Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Alstor!!!

238 inlägg 105350 visningar 21 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Alstor!!!

axwell  
#81238
flisshejk skrev:Mangelu och Axwell är inte eniga om björkens densitet det är faktiskt så att rå björken väger ca 1100 kg per fastkubik vilket innebör att den sjunker om man sätter ned den i vatten, när man skall flotta björk så lägger man in flythjälp travarna i form av rör som är tätade i båda ändarna, Mangelu man flottar inte på vintern men man gör flottarn ute på isen under vintern man kapar upp stora vakar i isen som kan vara 40-50 meter långa och lägger ned flottnings kedjorna i dessa vakar och förankrar dessa uppe på isen, så bär man ned virket med taktor till dessa vakar.


Vi menar nog inte samma typ av flottning, jag menar den älvflottning som upphörde runt millenniumskiftet(oftast tidigare). Man lade uppläggen vid flacka stränder och tanken var att björken skulle rand- eller fläckbarkas innan vårfloden kom. Ibland blev det barkat men om högvattnet kom för tidigt fanns det ingen återvändo. Björkstockarna visste ju inte själva att deras egen densitet var 1,1 men grupptrycket var så starkt att de flesta följde med ända till Vassholmen i Kalix. En parallell till humlans flykt. Jag planerar fortsatta praktiska studier i ämnet björk/tungt vatten.
Är det tillåtet med vadslagning på forumet?

Användarvisningsbild

Re: Alstor!!!

stegmaster  
#81248 Nu börjar det bli interessant här. :wink:
Totte skrev tidligare i denna tråd at det finns inte så tunga träd i scandinavien att dom sjunker i vatten, men nu verkar så endå.
Kanskje någon kan gjöra en test til våren(om rå björk sjunker), så kanksje det går at finna ut om vikten e över /under 1000kg pr fub? :???:
Frågen kvarstår tydligen.
Frågan kanskje burde vara i en annan tråd, då detta blir lite "off topic", fast lite med lastförmågan på en Alstor har det dock med att gjöra. 3,1m3 (fast kubikk), blir ju en vikt på nästan 3,5t, om det räknas med 1100kg pr/m3.

Avatar Fallback

Re: Alstor!!!

Robertberg  
#81258 Pappa har berättat att när han var liten så byggde han och hans kompis en flotte av björkar, men björket var så tungt att det flöt innan de ens hunnit stiga på.
Det talar ju helt klart mot tottes teori, fast det kanske har hunnit ändra sig på 45 år? :D

Användarvisningsbild

Re: Alstor!!!

totte  
#81264 Det har hänt att jag haft fel. Kan det ha inträffat en gång till? :lol: :lol:

Användarvisningsbild

Re: Alstor!!!

stegmaster  
#81267
totte skrev:Det har hänt att jag haft fel. Kan det ha inträffat en gång till? :lol: :lol:

Nå, inga konklusjoner ennu, vi får venta til någon har testat. :geek:
Hadde vore roligt om nån som kjör skotare eller timmerbil kunne kommet med nogra uppgifter om detta.
Timmerbilar brukar man vel kolla vikten på, så at man kunne sammenställa vikten och m3på lasset.

Avatar Fallback

Re: Alstor!!!

JD_1110  
#81271 Jag är själv rätt övertygad om att visst virke har en rådensitet som är högre än vatten.

Har ett exempel på en björkbit som gripen precis stängde om, alltså ca 0,35 m2, vilket betyder ca 1 m3 då biten var 3 meter. Eftersom denna bit var lite speciell så frågade jag lastbilschauffören vad den vägde och han sade lite över ett ton.

Användarvisningsbild

Re: Alstor!!!

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#81279
JD_1110 skrev:Jag är själv rätt övertygad om att visst virke har en rådensitet som är högre än vatten.

Har ett exempel på en björkbit som gripen precis stängde om, alltså ca 0,35 m2, vilket betyder ca 1 m3 då biten var 3 meter. Eftersom denna bit var lite speciell så frågade jag lastbilschauffören vad den vägde och han sade lite över ett ton.

Från början flottade man timmer. Det visade sig gå bra och timmret flöt med till älvmynningen. Senare började man även flotta massaved vilket inte gick lika bra. En stor andel sjönk till botten på de sjöar som passerades. Densiteten varierar givetvis mellan olika träd och bitar men andelen massavedsbitar med volymvikten >1 var ändå så stor att man bestämde sig för att rundbarka all massaved. Detta medförde att volymvikten sjönk under 1 och den kunde flyta med älven fram till industrierna vid kusten.

Angående din tunga stock. Först tänkte jag att du har en starkare kran än jag. Sedan roade jag mig att räkna ut hur tung stock jag kan lyfta med min kran vilken tar 300 kg vid fullt utlägg. Det visade sig att jag kan lyfta en stock som har medeldiametern ca 36 cm.

Din stock som väger 1 ton har medeldiametern ca 65 cm.

Avatar Fallback

Re: Alstor!!!

axwell  
#81301 Debatten betr. hur stor volym en Alstor kan lasta är på väg att bli seriös. Men då krävs det att "flisshejk" och "Mangelu" redovisar sina källor. Att man har läst det någonstans räcker inte. Tex bondepraktikan.
"Stegmaster" Har du kontaktat din källa i Norge betr. 1,6 fub/2 ton?
stegmaster skrev:Nu börjar det bli interessant här. :wink:
Totte skrev tidligare i denna tråd at det finns inte så tunga träd i scandinavien att dom sjunker i vatten, men nu verkar så endå.
Kanskje någon kan gjöra en test til våren(om rå björk sjunker), så kanksje det går at finna ut om vikten e över /under 1000kg pr fub? :???:


Alstorn används väl hela året och kör väl övervägande virke som är avverkat på tjälad mark, varför skall björken vara fullsavad?

Uppgifterna som timmerbilar använder bör väl ha en säkerhetsmarginal inbyggd, det ser jag inte som den absoluta sanningen.

Användarvisningsbild

Re: Alstor!!!

Bax  
#81316 Kan inte nån moderator lyfta över densitetsdiskussionen till en egen tråd?
Jag vill läsa om Alstor här och tråden börjar skena iväg. IMHO.

Avatar Fallback

Re: Alstor!!!

JD_1110  
#81317
OAS-forests skrev:
JD_1110 skrev:Jag är själv rätt övertygad om att visst virke har en rådensitet som är högre än vatten.

Har ett exempel på en björkbit som gripen precis stängde om, alltså ca 0,35 m2, vilket betyder ca 1 m3 då biten var 3 meter. Eftersom denna bit var lite speciell så frågade jag lastbilschauffören vad den vägde och han sade lite över ett ton.

Från början flottade man timmer. Det visade sig gå bra och timmret flöt med till älvmynningen. Senare började man även flotta massaved vilket inte gick lika bra. En stor andel sjönk till botten på de sjöar som passerades. Densiteten varierar givetvis mellan olika träd och bitar men andelen massavedsbitar med volymvikten >1 var ändå så stor att man bestämde sig för att rundbarka all massaved. Detta medförde att volymvikten sjönk under 1 och den kunde flyta med älven fram till industrierna vid kusten.

Angående din tunga stock. Först tänkte jag att du har en starkare kran än jag. Sedan roade jag mig att räkna ut hur tung stock jag kan lyfta med min kran vilken tar 300 kg vid fullt utlägg. Det visade sig att jag kan lyfta en stock som har medeldiametern ca 36 cm.

Din stock som väger 1 ton har medeldiametern ca 65 cm.


nä det var ju ingen alstor kan man väl lugnt säga.... Men det efterfrågades exempel från lastbilar/skogsmaskiner.

axwell skrev:Alstorn används väl hela året och kör väl övervägande virke som är avverkat på tjälad mark, varför skall björken vara fullsavad?

Uppgifterna som timmerbilar använder bör väl ha en säkerhetsmarginal inbyggd, det ser jag inte som den absoluta sanningen.


Angående timmerbilars säkerhetsmarginal så är den nog inte stor. De får trots allt betalt för hur mycket de har på lasset och då är man bra dum om man inte lastar till max. Finns tom en härikring som testar att koppla av kranen när han lastat för att på så sätt tjäna mer pengar. På så vis kan han lasta ca 3 ton till.

Användarvisningsbild

Re: Alstor!!!

stegmaster  
#81330
axwell skrev:. Att man har läst det någonstans räcker inte. Tex bondepraktikan.
"Stegmaster" Har du kontaktat din källa i Norge betr. 1,6 fub/2 ton?

Alstorn används väl hela året och kör väl övervägande virke som är avverkat på tjälad mark, varför skall björken vara fullsavad?

Uppgifterna som timmerbilar använder bör väl ha en säkerhetsmarginal inbyggd, det ser jag inte som den absoluta sanningen.

Varför ska jag kontakta min Källa? om man inte kan lita på en fagtidning, så får någon definera vem man kan lita på:
Om Alstorn används hela året, så kan det vel vara ok och veta vikten på virket man kjör, då det på vissa tider om året går at gjöra en rejäl överlast. så derför e det ju trevligt att veta lite om dette med vikt i olika trädslag og årstider. Håller med en annan taler här, att detta kunne vor flyttad til en egen tråd.
Min Källa er fagtidningen "Norsk Ved", och den litar jag på tills annat info kommer upp.
http://www.norskved.no/comweb.asp?segment=1&ID=18

Avatar Fallback

Re: Alstor!!!

Aberg31  
#81338 var inne på Alstors hemsida och såg att det fans stålband till maskinen, någon som vet vad dom ligger i för pris och hur dom funkar?

Avatar Fallback

Re: Alstor!!!

flisshejk  
#81345 Axwell vil veta källan till de uppgifter jag lämnat om densiteten på björk jag har ingen literatur det var något jag fick lära mig när jag jobbade som virkesmätare, under de åren jobbade jag bland annat under vintern på en mottagningsstation där man flottlade björk och där lade man in flythjälp i flottarna för att de inte skulle sjunka. Kapa en rå björkklabb och fyll ett större kärl med vattan och släng ned klabben så ser du vad som händer, jag gör som du jag vill ha dokumentation på resultatet

Avatar Fallback

Re: Alstor!!!

axwell  
#81346
stegmaster skrev:Varför ska jag kontakta min Källa? om man inte kan lita på en fagtidning, så får någon definera vem man kan lita på:

Jag utgick ifrån att du menade det genom att sätta deras uppg, inom citat ("fakta") den 29 jan.
JD_1110 skrev:
Angående timmerbilars säkerhetsmarginal så är den nog inte stor. De får trots allt betalt för hur mycket de har på lasset och då är man bra dum om man inte lastar till max. Finns tom en härikring som testar att koppla av kranen när han lastat för att på så sätt tjäna mer pengar. På så vis kan han lasta ca 3 ton till.


Vem skulle våga ge ut en tabell utan säkerhetsmarginaler, sen får chauffören utifrån erfarenhet bedöma från fall till fall. Att köra utan kran är inte unikt, det finns bilar timmerbilar som inte har någon alls.
JD_1110 skrev:Har ett exempel på en björkbit som gripen precis stängde om, alltså ca 0,35 m2, vilket betyder ca 1 m3 då biten var 3 meter. Eftersom denna bit var lite speciell så frågade jag lastbilschauffören vad den vägde och han sade lite över ett ton.


Ursäkta OAS-forest, jag fick det till 67 cm, densiteten skulle då bli 0,95 (1000 kg) inte omöjligt för en rotstock men troligen i överkant.

Avatar Fallback

Re: Alstor!!!

Rank  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#81348 Densitet for nordiske treslag: http://www.lauvtrebruk.no/pages/25

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).