postat: ons 13 jan 2010, 20:19
av ragnarn
Det var då för skönt att få höras det omdömet om Honda 500FA, pollefi.
Jag är som sagt en total novis när det gäller ATV.
Skogspaketet som följer med innehåller förutom Hondas vagn med vajerkran också kedjor runt om, stödben och radiostyrd vinsch.
Här i trakten har vi väl ca 2 dm lös snö för tillfället. Det kommer nog lite mer innan vintern är slut och veden ska hem.
Hur djup snö klarar min beställda Honda med en vagn lastad med ved bakom?
Terrängen har inga branta sluttningar och är ganska jämn.

Re: Har bytt min traktor m griplastarvagn mot ATV ...

Postat: ons 13 jan 2010, 20:53
av pollefi
Jo ragnarn, hur mycket snö den klarar.... Det är väl kanske ändå frågan om man varit ute å kört en botten i
i snön. I djup lössnö har det en tendens att tugga sig fram, så finns det ett spår under i snön går det nog bra
att köra i ett par decimeter snö. Såg bara då grannen kom fräsande över åkern här utanför fönstret en dag
att han nog kör smärtfritt i betydligt djupare snö än vad jag gör. Då har ju han annat mönster på sin däck, mer
som traktorkrusor då mina har en massa små "klackar". Han kör utanvidare i över tre decimeter med sin Polle.
Har själv inte använt kedjor annat än på våren då det börjat smälta och snön, det packade fryser till is, alltså
då det är halt. Upplever att i snö tuggar de bara extra. Har väl att göra med driften på vagnen att det inte
behövs, så Jerrka drift är nog å satsa på :-bd

Du kan ragnarn vara glad att du får med en radiosändare till vinschen! Helt otrolig liten manick det :ymparty:
Man tar vajern med sig då man går ut efter träna å så går man bradvid å parerar var de åker fram till vagnen,
funkar helt perfekt. Å att ha vinsch ger ett mycket friare sätt att köra i skogen, man får in materialet enkelt å
bekvämt till vagnen. Så kan man ju dra in hela trädet och kapa vartefter vid vagnen så blir det ju mindre att
gå fram å tillbaks =:) Skulle inte vilja vara utan den!

Må väl

Re: Har bytt min traktor m griplastarvagn mot ATV ...

Postat: tor 14 jan 2010, 18:38
av Uvskogen
pollefi skrev: Så kan man ju dra in hela trädet och kapa vartefter vid vagnen så blir det ju mindre att
gå fram å tillbaks =:) Skulle inte vilja vara utan den!


Det var en bra metod, :grin: det hade jag inte tänkt på, så ska jag förstås göra nu särskilt som jag dessutom skaffat mig en pulka.

Re: Har bytt min traktor m griplastarvagn mot ATV ...

Postat: tor 14 jan 2010, 19:01
av axwell
pollefi skrev:Behöver inga bredare vägar än 1,3m och ingen fara att jag fastnar


Men pollefi, nu får du backa. Det är mänskligt att minnas lite fel men om någon ironiserar över sanningshalten borde du ju förstå att du har fastnat i en återvändsgränd. Du får någon dag på dig att bredda vägarna, annars kommer jag och bärgar dig. Efter bärgningen är jag inte säker på att ens ragnarn har ditt förtroende. Snälla pollefi, hur var det nu?

"Utan tvekan är man väl inte riktigt klok" Tage Danielsson

Re: Har bytt min traktor m griplastarvagn mot ATV ...

Postat: tor 14 jan 2010, 20:21
av pollefi
Ursäkta nu, axwell, vad är Du ute efter?
Vad jag vet så om man har ett ekipage på 2,4m bredd så går det väl genom en öppning på 2.5m?
Och är ekipaget 1,2m så borde väl det rymmas genom 1,3m, eller har jag fel?

Re: Har bytt min traktor m griplastarvagn mot ATV ...

Postat: tor 14 jan 2010, 20:28
av axwell
pollefi skrev:Och är ekipaget 1,2m så borde väl det rymmas genom 1,3m, eller har jag fel?


Har du inte glömt någon detalj, säg som det är istf. att slingra dig!!!!