Små skogsmaskiner och övriga maskiner

jula timmerkärra för atv

8 inlägg 15509 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

jula timmerkärra för atv

kosmos  
#68661 tjenare alla glada huggare på detta gryma forum en fråga anngående julas timmerkärra är det någon som har erfarenhet av denna? tänkte mest på att priset verkar rätt 7995:- inkl moms. plus kran visserligen men funderar på om ensådan är nödvändig tar det inte extra lång tid bara å lasta mindre virke med kran. tacksam för svar m.v.h Jocke



   TS
Användarvisningsbild

Re: jula timmerkärra för atv

Elias  
#68665 Jag har en likadan som finns på jula men köpte den från ett annat ställe för 7995 ink moms och då ingick kranen. Har kört ihop ca 30m3 ved hitills med den. Rätt skönt att ha kran och elvinsch på de stockar som man absolut inte orkar själv dvs de som har diameter på 40cm. Men så länge det inte är överdrivet grovt så lastar jag för hand. Enda problemet är att den är ganska kort fastän man har skjutit ut den till max. Jag ska förlänga den litegrann så om du har 60mm fyrkantprofil liggande så kan den komma till användning.

Qkeeper - Kranman-Vagnen T 1500 - bra alternativ?

Användarvisningsbild

Re: jula timmerkärra för atv

Elias  
#68668 Kan bara tillägga en sak att vagnen är tung jämfört med tex kranman. Den väger 200kg med kran monterad medans en kranman väger 130. Jag har själv vissa problem med att lyfta upp den på kulan på fyrhjulingen, detta beror endera på att jag är svag eller så att jag har batteriet fram på bommen + vinschen. Minns inte hur det var utan detta monterat men självklart ingen lätt pjäs. Bara den håller så kvittar det för mig.

Användarvisningsbild

Re: jula timmerkärra för atv

stegmaster  
#68729
Elias skrev:Kan bara tillägga en sak att vagnen är tung jämfört med tex kranman. Den väger 200kg med kran monterad medans en kranman väger 130. Jag har själv vissa problem med att lyfta upp den på kulan på fyrhjulingen, detta beror endera på att jag är svag eller så att jag har batteriet fram på bommen + vinschen. Minns inte hur det var utan detta monterat men självklart ingen lätt pjäs. Bara den håller så kvittar det för mig.

Tror inte det kan bero på at du e svag, då du skrivar i förra innlägg at laster stockar för hand upp til 39cm i dim. :wink:

Avatar Fallback

Re: jula timmerkärra för atv

pla1  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#68801 Men Elias skrev ju inte hur LÅNGA 39cm diam stockarna var.......

Användarvisningsbild

Re: jula timmerkärra för atv

stegmaster  
#68816
pla1 skrev:Men Elias skrev ju inte hur LÅNGA 39cm diam stockarna var.......

Nå, 3meter borde dom vel åtminstan vara, och nu vil han ju förlänga vagnen ochså , så kanskje han nu vil lyfta 6meter stockar ochså? :D

Användarvisningsbild

Re: jula timmerkärra för atv

Elias  
#68928 Inte så man lyfter de för hand, försöker använda vinschen så mycket som det går på de som man inte orkar att släpa till vagnen. Värsta var i torsdags/fredags när jag och min far körde ihop allting jag hade huggit med traktor+huggarvagn. Allting hade frusit fast i mossan och när man väl var tvungen lyfta manuellt så var det stumt :P Får lite mycket värk om man våldar för mycket under dagen, är inte värt det. Kan dementera det med längden och det är att de är mellan 4-5m långa de bitarna jag hugger :P

Användarvisningsbild

Re: jula timmerkärra för atv

gonzzos  
#72462 Hallå nu har min jula kärra fått plocka ut ett tio tal lass första gallring och det har funkat fint. jag kör utan kran på min vagn, när det blir grövre så får kesla vagnen och newholland ta hand om jobbet. provade polarns kranman kärra innan köpet av jula vagnen och den är det klart högre kvalle på men den är 3 gånger så dyr så det blev jula å det går å pruta om man vill :lol:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).