Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Kranman vagn atv

19 inlägg 14483 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Kranman vagn atv

calle336  
#59708 Halloj
E de nån som har testat denna vagnen??
Vagn T1700 4WD med
Kranman 330 griplastarkran.
KP1132
pris 75 000
Eller ska man satsa på avesta vagnen i stället?
Har även sett en vagn med hydraulmotorer i hjulen i stället för robson. Nån som vet vem som tillverkar dessa??

Mvh Calle



   TS
Avatar Fallback

Re: Kranman vagn atv

Henrik Petersen  
#59784 visst är det et bra pris på Kranmans t1700! har ingen ärfarenhet av denna men är själva interasserat av denna, vagnen du har set med navmotor hetter Hugoline och ligger på Vretens hemsida.

Henrik

Avatar Fallback

Re: Kranman vagn atv

elqen  
#59821 Har precis köpt mig en Kranman T1700 med 330 kran. Han bara testa lite igår, och det verkade bra. Var överaskad av hur stark kranen var. Kommer med mer utvärdering efter helgen när jag hunnit testa lite mer:)

Mvh
Mattias

Avatar Fallback

Re: Kranman vagn atv

Nolltax AB  
#59831 Har en Avestavagn, 4.2 meters.
Oavsett längd så är kranen stundom för kort.
Köp vilken som, men köp en vinsch oxå....

Avatar Fallback

Re: Kranman vagn atv

calle336  
#59882 Tack för svaren.
Ja det som är fördelen med avesta är ju den längre kranen. Visst man vill ju alltid he en längre....
Men hur stark Är kranen i det yttersta läget på din Avesta vagn då?? Räcker styrkan till??
Vilka längder på stockarna kör du ?

Det har ju ändrat drivningen på vagnen mellan denna billigare varianten och den andra. Vad är fördelen med den andra drivningsvarianten? Avesta har ju samma som de kör på denna billiga?

   TS
Avatar Fallback

Re: Kranman vagn atv

Nolltax AB  
#59898 Givetvis inte.
En klok man med löjligt lång kran fick frågan en gång.
-Lyft på full längd..? Sin egen vikt ungefär....
Man får ta tag i en ände, lätta lite å dra till sig stocken...
4 meter å 40 centimeter, där drar jag gärna gränsen.
Bökat på grövre har jag men hämtar hellre vajerkran...

Avatar Fallback

Re: Kranman vagn atv

Mickev  
#59961 ang räckvidden på kran, en atv-vagn är ju betydligt smidigare än tex traktorvagn eller skogsmaskin så ofta kan man väl parkera rätt nära trädena man ska lyfta på, eller har jag fel? Kör ju vagn utan kran så jag har ingen direkt erfarenhet av sådana.

En grej jag tycker är viktig då man kollar på vagnar är vikten. de är klart, har man bara plattland med hård och fin botten gör ju vikten inte så mycket på vagnen men börjar man ha backigt å löst tappar man mycket lastförmåga motför en lätt vagn. Nu vet jag varken vad kranman vagnen väger eller avestavagnen. De var bara en tanke som kan vara värd att tänka på.

Avatar Fallback

Re: Kranman vagn atv

calle336  
#60272 nyss hemkommen från Elmia Wood. Såg där en vagn för atv i malvas monter. Hann dock inte prata med någon där då de va för mkt folk. Hade också ont om tid då man snokat hos nästan alla utställare.
Men ialla fall. Deras vagn hade navdrift och paralellförning på kranen. Nån som vet något mer ang denna vagn?? Den finns inte på deras hemsida heller. Men mailade dem å hoppas de skickar info.

   TS
Avatar Fallback

Re: Kranman vagn atv

Henrik Petersen  
#60291 Hej alla
Som sagt vagnen med navmotor och paralellkran hetter Hugoline och finns på Vretens hemsida. Men ett råd bara, köp den hos nogån annan än Malva

Mvh Henrik

Avatar Fallback

Re: Kranman vagn atv

calle336  
#60488 Aha så de va samma vagn alltså då e jag me :)
M

   TS
Avatar Fallback

Re: Kranman vagn atv

jem  
#61506 Sökte efter hugoline men kunde inte hitta den. Är det någon som vet länken till de som tillverkar den?

Användarvisningsbild

Re: Kranman vagn atv

Sundhult  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#61518 Hugovia AB, Trollhättan.

hugovia@telia.com


//.D

Avatar Fallback

Re: Kranman vagn atv

jem  
#61524 Har de ingen hemsida, eller vet du någon som saluför deras produkter. Hittar inte deras vagn på vretens hemsida. Var någon som sa att den skulle finnas där.

Användarvisningsbild

Re: Kranman vagn atv

Sundhult  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#61525 Tror att du kan hitta en Vreten Hugoline ATV-vagn. Har bara sett annons i någon tidning som vagnarna. Där fanns ingen hemsideadress.

I dessa tider så finns man kanske inte om man inte har en webbadress? Hur kunde det fungera förr i tiden? ;)

//.D

Avatar Fallback

Re: Kranman vagn atv

jem  
#61526 Nä kan inte fatta hur de gjorde för utan internet och mobil. Måste ha varit ett helvete :lol:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).