Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Erfarenheter från "VIMEK-klassen" på ELMIA?

24 inlägg 11358 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Erfarenheter från "VIMEK-klassen" på ELMIA?

Sundhult  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#60297 Kom precis hem från Elmia och höjdpunkten var nog att Se Malwan.

En riktig liten skotare, med Iqan styrsystem, dvs helt elektroniskt, hydrostat med fulldrift, diffspärrar, rymlig hytt. Tyvärr hade de inte haft tid att få på dörrar, men annars konstaterar man att det inte är ihopsvetsad bockad plåt, utan känns ordentligt gjord.

Woodtigern såg lååånsam ut, och Tjeckiska Novtny (staving?) som är en Loglander från början är en intressant maskin, fast det känns man sitter långt från grinden.


Så är min spontana snabba reaktion från mässan.

//.D



   TS
Användarvisningsbild

Re: Erfarenheter från "VIMEK-klassen" på ELMIA?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#60308 Lennartsfors visade en ny maskin också, stora framhjul och midjestyrning med möjlighet att köra a la järnhäst vid t.ex. backning. Indikerade pris på 200'. Såg ut att vara en rejäl kran son jag glömt beteckningen på. 13 hk Honda GX-motor. Själv har jag inte direkt förstått diesel-fantasterna, Hondas GX-serie och B&S Vanguard-motorer är ju minst lika bra och hållbara som en diesel, gjorda för långtidsdrift, och inte alls samma kvalite som s.k. gräsklipparmotorer.

Användarvisningsbild

Re: Erfarenheter från "VIMEK-klassen" på ELMIA?

Sundhult  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#60323 Hoppas någon får tid att filma Malwan lite, kanske med en intervju med Magnus Walin, så att ni kan få se vad jag menar.

trislc ställer den intressanta frågan om ekonomi på en sådan här miniskotare (beståndsgående gallringsskotare?). Som vanligt är det en intressant diskussion.

Eftersom lastutrymmet är begränsat kan man konstatera att skotningsavståndet är det som är en stor och viktig parameter för en skotare i den här klassen. En större skotare levererar fler kubik per lass till avlägget. Skillnaden mot en större skotare skulle vara att man kan köra bestånds gående och på så sätt välja att satsa på kvalité i ett bestånd, och inte bara volym och påstå att det kan ge intäkt. Men då krävs att alla gallring körs beståndsgående.

Med klipp kan småskotaren också fungera som bioenergimaskin och köra i sena röjningar som i alla fall borde ge ett nollsummespel för skogsägaren. Med höjda priser på bioenergi rentav lite över.

En annan intressant diskussion när vi talar ekonomi för en liten maskin är om det är tänkt som en maskin för en självverksam skogsägare, eller som entreprenör som kör åt andra. Hur mycket skog krävs för den själverksamme? Frågan borde snarare ställas hur många timmar maskinen utnyttjas, och vad timkostnaden för maskinen är. För den själverksamme är det troligen så låg utnyttjandegrad att det är svårt att räkna hem, eller?

Frågan är klart intressant!

//.D

   TS
Användarvisningsbild

Re: Erfarenheter från "VIMEK-klassen" på ELMIA?

masterchief  
#60326 404an har gått ett jättkliv framåt utvecklingsmässigt.
En liten hake är agregatet, har inga nederknivar, iofs så spelar det ingen roll om man kör tall eller löv.
Men med gran kan få eventuellt få ta omtag och köra rotändan med agregatet åt fel håll om det är mycket kvist i rotändan.
Fast de är på rätt spår och tar man ut energived så är det inga bekymmer.

Användarvisningsbild

Re: Erfarenheter från "VIMEK-klassen" på ELMIA?

stegmaster  
#60392 Tittade på videoen til admin. på vimek.

Va som tog min merksamd va den svaga kvistningen på keto forest aggregatet(stegmater aggregatet mitt blir för slutaverkningsaggregat att rekna, samstäld med detta). Det fanns ju nästan inte kvist på dom träd dom kjörde, och denn lilla granen som visas i videoen verkar den ha stora problem med. Detta er ju mycket snabbare aggregat en en stegmatere, men måste man krångla med den minsta kvist så vet inte jag, va som er bäst. :???:
På tall som finns i södra Norge med dim. upptil 30cm i rotendan, er kvisten ofta 4-6cm i dia.( ofta flera på samma ställe på stammen), så då behöver man lite kraft i kvistningen, detta klarer stegmateren av utan bekymmer, dock kan man behöva byta kniver efter et tag. Har själv fått tilverkaren at förstarka dom senasta jag bytade,och dom såg bra ut. :???:
Dessutan blir priset minst 1:10 del med en stegmater vis man har en basmaskin innan(som f.eks. en 5t ¨grävere) :wink:
Men har man penger at handla för så e det säkert roligt endå. :wink:

Användarvisningsbild

Re: Erfarenheter från "VIMEK-klassen" på ELMIA?

Mowi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#60401 hej jag och en kompis funderar lite på att skaffa en 404t3 men där vi bor så är det mest granskog och då skulle vi behöva nedre kvistknivar på aggregatet. Tror ni att det skulle gå att orda om man tjatar lite på vimek eller keto?

Användarvisningsbild

Re: Erfarenheter från "VIMEK-klassen" på ELMIA?

masterchief  
#60407 Ingenting är omöjligt, se bara hur Vimek tagit till sig synpunkterna och lanserat en förbättrad 404a.
De verkar vara lyhörda för vad kunder och allmänhet tycker.

Användarvisningsbild

Re: Erfarenheter från "VIMEK-klassen" på ELMIA?

Mowi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#60410 jo dom har gjort framsteg. Men det håller ju inte att behöva vända på aggregatet så fort man tar en gran. men jag har hört mig för lite och det verkar som att det inte är några problem med jobb. Men sen är det prislappen är lite hög tycker jag 1,25 mille ville han ha för en 404t3.

Användarvisningsbild

Re: Erfarenheter från "VIMEK-klassen" på ELMIA?

stegmaster  
#60414 synd at dom inte kunne uppdaterat til det nästa storlek keto aggragetet (keto 51), det tror jag ville blitt mycket bettre.
Det går vel at få med nedra kvistkniver ochså, eller?
Polska Novoty sin skördare verkar vara i samma klass som vimek, och den tror jag går med et keto 51 aggregat.

Användarvisningsbild

Re: Erfarenheter från "VIMEK-klassen" på ELMIA?

Mowi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#60416 jo keto 51 går att få med nedre kvistknivar.

Avatar Fallback

Re: Erfarenheter från "VIMEK-klassen" på ELMIA?

John-Arne Sandström  
#65251 Kör själv en 404 T2 och håller med om att det gärna fått vara en nedre kvistkniv på Keto Forst-aggregatet. Det går nog att få till men det får inte påverka vikten för mycket, då blir det för små marginaler på kranen. Jag har kört en del riktigt kvistig åkerplanterad gran i södra Småland men oftast räcker det med att tugga fram och tillbaks några gånger med banden för att knäcka kvistarna längst ner. Det är i undantagsfall som man behöver vända aggregatet. Novotny-skördaren har en totalvikt på 7200 kg och en 7,2 m Kesla-kran, så den är väl närmast att jämföra med en 1046 eller H8.
1,3 miljoner är mycket pengar (men en ny H8 kostar det dubbla när den är fullutrustad) men räknar man litet på det (och blir tillräckligt duktig på att köra) så ser kalkylen på en 404:a bra ut. På klen medelstam (0,07 och lägre) så matchar jag de större maskinerna vad gäller prisbilden och jag gör det utan stora väguttag och/eller spår efter mig. I grövre gallring finns det andra maskiner som passar bättre än 404:an (om det inte är väldigt svaga marker).

Användarvisningsbild

Re: Erfarenheter från "VIMEK-klassen" på ELMIA?

Mowi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#65306 Var kör du för nånstans?
Har du en vimek 404t3?
Vad är det för maskin som skotar efter dig?

Avatar Fallback

Re: Erfarenheter från "VIMEK-klassen" på ELMIA?

John-Arne Sandström  
#65340 Jag kör i Älmhultstrakten och det är inte T3:an utan versionen före (den blå), köpt hösten -08. Det är lite olika vad som följer efter, ibland vill markägaren skota själv med jordbrukstraktor och huggarvagn, men oftast har det varit en 606:a. Objektet jag håller på med just nu ska skotas med en Loglander.

Användarvisningsbild

Re: Erfarenheter från "VIMEK-klassen" på ELMIA?

Mowi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#65356 okej har du gott om jobb? hur mycket hugger du på en dag? vad tar du i timmen eller fuben?

Användarvisningsbild

Re: Erfarenheter från "VIMEK-klassen" på ELMIA?

valmet 911  
#66551 är de nån som har en aning om de finns någon som kör en 404, vilken som helst, i älvsborg??

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).