Sida 1 av 1

Fyrhjulsdriftssystem?

Postat: tis 12 maj 2009, 11:32
av Jerrka
Jag skulle vilja ha lite mer kött på benen vad det gäller de olika fyrhjusdriftssystemen hos de trovärdigaste märkena på fyrhjulingar innan jag bestämmer mig..Vad skiljer sig Honda,Suzuki,Polaris,Artic,Kawazaki,Yamaha på i fyrhjulsdriften :???: (Typ skillnad mellan Haldex och Quattro, som exempel)

Pratar man med tekniker / säljare på respektive märkeshandel, så är ju naturligtvis "deras" märke det bästa här i världen :roll:

I mitt tycke så har suzuki den bästa tungdragarmodellen, 700 monster work edition, förstärkta fjädrar, hasplåtar, monsterdäck..

Jag har haft hem en polaris sportman 500 -06 hemlånad, som jag vart impad över dragförmågan och fyrhjusdriften på :smile:

Re: Fyrhjulsdriftssystem?

Postat: tis 12 maj 2009, 14:39
av CG1
Hej.
Jag var själv och hämtade min suzuki 750 i fredags förra veckan och är så här långt nöjd.
Har väll bara kört cirka 4 lass med 3,5 längder än så länge. Jag köpte till en carlmans timmer vagn med vajerkran.

Suzukin har en centrifugal koppling i oljebad som sedan driver remmen. Detta skall visst vara väldigt hållbart vid tungdragning. Har inte fått hem Garanti boken ännu med de lämnar garanti på drivremmen enligt min säljare, återkommer när jag fått den senare i veckan.
Denna lösning kan väll inte jämföras med Hondas hydrostat som vad jag har förstått är nästintill outslitlig, men skall fungera tillfredställande
jag gillar även att du lägger i diffspärren fram själv.

Jag köpte Pro edition som var full med utrustning från början. Vet ej om det är nödvändigt med allt lulllull men det kändes bra att man hade tex. hasplåtarna på när jag i söndags var ute och körde i gamla rishögar med lite grövre pinnar som stack upp lite här och där.
På min sitter det också dom starkare fjädrar från Öhlins, detta kändes som ett måste om det skall fungera.

Re: Fyrhjulsdriftssystem?

Postat: lör 16 maj 2009, 13:57
av trilla
Jag har haft en honda... den var tre hjulsdriven. Snacket som honda killarna kör med att man kan få den att diffa om man bromsar lätt med frambromsen är bara säljsnack..
En polare har en yamaha med manuella diffar... den blir helt oregerlig fulldiffad och en massa knappar att hålla reda på.
Jag har nu en polaris med turf läge på bakaxeln. Den är 1,2 eller 4 hjulsdriven.
Bakaxeln på polaris x2 är hur bra som hellst då den kan bli 1 hjulsdriven som en vanlig personbil... Den lämnar då inga spår på gräsmattor och liknande och den är ruskigt lättsvängd.
Då den är i läge 4*4 ¨sköter den diffningen själv... enlligt mej är polaris den med det finaste 4'4 systemet

Re: Fyrhjulsdriftssystem?

Postat: lör 16 maj 2009, 14:43
av halvproffs
håller med trilla. provkörde en 09-550cc polaris förra helgen den gick som en dröm.

Re: Fyrhjulsdriftssystem?

Postat: mån 18 maj 2009, 21:18
av Jonas Nilsson
fin inget som slår polaris 500 g hjuling går mjukt och drar hur bra som helst



Jerrka skrev:Jag skulle vilja ha lite mer kött på benen vad det gäller de olika fyrhjusdriftssystemen hos de trovärdigaste märkena på fyrhjulingar innan jag bestämmer mig..Vad skiljer sig Honda,Suzuki,Polaris,Artic,Kawazaki,Yamaha på i fyrhjulsdriften :???: (Typ skillnad mellan Haldex och Quattro, som exempel)

Pratar man med tekniker / säljare på respektive märkeshandel, så är ju naturligtvis "deras" märke det bästa här i världen :roll:

I mitt tycke så har suzuki den bästa tungdragarmodellen, 700 monster work edition, förstärkta fjädrar, hasplåtar, monsterdäck..

Jag har haft hem en polaris sportman 500 -06 hemlånad, som jag vart impad över dragförmågan och fyrhjusdriften på :smile: