Stihl annons 3

1 användare online just nu: 0 registrerade, 0 dolda och 1 gäst

ATV Thule timmervagn

Postat i kategori Små skogsmaskiner och övriga maskiner

ATV Thule timmervagn

Inläggav Fredson » lör 28 feb 2009, 13:59

Hej!
Jag har tänkt köpa en Thule timmervagn (som verkar vara bra pris just nu..) att dra efter en Polaris 500.
Ska ha till mindre första gallring, stormfälle mm..
Har sökt ett bra tag på internet för att bilda mig en uppfattning om vilken timmervagn, till ATV, som jag ska ha.
Får för mig att Thules är ok för pengarna. Inte sett mer än på bild o läst info om den, än så länge, så om någon har erfarenhet av den så berätta gärna! Good or bad...

Tack på förhand!

Fred
1 gillar detta
Fredson
Nykomling

Skogsinlägg: 16
Har gillat: 4 ggr
Har gillats: 1 ggr

Re: ATV Thule timmervagn

Inläggav henrik_1 » lör 28 feb 2009, 21:59

Thule är ju kvalitetsvagnar, så jag tror inte du kommer ångra dig om du köper en Thulevagn. Jag har själv en Thule tippvagn den är jag väldigt nöjd med..
Maskin o skogstokig kille från Älmhult som är lastbilschaufför tillvardags!
henrik_1
Medelhuggare

Skogsinlägg: 121
Skogsbilder: 9
Har gillat: 0 ggr
Har gillats: 0 ggr

Inläggav Vesslan » fre 06 mar 2009, 21:29

Tjenamors!

Har också en Thule fast timmermodellen!
Helt klar en annan kvalitet än kinagrejorna.

Vi har faktiskt kört lite timmerstockar i 4,5m längder på den men det är lite väl i överkant.
Kanon att man kan använda atv vinschen för att lyfta stockarna med kranen!
Se till att köpa med kran!

Sök på blocket: Jag köpte min ny för 10kkr +m

Vesslan
Trimmad Xpg 346, Hva 55, Hva 355 FXT, Stihl Ms 200, Jonsered 2150
Bm 430 med Farma 9T 6,0, Nuffield 4/60, Baklastare Fordson Major, Honda Foreman 420 med Carlman-kärra samt Massey Ferguson 575 MP

Huberthus Vessla D:Y.
Aka: Vesslan
Användarvisningsbild
Vesslan
Överhuggare

Känner mig just nu: Better than worse!
Skogsinlägg: 546
Har gillat: 6 ggr
Har gillats: 10 ggr

Inläggav Fredson » fre 06 mar 2009, 21:47

Hallå o tack för svar!

Jag har fått det priset här nere i södern också. Med kran. Blir nog beställt en sådan på måndag.
Jag har en warnvinsch monterad fast fram på min polaris. Tänkte jag skulle använda den. Vet inte om det finns ett smidigt sätt att kunna växla vinschen mellan vagn och fyrhjulingen? Ifall man kör fast..

Vad jag förstått, eller tror iallafall, så är thulen också tillverkad i kina men det går ju att tillverka grejer med bra kvalitet därifrån också...

Fred
Fredson
Nykomling

Jag startade denna tråd. Upp

Inläggav Uvskogen » fre 06 mar 2009, 21:56

Tidigare hade jag en timmervagn med kran. Köpte då en winsch från Clas Ohlsson, typ 600 kr, som jag satt direkt på kranen (brukar finnas plats där handvinschen ska sitta på de flesta märken).

Fungerade kanon för ved och ett och annat vindfälle. Sätter du en vinsch bak på fyrhjulingen med flyttbart fäst så bruka den hamna väldigt långt ner även bak, det fungera inte så bra då du vill dra via kran. Fast kan du hitta ett fäste som gör en flytt från fram till bak på "pakethållaren" enkel så funkar det nog. I varje fall så länge vagnen står i vinkel jämfört med fyrhjulingen... :lol:
Artic Cat 550LTD (band), XYZ 310 kranvagn (uppgraderad med drivning),Husqvarna 343F, 350 och 550 XPG TB, Sthil MS200, Faxe tvärs&längs&iväg
Användarvisningsbild
Uvskogen
Huggarmästare

Känner mig just nu:
Skogsinlägg: 1961
Skogsbilder: 1
Har gillat: 34 ggr
Har gillats: 118 ggr
Skogsblogg: Visa blogg (345)

Inläggav henrik_1 » fre 27 mar 2009, 13:18

Nu vet jag inte vilket märke du har på ATV,n men jag kör iaf Yamaha, de har ju en fantastisk bra lösning med en flyttbar vinsch som sitter smidigt o lätt att flytta mellan fram och bak.
Fästet kostade inte mer än några tusenlappar..

Artic cat har väl inte kommit på de än, de säljs med en vinsch fram och en bak men de är väl alltid bra att ha en fast där fram när man kör artic.... :wink:
henrik_1
Medelhuggare

Inläggav Fredson » fre 27 mar 2009, 17:23

Det är en Polaris 500 jag har men har kommit fram till vinschen sitter bra där den sitter, inbyggd fram. Kostar för mkt med fästen till att kunna flytta vinschen. Bättre att lägga pengarna på en vinsch till. På vagnen. Med ett uttag bak på fyrhjulingen. Kommer inte att använda vinsch så ofta tror jag. Så de få tillfällena ska väl batteriet på Polarisen räcka. Kommer mest att användas till klenare träd, första gallring.. Slänger upp dom på vagnen för hand.
Alternativt en handvinsch för dom få tillfällena? Någon som har erfarenhet av det??

Någon som har erfarenhet av just Thulevagnen?
Att man inte kan dela stakarna vid av och pålastning, jämfört med tex. Kranmans vagn. En jobbig grej i längden?
Hade varit kul att höra av ngn med erfarenhet av vagnen om dom e nöjda eller ej.
Fredson
Nykomling

Inläggav Uvskogen » fre 27 mar 2009, 17:56

En kommentar kring batteriet. Jag körde som sagt precis som du tänkt (dock med en Avestavagn), men efter en halvdag så blev batteriet väldigt trött, trots tomgång. Fick snörstarta fyrhjulingen ett par gånger. Har köpt ett större batteri och det blev en väldig skillnad, inga som helst problem sen dess. Kostade en del i och för sig, men det fina var att jag fick ett extra batteri, det kommer alltid till nytta :smile:
Artic Cat 550LTD (band), XYZ 310 kranvagn (uppgraderad med drivning),Husqvarna 343F, 350 och 550 XPG TB, Sthil MS200, Faxe tvärs&längs&iväg
Användarvisningsbild
Uvskogen
Huggarmästare

Känner mig just nu:

Inläggav henrik_1 » fre 27 mar 2009, 20:55

Fredson skrev:Det är en Polaris 500 jag har men har kommit fram till vinschen sitter bra där den sitter, inbyggd fram. Kostar för mkt med fästen till att kunna flytta vinschen. Bättre att lägga pengarna på en vinsch till. På vagnen. Med ett uttag bak på fyrhjulingen. Kommer inte att använda vinsch så ofta tror jag. Så de få tillfällena ska väl batteriet på Polarisen räcka. Kommer mest att användas till klenare träd, första gallring.. Slänger upp dom på vagnen för hand.
Alternativt en handvinsch för dom få tillfällena? Någon som har erfarenhet av det??

Att man inte kan dela stakarna vid av och pålastning, jämfört med tex. Kranmans vagn. En jobbig grej i längden?
Hade varit kul att höra av ngn med erfarenhet av vagnen om dom e nöjda eller ej.

Jag använder vinschen en hel del ibland motorn avstängd men atv:n startar alltid lätt... Handvinsch är nog inget vidare tror jag inte, klart är de bara lite som ska ut så är de ju mer ekonomi i det..

Ska man lasta av förhand så är det guld värt med delbara stöttor, det har jag på min vagn och har lärt mig tekniken att lyfta ut stocken där fram på vagnen och lägga ut mot lavan o då har man halva stocken på plats gratis.. Det skulle bli mkt jobbigare om inte stöttorna gick o dela på..
Jag tror det skulle bli jobbigare men jag har ingen erfarenhet av de..

Jag har inga nackdelar med delbara iaf, de skramlar lite mer kanske...
henrik_1
Medelhuggare

Inläggav Uvskogen » fre 27 mar 2009, 22:39

"Jag använder vinschen en hel del ibland motorn avstängd men atv:n startar alltid lätt... "

Jo det var ju inte så oväntat, du har ju inte en Artic.. :wink:
Användarvisningsbild
Uvskogen
Huggarmästare

Känner mig just nu:

Inläggav Brasse » lör 04 apr 2009, 00:06

henrik_1 skrev:
Fredson skrev:Det är en Polaris 500 jag har men har kommit fram till vinschen sitter bra där den sitter, inbyggd fram. Kostar för mkt med fästen till att kunna flytta vinschen. Bättre att lägga pengarna på en vinsch till. På vagnen. Med ett uttag bak på fyrhjulingen. Kommer inte att använda vinsch så ofta tror jag. Så de få tillfällena ska väl batteriet på Polarisen räcka. Kommer mest att användas till klenare träd, första gallring.. Slänger upp dom på vagnen för hand.

Jag använder vinschen en hel del ibland motorn avstängd men atv:n startar alltid lätt... Handvinsch är nog inget vidare tror jag inte, klart är de bara lite som ska ut så är de ju mer ekonomi i det..

Ska man lasta av förhand så är det guld värt med delbara stöttor, det har jag på min vagn och har lärt mig tekniken att lyfta ut stocken där fram på vagnen och lägga ut mot lavan o då har man halva stocken på plats gratis.. Det skulle bli mkt jobbigare om inte stöttorna gick o dela på..
Jag tror det skulle bli jobbigare men jag har ingen erfarenhet av de..

Jag har inga nackdelar med delbara iaf, de skramlar lite mer kanske...

Delbara stöttor är mycket bra vid av och pålastning av tunga stockar. För mej har inte batterikapaciteten varit nåt problem (har oxå en Polaris 500, med en Avestavagn) Har du en fast vinsch fram kan det nog vara som du säger bättre att skaffa en till, men sätt den i så fall direkt på vagnen för att minska ev. kraftförluster med vinklar hit å dit
Brasse
Nykomling

Skogsinlägg: 3

Inläggav Fredson » ons 15 apr 2009, 13:49

Tack för inlägg!
Det blev en Thulevagn. Verkar bra. Ska montera på en vinsch och snart ge mig ut o gallra i ett lärkbestånd. Växer på ett knepigt läge längs en liten brant ås och med ett vattendrag i botten. Men torrt och med plats för en fyrhjuling med vagn att ta sig fram.. Kommer bli kul. hörs
Fredson
Nykomling

Inläggav Nolltax AB » ons 15 apr 2009, 15:21

Polaris... Amerika.
Skönt ljud vid tomgång.
Tomgången är tyvärr för låg...
Laddningsreläet, på min maskin i vart fall, stänger inte vid fabriksinställd tomgång.
Resultat, elwinschen suger musten ur batteriet.
Återförsäljarens lösning: skruva upp tomgången.
Visst, men då belastar jag ju remmen vid stillastående....
Bättre vore väl annan utväxling på generatorn...?

Surnade till å vräkte på ett bilbatteri ifram. Nu har jag kräm....
Nolltax AB
Huggarmästare

Skogsinlägg: 1847
Skogsbilder: 0
Har gillat: 1 ggr
Har gillats: 111 ggr

Inläggav Nolltax AB » ons 15 apr 2009, 15:33

Smällt på radiostyrning på min maskin. Sjunker spänningen för mycket så slutar den fungera.
Med manuell styrning kan man suga ur mer energi. Och sen stå å rycka i snöret....
Koppla en voltmätare till batteriet å testa maskinen. Laddar den vid tomgång...?
Mindre än 12 volt-nej. 13/14 volt-ja.
Nolltax AB
Huggarmästare

Skogsinlägg: 1847
Skogsbilder: 0
Har gillat: 1 ggr
Har gillats: 111 ggr

Inläggav henrik_1 » tor 16 apr 2009, 13:55

Fredson skrev:Tack för inlägg!
Det blev en Thulevagn. Verkar bra. Ska montera på en vinsch och snart ge mig ut o gallra i ett lärkbestånd. Växer på ett knepigt läge längs en liten brant ås och med ett vattendrag i botten. Men torrt och med plats för en fyrhjuling med vagn att ta sig fram.. Kommer bli kul. hörs

Vad trevligt, nu blir jag avundsjuk, jag skulle också vilja ha ett lärkbestånd det är riktigt fint iaf på sommarhalvåret. Du får garanterat lika roligt i lärkgallringen som jag fick i grandungen förra året.
Ha de så trevligt..

Förhoppningsvis ska vi plantera igen en åker uppe i skogen med lärk om jag får som jag vill, går nämnligen inte o bruka åkern längre pga vildsvinens härjningar. Är du nöjd med lärk?
henrik_1
Medelhuggare

Nästa

Återgå till Små skogsmaskiner och övriga maskiner