Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Alstor!!!

238 inlägg 104961 visningar 21 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Alstor!!!

Skogshuggarn  
#77333
Mangelu skrev:Såg att du var ute och körde i skymningen Ojje. Ett tips. Sätt xenon arbetsbelysning så kör du ledigt även när det är bäcksvart.
Har 4st (2 på maskinen och 2 på vagnen) på min 620. Det blir ett grymt ljus. Det kostar visserligen några tusenlappar, men det är det värt enligt mitt tycke. Bara ett tips.

/ Ha det !


Har du "bytt upp dig", mangelu?,,,, :lol:

Användarvisningsbild

Re: Alstor!!!

Mangelu  
#77357 Det kan du fethaja... :wink:

Användarvisningsbild

Re: Alstor!!!

Ojje  
#78260 Nu var det länge sen jag skrev nåt här ... men idag efter flera veckor med 30 gradig kyla så lugnade det ner sig och tempmätaren hamnade på minus 5 grader = uteväder.
En sak som jag saknat på alstorn är en sån här:

Bild


Bild


Och behovet har funnits vid flera tillfällen då jag lyckats lämna lasset på marken, så idag har jag tillverkat en "piggbock" ... nu väntar bara en riktig provkörning och se om den hjälper (vilket jag är övertygad att den gör) och den är flyttbar så det går enkelt att hänga den på sista banken om jag vill "lunna" ett fullstort träd ut ur skogen....


/Ojje

   TS
Användarvisningsbild

Re: Alstor!!!

pollefi  
#78477 Fint Ojje!

En sån där kam borde sitta på alla vagnar misstänker jag. För det är väl ett förtret för alla med att
lasset har en tendens att "flytta sig" bakåt ibland :???:

Så din ide kopieras gärna :P

Avatar Fallback

Re: Alstor!!!

Anders_S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#78895 Intressant tråd det här. Ekonomin i en Alstor går nog tyvärr inte få ihop. Stora maskiner har ju ofta bortåt 20000h innan det är dags för skroten. Hur e det med en Alstor?
Alstorn är egentligen för dyr för alla amatörer och inte bara lite för dyr heller.
Problemet består nog mycket i volymerna. Om vi jämför med en fyrhjuling med driven vagn och kran borde inte priset kunna vara jämförbart om det inte vore för volymerna?

Sen det där med stickvägar. Hur smala är det önskvärt att dom är i en förstagallring idealt dvs?
Kanske skulle alstorn vara något större för att medge bättre ekonomi?

Alstor skulle behöva göra fler varianter på maskinen så att dom kunde få upp volymerna och där med få ner priset.
Kostade den hälften av vad den gör så skulle den nog finnas på var och varannan gård tror jag.
Senast redigerad av Anders_S fre 22 jan 2010, 22:46, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Alstor!!!

axwell  
#78905 En ATV med driven vagn kan inte mäta sig med en Alstor vare sig betr. lastkapacitet, smidighet i terräng eller krav på vägbredd så fort vägen gör minsta böj. Min minitraktor tar kanske dubbelt så tunga lass som en ATV men kan ändå inte mäta sig med en Alstor i skogen
Avestavagnen har nu en hydrauldriven ATV-vagn med en ramstyrning som förefaller att förbättra(minska) Atv:s klumpighet en del. Men så kostar även det en slant.

Avatar Fallback

Re: Alstor!!!

Bybonden  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#79470
Anders_S skrev:Intressant tråd det här. Ekonomin i en Alstor går nog tyvärr inte få ihop. Stora maskiner har ju ofta bortåt 20000h innan det är dags för skroten. Hur e det med en Alstor?
Alstorn är egentligen för dyr för alla amatörer och inte bara lite för dyr heller.
Problemet består nog mycket i volymerna. Om vi jämför med en fyrhjuling med driven vagn och kran borde inte priset kunna vara jämförbart om det inte vore för volymerna?

Sen det där med stickvägar. Hur smala är det önskvärt att dom är i en förstagallring idealt dvs?
Kanske skulle alstorn vara något större för att medge bättre ekonomi?

Alstor skulle behöva göra fler varianter på maskinen så att dom kunde få upp volymerna och där med få ner priset.
Kostade den hälften av vad den gör så skulle den nog finnas på var och varannan gård tror jag.


Håller med dej Anders S
När jag planerar för kommande skogsarbeten vill jag kunna få någon ekonomi i det slutförda arbetet.
Är väl lite svårt att få en miniskotare med bra framkomlighet och bra pris.

Användarvisningsbild

Re: Alstor!!!

Jerrka  
#79545 Vad skulle sälja mest tror ni? Att alstor gör en "STOR alstor". Eller att vimek gör en "mini vimek"?

Avatar Fallback

Re: Alstor!!!

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#79546 Hugg själv med ordentliga vägar och lämna bort utkörningen.
Det blir väldigt mycke virke utkört för 10-20000 och det får ni ingen ingen skotare för!

Avatar Fallback

Re: Alstor!!!

Bengt.Svensson  
#79571
Röjkvist skrev:Hugg själv med ordentliga vägar och lämna bort utkörningen.
Det blir väldigt mycke virke utkört för 10-20000 och det får ni ingen ingen skotare för!


Det är bra med ordentliga stickvägar men min erfarenhet är att det blir mer stormkänsligt med skotarvägar i första-gallringar. Där jag gallrat med motorsåg och kört ut med traktor blåste det ner mindre skog än de områden som jag gallrat och lejt bort körningen. Men det är bara en känsla..

Leja för större partier lönar sig i princip alltid men köra vindfällen, "baggaträd", ved och klenare gallringar tycker jag är mer ekonomiskt med traktor och griplastarkärra. Det får inte vara för mycket tom-transporter för en skotare, även om en gallringsskotare bara tar 550-600 kr /tim så blir det fort pengar av det med.

Användarvisningsbild

Re: Alstor!!!

H-E  
#79643 Finns nya Alstorklipp igen på tuben, för er som vill ha en skön stund. :mrgreen:



http://www.youtube.com/user/MrAlstor

http://www.youtube.com/user/flokieflok

Avatar Fallback

Re: Alstor!!!

Anders_S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#79650 Det tog honom (i klippet ovan) ca 4 minuter att fylla vagnen. Om vi antar att det tar lika lång tid att lasta av det och att vi har 4 minuters körning till avläggningsplatsen så gör han ett lass var 16:e minut. Det blir alltså 3.75 lass i timmen. 3.75*1.5 kubik blir 5.6 kubik i timmen. Varje kubik kostar alltså 106 kr at ta ut i detta räkneexempel om vi antar att timkostnaden är 600kr.
Han kör alltså fram en villaförbrukning på en dag.

Avatar Fallback

Re: Alstor!!!

Anders_S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#79651 Ovanstående exempel får dock ses som en minimumkostnad tror jag.

Avatar Fallback

Re: Alstor!!!

valtra a 72  
#79654
Jerrka skrev:Vad skulle sälja mest tror ni? Att alstor gör en "STOR alstor". Eller att vimek gör en "mini vimek"?

Vimek har ju redan minimastern på programmet.

Användarvisningsbild

Re: Alstor!!!

Ojje  
#79730
Anders_S skrev:Det tog honom (i klippet ovan) ca 4 minuter att fylla vagnen. Om vi antar att det tar lika lång tid att lasta av det och att vi har 4 minuters körning till avläggningsplatsen så gör han ett lass var 16:e minut. Det blir alltså 3.75 lass i timmen. 3.75*1.5 kubik blir 5.6 kubik i timmen. Varje kubik kostar alltså 106 kr at ta ut i detta räkneexempel om vi antar att timkostnaden är 600kr.
Han kör alltså fram en villaförbrukning på en dag.


Ni är dåliga att läsa igenom tråden ... min maskin tar 2,6m3 inom bankarna utan förlängningen och med förlängningen blir det ca 0,5m3 till, enligt Anders exempel blir det 11,2m3 per timme och till en kostnad av 54kr ....

/Ojje

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).