Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Snöskoter

12 inlägg 9344 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Snöskoter

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#71733 ..skall inköpas. En o annan fjälltur,transportera sig själv med såg i skogen,enstaka vedlass.
Gillar 4-T, men kan inte motivera priset då jag kör mindre än 100 mil/år.
Lutar lite åt en Ranger 550.Fläktkyld långbandare utan lull-lull.
Drygt 50' + moms för en ny -09 låter ok,men det var 20 år sedan jag hade koll på skotermodeller.

Vad rekommenderas?

/Nisse



   TS
Användarvisningsbild

Re: Snöskoter

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#71739 Jag är Polarisfantast sen många år, jag är inne på min 3;e WideTrak i följd nu.
Alla skotrar är ngt dyra, men det beror nog på att jag är snål och fattig som vanligt.
Har du kollat in WideTrak LX, alltså den gamla sas modellen med 500cc vätskekyld 2t?
Den varierar i pris har jag märkt, men jag gav ca 50K:-ex moms förra säsongen, otroligt mkt skoter för pengarna.
WideTraken sjunker inte såå farligt i pris, den förra sålde jag för bättre pris än jag hoppats.
Vill du inte ha bredbandare kan du ju kolla på en RMK Trail 550 de är prisvärda, helst nåt år gammal.
Slänger in en bild bafatt:
Bild

Användarvisningsbild

Re: Snöskoter

trilla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#71742 Nisse nog tror jag du vet att du ska ha en rs viking. Du kommer nog aldig räkna hem 4 taktaren, men du gör miljön en tjänst och det är väl nog så viktigt?

Användarvisningsbild

Re: Snöskoter

trilla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#71743 Och, ett tidigare citat från dig själv...

"Jag är lite sugen.Vore skönt att slippa 2-taktsröken"

/NisseSkrivet av nisse
sön 18 jan 2009, 22:36

Kategori: Små skogsmaskiner och övriga maskiner
Tråd: Bandsatser till fyrhjulingen
Kommentarer: 8
Visningar: 669

Användarvisningsbild

Re: Snöskoter

Elias  
#71749 Vi har iaf en polaris widetrack 500 08a, gick på 63k med moms inräknat. Dock är dess motorkaraktär väldigt stenålders när den saknar avgasportar och har väldigt brant effektkurva eller vad man ska kalla det. "Svag" på lågvarv men skjuter sedan på med högre varv vilket leder till mattspinn. Men när en 59a eller motsvarande kostade 35k mer så var valet enkelt och man får det man betalar för. Fick även bekänna färg med pulka i fjällen vilket den fungerade hyffsat till också.

Användarvisningsbild

Re: Snöskoter

Robin  
#71765 Hej allihopa!
Ja snön faller ju så skoter börjar ju bli aktuellt.
Är också inne på en RS viking, hade en RS vector sportskoter förra vintern men tänkte man kunde förena nytta med nöje? Jag är 22 år så visst känns väl en viking som gubbe men vad tusan...
Vad har ni att säga om "nya" vikingen?? Samma motor som i min gamla vector och den gick som en dröm.

Användarvisningsbild

Re: Snöskoter

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#71770
trilla skrev:Nisse nog tror jag du vet att du ska ha en rs viking. Du kommer nog aldig räkna hem 4 taktaren, men du gör miljön en tjänst och det är väl nog så viktigt?

4t vore kul att prova, man får en WideTrak IQ för ca 90K:- ex moms.

Användarvisningsbild

Re: Snöskoter

trilla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#71773 Jag startade en tråd för någon månad sedan med nästan precis samma fråga som Nisse. Det hela slutade med att jag köpte en ST550. Har ännu bara provat den en liten sväng på decimeter djup snö men tycker den känns bra. Stenmarks maskin har nya yeti 550 för 73 ink moms.
ST550'n känns lite smidigare än vikingIII men jag har hört många säga att st550 känns smidigare än nyare yetin också.
Förvrigt så skiljer det 40 kg mellan 550 och 800 4t i samma maskin. Det är som att skjutsa äldsta pojken på skoterhuven i djupsnön. Tror nog att 4t är grymt mycket sämre i snön.
Har en kompis som har båda och han uttrycker att där man kör fast med 4taktaren kan man stanna med 550'n och fråga vad faan han håller på med för att sen bara köra vidare.
Så gick mina funderingar då jag tillslut köpte 2t ändå. Men miljövinsterna och att slippa 2t röken skulle också kännas bra, sen har dom faktiskt en fin gång dessa där 4t maskinerna.

Användarvisningsbild

Re: Snöskoter

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#71775 Glömde länken: http://products.polarisscandinavia.com/ ... _IQ_sv.pdf

Användarvisningsbild

Re: Snöskoter

H-E  
#71786 Vill man slippa 4-taktarens vikt och 2-taktarens rök finns ett alternativ. Ski-doos (och Lynx) 600 E-TEC. Synd bara att den bara finns i sportmaskinerna än så länge.


Avatar Fallback

Re: Snöskoter

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#71790 RS Viking väger runt 400 kg läste jag någonstans.Inte direkt smidig.

/Nisse

   TS
Användarvisningsbild

Re: Snöskoter

Snöskoterförsäkring  
#817734 Skidoo hela vägen.

Billig snöskoterförsäkring på dem med 🙃

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).