Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Alstor!!!

238 inlägg 105355 visningar 21 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Alstor!!!

Ojje  
#75590 Över 4000 besökare på tråden ..... COOOLT!!!! Alstorn verkar vara intressant koncept.....

Till er alla där ute i skogen/stugorna ..... GOD JUL från Sveriges geografiska mitt


/Ojje

   TS
Användarvisningsbild

Re: Alstor!!!

H-E  
#75593 Ojje, tycker du ska ha ett nyårslöfte om att starta en Alstorblogg! :wink:

Finns en Alstor på blocket nu, ingen som är sugen?

God Jul!

Avatar Fallback

Re: Alstor!!!

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#75608 Tuff liten leksak! Synd att de skall vara så dyra. Kalkyler som skall visa att småmaskiner är lönsamma blir väldigt krystade och,de jag sett, innehåller en hel del fel.

Göra sådant som annars inte skulle bli gjort måste vara största nyttan med dessa.

/Nisse ..som också vill ha en!

Avatar Fallback

Re: Alstor!!!

Ola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#75698 Varför skall man räkna på allt egentligen? Visst det är ju kul om man kan få lönsamhet på något, men allt handlar ju som sagt inte om det som många här redan påpekat.

Hur många är det inte som har en sportskoter för runt 100k Den kan ni ju försöka visa en kalkyl på hur man räknar hem. Men det brukar aldrig ifrågasättas utan en sportskoter är det klart man skall ha :)

Ok nu låter jag som en surgubbe, men det får jag väl leva med. Men man kan göra så mycket annat med en alstor eller annan liten maskin (jag åker ju vimek själv ibland) även om min maskin stått stilla nu i nästan ett halvår så är den guld värd i många situationer och då är man glad att man har den, men visst hade jag också önskat mig en nyare skoter också. Men det kommer nog en sådan också en vacker dag ;)

Användarvisningsbild

Re: Alstor!!!

pollefi  
#75699
Ola skrev:Varför skall man räkna på allt egentligen? Visst det är ju kul om man kan få lönsamhet på något, men allt handlar ju som sagt inte om det som många här redan påpekat.

Hur många är det inte som har en sportskoter för runt 100k Den kan ni ju försöka visa en kalkyl på hur man räknar hem. Men det brukar aldrig ifrågasättas utan en sportskoter är det klart man skall ha :)




Tack Ola för dessa ord!

Håller helt med dej, kanske är vi två tråkisar då :wink:


Ha de, å låt gröten väl smaka :smile:

Användarvisningsbild

Re: Alstor!!!

H-E  
#75963 Hur är det Ojje, har du haft användning av den sista utdragbara banken?

Avatar Fallback

Re: Alstor!!!

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#75967 Jag har aldrig hört någon motivera köp av sportskoter med att den går att "räkna hem". Däremot när det gäller ATV,huggarvagnar å andra småmaskiner..Fast det kanske är mest för husfriden man vill visa kalkyler som visar att det inte alls är en nöjesmaskin.

Jag vill nog mena att skotern är på ung samma nivå.

/Nisse

Användarvisningsbild

Re: Alstor!!!

Ojje  
#76243 Passar på att önska alla Alstorägare ett riktigt Gott Nytt År med massor av roligt med våra maskiner!!!!!!!!!!!!
Givetsvis så önskar jag ett riktigt Gott Nytt År till alla er som INTE har en Alstor också!!!!!!!!!!!!


/Ojje (för närvarande alkolholpåverkad och får således INTE köra Alstor).

   TS
Användarvisningsbild

Re: Alstor!!!

Ojje  
#76859
H-E skrev:Hur är det Ojje, har du haft användning av den sista utdragbara banken?



Utdragbara banken har jag inte använt ännu, misstänker att jag skulle gjort det igentligen då jag lastat över längden på lastutrymmet men det har inte blivit av .....

/Ojje

   TS
Användarvisningsbild

Re: Alstor!!!

Ojje  
#76894 Hittade igen bilden där en Vimekförare visar hur smal passage en Vimek 606 klarar sig med (jag gissar på ca 2,5m då jag ser bilden), med min Alstor kan jag nästan vända i den öppningen (utan att köra på björken till höger)....
Dock var det inte här på forumet jag sett bilden utan i en tidning .....

Bild


/Ojje

   TS
Avatar Fallback

Re: Alstor!!!

axwell  
#76935 På den björk som du kommenterar verkar det som om någon Alstor har försökt tränga sig förbi. Min Yanmar skulle behöva nära det dubbla, utan redskap i lastaren, för att sno runt i en trädallé. Backar du med innerhjulen då din Alstor vänder på mindre än dubbla fordonsbredden!? Nä, med dig skulle jag nog inte våga spela poker......
i vart fall inte bluffpoker. Kan man begära syn!!!

Användarvisningsbild

Re: Alstor!!!

Ojje  
#76937
axwell skrev:På den björk som du kommenterar verkar det som om någon Alstor har försökt tränga sig förbi. Min Yanmar skulle behöva nära det dubbla, utan redskap i lastaren, för att sno runt i en trädallé. Backar du med innerhjulen då din Alstor vänder på mindre än dubbla fordonsbredden!? Nä, med dig skulle jag nog inte våga spela poker......
i vart fall inte bluffpoker. Kan man begära syn!!!


Skrev ju "nästan" ....

/Ojje

   TS
Avatar Fallback

Re: Alstor!!!

axwell  
#76952
Ojje skrev:Skrev ju "nästan"


Tur det.Du har så rätt.

Användarvisningsbild

Re: Alstor!!!

Mangelu  
#77311 Såg att du var ute och körde i skymningen Ojje. Ett tips. Sätt xenon arbetsbelysning så kör du ledigt även när det är bäcksvart.
Har 4st (2 på maskinen och 2 på vagnen) på min 620. Det blir ett grymt ljus. Det kostar visserligen några tusenlappar, men det är det värt enligt mitt tycke. Bara ett tips.

/ Ha det !

Avatar Fallback

Re: Alstor!!!

Braxsele  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#77314
Ojje skrev:Hittade igen bilden där en Vimekförare visar hur smal passage en Vimek 606 klarar sig med (jag gissar på ca 2,5m då jag ser bilden), med min Alstor kan jag nästan vända i den öppningen (utan att köra på björken till höger)....
Dock var det inte här på forumet jag sett bilden utan i en tidning .....

Bild


/Ojje


Roligt att se det urklippet, de är en bekant som bor en par mil utanför bjurholm. Kör åt Norra har jag för mig

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).