Komatsu cutting age

Farma

9 anvÀndare online just nu: 2 registrerade, 0 dolda och 7 gÀster

Stihl 241

Danroy Timmervagn ATV, erfarenheter nÄgon??

Postat i kategori SmÄ skogsmaskiner och övriga maskiner

Danroy Timmervagn ATV, erfarenheter nÄgon??

InlĂ€ggav Deminer » tis 03 feb 2009, 21:43

Fick min timmervagn till ATVŽn stulen. Inga problem dÄ den var försÀkrad, men nu kÀnns det ju lite tomt bakom Polarisen.....
Nu gÀller det att hitta en ersÀttare och har kollat runt en del.
Thule har ju just nu ganska bra priser pÄ sina vagnar ute hos sina ÄterförsÀljare....tydligen Àr det galven som Àr lite flammig...
Har kollat in RösjömÄla och deras vagn.
RÄkade springa pÄ en Danroy. Tydligen Àr dom pÄ gÄng med en ny vagn, men eftersom deras hemsida verkar ligga helt nere (Danroy.se finns ledigt att regga!) Àr det inte lÀtt att skaffa sig info. Var tillverkas dom? Dalsland? V Götaland eller Kina?
Vill inte ha med hydraulagg, eftersom jag gÄr i andra funderingar Ät det hÄllet, utan söker en bra och enkel vagn.
Kinasaker? KÀnns helt Àrligt lite sÄdÀr....
NÄn hÀrinne som har nÄgot att tillföra?
Just nu lutar det nog mest att den nya Danroyen, som jag kan fÄ se "live" till helgen, stÄr högst pÄ listan......
Men.... givetvis mÄste man ta kunskaps/erfarenhets banken som finns hÀrinne till hjÀlp!
Jag har en Polaris X2 800 som dragare, sÄ kraft finns det!!!
Tacksam för alla tips/erfarenheter!
Senast redigerad av Deminer tis 10 feb 2009, 19:58, redigerad totalt 1 gÄng.
AnvÀndarvisningsbild
Deminer
Juniorhuggare

SkogsinlÀgg: 45
Ort: Jobbar utomlands.....och nÀr jag sen Àr ledig jobbar jag i skogen hemma hos mig!
Har gillat: 5 ggr
Har gillats: 2 ggr

Re: Timmervagn ATV, erfarenheter nÄgon??

InlĂ€ggav Uvskogen » ons 04 feb 2009, 08:45

Har sjÀlv kört med en Avestavagnen i 1 Är (www.avestavagnen.se) som fungerade utmÀrkt. Hade deras budgetmodell med stora hjul och linkran. Brukar finnas ute pÄ blocket ibland.
Har nu bytt upp mig till en xyz-vagn med hydraulisk griplastarkran. Har bestÀmt mig för att prova pÄ "motormanuell gallring" av ett gÀng hektar. kommer nog ta nÄgra Är verkar det som....

Men griplastare efte ATV Àr faktiskt vÀldigt bra, Àven om den blir lite tung. kör med en Articcat 650H1.
Uvskogen
HuggarmÀstare

KĂ€nner mig just nu:
SkogsinlÀgg: 2395
Skogsbilder: 1
Har gillat: 52 ggr
Har gillats: 222 ggr
Skogsblogg: Visa blogg (432)

Re: Timmervagn ATV, erfarenheter nÄgon??

InlĂ€ggav Deminer » fre 06 feb 2009, 23:10

Lokale handlaren skulle fĂ„tt in en av de "nydesignade" Danroyvagnarna nu till helgen. Men, NÄHÄ......kommer nog först under nĂ€sta vecka!.....?
Har dock en del andra bÄde vagns och maskinsaker planerade under helgen.
Tack för tipset!
Avestavagnen alltsÄ!
AnvÀndarvisningsbild
Deminer
Juniorhuggare

Ort: Jobbar utomlands.....och nÀr jag sen Àr ledig jobbar jag i skogen hemma hos mig!
Jag startade denna trĂ„d. Upp

Re: Danroy Timmervagn ATV, erfarenheter nÄgon??

InlĂ€ggav Deminer » tis 10 feb 2009, 20:13

Över 200 visningar men bara en kommentar......
KÀnns vÀl sÄdÀr?! ;-)
AnvÀndarvisningsbild
Deminer
Juniorhuggare

InlĂ€ggav Yanmar 1502d » ons 11 feb 2009, 07:56

Intresset var onekligen svalt. Det jag kan styrka dina tankar i Àr att ta bort alla kineser. Jag har en kellfri med bom och stödben. Den fungerar bra förutom att jag fÄtt svetsa stödbenens fÀste, bankarnas fÀsten och till slut fick jag helt enkelt lÄta svetsa fast bankarna i ramen. Det blir dyrt i lÀngden för mig som inte kan svetsa.
Yanmar 1502d
Seniorhuggare

KĂ€nner mig just nu: Hungrig. ( alltid hungrig )
SkogsinlÀgg: 215
Har gillat: 2 ggr
Har gillats: 4 ggr

InlĂ€ggav calle336 » ons 11 feb 2009, 11:35

Är kellfri ocksĂ„ kina import??

Hur fungerar kranarna pÄ dessa? Bra el dÄligt?
//Calle
Nybliven egenföretagare.
www.farscalle.se
calle336
Semi-proffs huggare

SkogsinlÀgg: 256
Skogsbilder: 0
Har gillat: 0 ggr

InlĂ€ggav Sigge » ons 11 feb 2009, 13:44

Åker med en Kranman 1500 vagn och tillhörande vajerkran. Vad jag vet, sĂ„ skall vagnen vara förberedd för griplastarkran, sĂ„ det kan ju vara ett bra utgĂ„ngslĂ€ge för den som vill hitta pĂ„ nĂ„got eget. Vagnen har centralrörsram och löstagbara bankar. BĂ„de dragstĂ„ng och ramen i förhĂ„llande till grinden kan justeras, sĂ„ jag Ă€r nöjd med vagnen. Dessutom sĂ„ tycker jag att de lackade delarna stĂ„r emot slitage vĂ€ldigt bra. Absolut inte den billigaste vagnen, men inget har gĂ„tt sönde pĂ„ den och dĂ„ har jag satt den i bĂ„de stubbar, trĂ€d och stenar nĂ€r man kommit smygande i skogen och jag inte har varit tillrĂ€ckligt uppmĂ€rksam bakĂ„t. Jag har extrautrustat den med batteri och stödben och det Ă€r ett absolut mĂ„ste enligt mig. Jag tror nog att de flesta svensktillverkade vagnarna har ungefĂ€r samma kvalitet, sĂ„ det Ă€r nog bara tycke, smak och nĂ€rhet till en bra sĂ€ljare som avgör... Lycka till!
Sigge
Juniorhuggare

SkogsinlÀgg: 33

InlĂ€ggav Yanmar 1502d » ons 11 feb 2009, 16:00

calle336 skrev:Är kellfri ocksĂ„ kina import??

Hur fungerar kranarna pÄ dessa? Bra el dÄligt?
//Calle

Det Àr Kinaimport vad jag vet och det Àr inte lyckat. Kranen fungerar utmÀrkt och det Àr en handvinsh som Àr kraftig och tvÄvÀxlad. AlltsÄ inte hydralkran. Men det Àr sÄ risig passsform pÄ fÀstet till bankarna och fÀstet för kranen att det behövs stödben och fÀstena till dessa viker sig.
Jag har mycket frÄn Kellfri och verkar vara lÀtlurad. Allt det jag har Àr mer eller mindre skit pga billiga lösningar. Men deras service Àr jÀttebra och de bistÄr med reservdelar om det Àr en garantisak vilket jag har haft pÄ alla mina prylar.
Hydralklyv, vedklipp,timmervagn Àr frÄn Kellfri.

Hej vad snÄlheten har bedragit visheten för mig :grin: men jag Àr lika glad för det
Yanmar 1502d
Seniorhuggare

InlĂ€ggav Joe » ons 11 feb 2009, 21:10

Gör de inte kellfri's grejer i nÄgon öststat?
Joe
Juniorhuggare

SkogsinlÀgg: 35
Har gillat: 6 ggr
Har gillats: 0 ggr

InlĂ€ggav Deminer » ons 11 feb 2009, 22:33

Man sÀger ju att;
"Köper man billigt fÄr man grÄta mÄnga gÄnger under resans gÄng.... Köper man kvalité grÄter man bara en gÄng - nÀr man betalar!"
Tack för att det trillar in en del tips!
Bor ganska nÀra Skara o Kellfri....men det verkar ju vara sÄdÀr.....Danroy sÀljaren finns ocksÄ i nÀrheten.
FÄr fundera ett tag till och vill nog ta en koll pÄ den nydesignade Danroyen innan beslut fattas!
Har kollat in bÄde Kranman o Avesta idag. Verkar vara stabila saker!
AnvÀndarvisningsbild
Deminer
Juniorhuggare

InlĂ€ggav amcore » ons 11 feb 2009, 22:41

Deminer skrev:Man sÀger ju att;
"Köper man billigt fÄr man grÄta mÄnga gÄnger under resans gÄng.... Köper man kvalité grÄter man bara en gÄng - nÀr man betalar!"
Tack för att det trillar in en del tips!
Bor ganska nÀra Skara o Kellfri....men det verkar ju vara sÄdÀr.....Danroy sÀljaren finns ocksÄ i nÀrheten.
FÄr fundera ett tag till och vill nog ta en koll pÄ den nydesignade Danroyen innan beslut fattas!
Har kollat in bÄde Kranman o Avesta idag. Verkar vara stabila saker!

nydesignade? har dom kommit med en Ànnu nyare design? jag köpte en danroy vagn ifjol vid denna tid och den va helt omgjord mot för dom andra kantiga, denna va mer eller mindre av bockade rör
Massey Ferguson 5430-4 -12,Same Explorer 90 med driven 11 tonsvagn, Huddig 960 C6 -92,Valmet 405,GrÄlle, Bigab T-10 -12, Optimal 2400 snöfrÀs. Can-am Outlander 800 xt-08, 2X Can-Am Outlander 1000XT -12. Logosol LM pro 12kw med elmatning!
amcore
Medelhuggare

SkogsinlÀgg: 96
Har gillats: 3 ggr

InlĂ€ggav Deminer » ons 11 feb 2009, 23:34

Nydesignad o nydesignad.....?!
FörsÀljaren hade en "vedvagn" med bockade rör, men vÀntade in en av deras "timmervagnar" i den hÀr designen.
Om det Àr han som pratar i nattmössan eller om du vet mer vet jag inte. Danroy har ju ingen sida pÄ webben och alla broschyrer visar de gamla sakerna. (Danroy.se finns ledigt för registrering....!)
Jag skall ringa imorgon och försöka skapa lite klarhet i det hela!
Är du nöjd med din "rundprofil" vagn eller??
AnvÀndarvisningsbild
Deminer
Juniorhuggare

InlĂ€ggav amcore » tor 12 feb 2009, 16:14

Deminer skrev:Nydesignad o nydesignad.....?!
FörsÀljaren hade en "vedvagn" med bockade rör, men vÀntade in en av deras "timmervagnar" i den hÀr designen.
Om det Àr han som pratar i nattmössan eller om du vet mer vet jag inte. Danroy har ju ingen sida pÄ webben och alla broschyrer visar de gamla sakerna. (Danroy.se finns ledigt för registrering....!)
Jag skall ringa imorgon och försöka skapa lite klarhet i det hela!
Är du nöjd med din "rundprofil" vagn eller??

aha okej sedÀrja! jag hade Àven möjligheten att köpa den nydesignade "timmervagnen" men sÀljaren avrÄdde mej dÄ den va sÄ tung mot för vedvagnen, dock Àr denna med lite smÄtung fram med dÄ den inte har vinchstolpen pÄ grinden utan pÄ en egen stolpe sen Àr vedvagnen kort,timmervagnen Àr lÀngre!
jag har förlÀngt min till 390cm,, samt byggt ny stolpe och kran pÄ den. Àven större hjul köpte jag till.. hittils Àr jag nöjd med den det lilla jag kört,enda som Àr negativt Àr att bankarna verkar inte tÄla vad som helst dÄ en av bankarna har vikt sej, inte samma stabilitet som med fyrkants stÄl
Massey Ferguson 5430-4 -12,Same Explorer 90 med driven 11 tonsvagn, Huddig 960 C6 -92,Valmet 405,GrÄlle, Bigab T-10 -12, Optimal 2400 snöfrÀs. Can-am Outlander 800 xt-08, 2X Can-Am Outlander 1000XT -12. Logosol LM pro 12kw med elmatning!
amcore
Medelhuggare

InlĂ€ggav Yanmar 1502d » fre 13 feb 2009, 08:20

[
aha okej sedÀrja! jag hade Àven möjligheten att köpa den nydesignade "timmervagnen" men sÀljaren avrÄdde mej dÄ den va sÄ tung mot för vedvagnen, dock Àr denna med lite smÄtung fram med dÄ den inte har vinchstolpen pÄ grinden utan pÄ en egen stolpe sen Àr vedvagnen kort,timmervagnen Àr lÀngre!
jag har förlÀngt min till 390cm,, samt byggt ny stolpe och kran pÄ den. Àven större hjul köpte jag till.. hittils Àr jag nöjd med den det lilla jag kört,enda som Àr negativt Àr att bankarna verkar inte tÄla vad som helst dÄ en av bankarna har vikt sej, inte samma stabilitet som med fyrkants stÄl[/quote]

Tycker det lÄter som en massa problem. SÀljaren avrÄder??? Vem ska den dÄ vara för???Klena bankar och behöva bygga ny stolpe och kran. Det Àr till och mer Àn vad jag behövt göra pÄ min Kellfri för 9900 kronor.
Jag har anvÀnt den hÄrt och mycket och bara behövt svetsa lite sÄ jag kanske ska vara nöjd. Tog hem 5 meters timmer för att sÄga sÄ det var ganska grovt och fyllde vagnen full och kÀnde att det var grÀnsfall men nÀr jag lÀser att en banke för dig vikit sig sÄ hÄller min vagn riktigt bra.
Sen har den faktiskt jÀkligt bra markfrigÄng och inte dubbade dÀck vilket jag tycker Àr positivt dÄ den blir lÀttare att backa med dÄ dÀcken har sÀmre fÀste.
Yanmar 1502d
Seniorhuggare

InlĂ€ggav amcore » lör 14 feb 2009, 00:52

Yanmar 1502d skrev:[
jag har förlÀngt min till 390cm,, samt byggt ny stolpe och kran pÄ den. Àven större hjul köpte jag till.. hittils Àr jag nöjd med den det lilla jag kört,enda som Àr negativt Àr att bankarna verkar inte tÄla vad som helst dÄ en av bankarna har vikt sej, inte samma stabilitet som med fyrkants stÄl

Tycker det lÄter som en massa problem. SÀljaren avrÄder??? Vem ska den dÄ vara för???Klena bankar och behöva bygga ny stolpe och kran. Det Àr till och mer Àn vad jag behövt göra pÄ min Kellfri för 9900 kronor.
Jag har anvÀnt den hÄrt och mycket och bara behövt svetsa lite sÄ jag kanske ska vara nöjd. Tog hem 5 meters timmer för att sÄga sÄ det var ganska grovt och fyllde vagnen full och kÀnde att det var grÀnsfall men nÀr jag lÀser att en banke för dig vikit sig sÄ hÄller min vagn riktigt bra.
Sen har den faktiskt jÀkligt bra markfrigÄng och inte dubbade dÀck vilket jag tycker Àr positivt dÄ den blir lÀttare att backa med dÄ dÀcken har sÀmre fÀste.

varför jag förlÀngt den och byggt om stolpen va för att jag enbart har den till att hÀmta 5-6 meters plank/brÀder ifrÄn solosÄgen och det visste sÀljaren om sÄ dÀrför rekomenderade han den mindre. tror nog att 390+ Àr lÀngre Àn vad timmervagnen Àr tillomed, jag Àr iaf nöjd.. sen ska jag kanske tillÀga att det var nÄgra i jaktlaget som krökte ena banken nÀr dom lÄnade vagnen att köra fram en Àlg,antagligen körde dom in i ett trÀd. alltid nÀr man lÄnar ut nÄt sÄ blir det skader, men tills nÀsta Àlgjakt ska vi bygga en vagn som Àr anpassad för just att hÀmta Àlg
amcore
Medelhuggare

NĂ€sta

ÅtergĂ„ till SmĂ„ skogsmaskiner och övriga maskiner

Vilka Àr online

AnvÀndare som besöker denna kategori: hydeqs, IH 624 och 7 gÀster