Sida 2 av 3

Re: Hydraulpump på 4-hjuling

Postat: sön 19 jun 2011, 18:45
av Cat554
"Såg en Polaris (osäker på exakt modell) för ett par år sedan. På den var "snörstarten" bortplockad och ersatt av just ett hydraulaggregat"

Antar det var en diesel. Der er turtallet riktig og regleringen på plass. Dekselet utenfor svinghjulet har til og med ferdig plass for lagring/sentrering.
Men de begynner jo å bli gamle..
OH

Re: Hydraulpump på 4-hjuling

Postat: sön 19 jun 2011, 20:53
av frasse
Bengt.Svensson skrev:Vad alla (större) fyrhjulingar saknar är ett standardiserat kraftuttag.


Prata med en repr. på Can-am som tyckte likadant.Lösningarna är oändliga bara viljan finns,men jag tror det är där problemen sitter.På vevaxeln,startkransen lr varför inte fördelningslåda på utgående axeln till bakaxeln med framaxeln urkopplad. 🧠

Re: Hydraulpump på 4-hjuling

Postat: sön 19 jun 2011, 21:33
av Bengt.Svensson
frasse skrev:
Bengt.Svensson skrev:Vad alla (större) fyrhjulingar saknar är ett standardiserat kraftuttag.


Prata med en repr. på Can-am som tyckte likadant.Lösningarna är oändliga bara viljan finns,men jag tror det är där problemen sitter.På vevaxeln,startkransen lr varför inte fördelningslåda på utgående axeln till bakaxeln med framaxeln urkopplad. 🧠

Helt rätt! Fast jag förstår att det blir ett problem med effekt jämfört med t.ex. en traktor som har ett bra vridmoment även på låga varv. Dock blir det lite fånigt att behöva en extra motor på varje redskap som behöver kraft.

Re: Hydraulpump på 4-hjuling

Postat: sön 19 jun 2011, 23:15
av aBjarhov

Re: Hydraulpump på 4-hjuling

Postat: mån 20 jun 2011, 07:30
av Holm
totte skrev:Med magnetkopplingar, kuggremmar, varvtalsregleringar, och en massa andra tillbehör, vad man nu väljer, som kan krävas för att åstadkomma en vettig hydraulpumpsfunktion så är frågan om det inte är billigare med en separat motor, en hygglig enpetare kostar ju inte så många tusen spänn.

Det är möjligt, men man försöker väl komma ifrån en massa extra vikt.
Dock så kommer man behöva ha kvar hydraultanken ändå där fram...

Sen är det nog troligt att man behöver en större tank.
Man brukar säga att man vill ha en volym i tanken som motsvarar 3-4 ggr pumpflödet, nu brukar man kunna nalla på det en del men säg att man absolut minst vill ha 1 ggr pumpflöde.
En 11cc pump på 4000 rpm ger 44l/min, alltså vill man ha en tank på minst 50 liter...
Anledningen är att oljan behöver "vila" i tanken och släppa ifrån sig luft innan den ska in i pumpen igen.
Hinner den inte det är det stor risk för pumpskador.

Skulle man koppla ur pumpen vid transport skulle man slippa detta problem, på tomgång ger ju pumpen litet flöde och klarar sig med en liten tank...

Känns som det faktiskt är enklast att köra med ett separat aggregat...

Re: Hydraulpump på 4-hjuling

Postat: mån 20 jun 2011, 17:08
av Henrik Petersen
Men!! Ärligt talat, är problemet inte att man forsöker göra atv`n till nåt som den inte är!!, just det! en traktor. Den är uppfunnen for länge sän och finns i alla storlekar :lol:

Henrik

Re: Hydraulpump på 4-hjuling

Postat: mån 20 jun 2011, 20:52
av Bengt.Svensson
Henrik Petersen skrev:Men!! Ärligt talat, är problemet inte att man forsöker göra atv`n till nåt som den inte är!!, just det! en traktor. Den är uppfunnen for länge sän och finns i alla storlekar :lol:

Henrik

Så sant som det är sagt. :grin: Själv har jag flera traktorer, problemet är att ingen av dem har fjädring eller går fortare än 27 km/h. Traktorer och ATV är bra på olika saker, men det vore inte fel med ett ATV-kraftuttag till en vinsch eller drift på kärran.

Re: Hydraulpump på 4-hjuling

Postat: mån 20 jun 2011, 21:35
av Henrik Petersen
Nää
Självklart har du rätt, jag undrar ju själva varfor det inte har kommit for länge sen, men en del av forklaringen till detta får man ju om man läser denna tråd. Sen kan jag tillägge att ett mer okomfortabelt transportmedel än en minitraktor får man leta efter (min går fö. bare 20km/t). enddå så skulle jag ALDRIG bytta bort min lilla röda mot en atv.

Henrik

Re: Hydraulpump på 4-hjuling

Postat: tis 21 jun 2011, 02:04
av Sune_
Här är det en arctic cat till salu, drift på kärran och hydralvinsch fram men inget hydralaggregat.
Nån som vet nåt om den, billigt igentligen om allt funker med tanke på att nån lagt ner mycket jobb på detta ekipage.

http://www.blocket.se/pitea/Arctic_Cat_Bearcat_454_med_skogspaket_34227882.htm?ca=7&w=3

Re: Hydraulpump på 4-hjuling

Postat: tis 21 jun 2011, 13:02
av Hema
Jag gissar att det är batteridrivet hydraulsystem, då batteriet syns på pakethållaren bak.

Re: Hydraulpump på 4-hjuling

Postat: tis 21 jun 2011, 13:09
av storån
Jag har en sån där 4-hjuling (org.)
Ser på en av bilderna att magnapullen saknas och verkar ersatts av en hydraulpump.

Re: Hydraulpump på 4-hjuling

Postat: tor 23 jun 2011, 07:50
av hgj
Egentligen lite skumt... hydraulwinsch fram, hydraulisk drift och kran på vagnen, men elwinsch?
Helt klart ett tufft ekipage i vilket fall...

Re: Hydraulpump på 4-hjuling

Postat: tor 23 jun 2011, 15:11
av Hema
Kanske tanken var att ha hydraulpump, men han fick inte till det o satte dit en eldriven pump ist..?

Re: Hydraulpump på 4-hjuling

Postat: tor 23 jun 2011, 16:46
av trilla
Men den är inte eldriven ju. Den har pumpen på motoraxeln och batteriet där bak är till winchen på kranen

Re: Hydraulpump på 4-hjuling

Postat: tor 23 jun 2011, 17:22
av Hema
oki doki, jag sitter rättad :oops: