Sida 3 av 5

Re: Bygga flak till timmerkärra?

Postat: ons 17 jun 2009, 21:11
av Mickev
Så trevligt... bara att hårdköra i sommar då ;)

Re: Bygga flak till timmerkärra?

Postat: ons 17 jun 2009, 21:58
av Qkeeper
Mickev skrev:Så trevligt... bara att hårdköra i sommar då ;)


japp;)

Re: Bygga flak till timmerkärra?

Postat: ons 17 jun 2009, 23:19
av totte
Inte illa! Kul att se alla dessa hemmabyggen, gillar det där med att göra grejorna själv :ugeek: :grin:

Re: Bygga flak till timmerkärra?

Postat: tor 18 jun 2009, 15:55
av Mickev
Japp, det är alltid kul att se idéerna dyka upp lite här och var. Mitt senaste bygge är ett flaklock med tillhörande "safarilåda" ovanpå för polarisen. Flaket får då lagom höjd för att rymma liggande jeepdunk och sedan packar man lådan full med all annan packning man ska ha med. Går även att dra fast div grejer på utsidan av lådan också. Bild kommer senare. Spårar ju dock ur lite från "urtråden" men jag får väl skylla på att bygget innehåller flak ;)

Re: Bygga flak till timmerkärra?

Postat: tor 18 jun 2009, 16:12
av Qkeeper
Mickev skrev:Japp, det är alltid kul att se idéerna dyka upp lite här och var. Mitt senaste bygge är ett flaklock med tillhörande "safarilåda" ovanpå för polarisen. Flaket får då lagom höjd för att rymma liggande jeepdunk och sedan packar man lådan full med all annan packning man ska ha med. Går även att dra fast div grejer på utsidan av lådan också. Bild kommer senare. Spårar ju dock ur lite från "urtråden" men jag får väl skylla på att bygget innehåller flak ;)



Gör nog inget trådden verkar vra lite små "död" nu mer:P

Re: Bygga flak till timmerkärra?

Postat: tor 18 jun 2009, 21:21
av totte
Gör nog inget trådden verkar vra lite små "död" nu mer


Dom trådar som håller längre än tre sidor är vanligen dom där nåra tjurskallar grälar om vad som är bäst maskin/metod/bränsle/whatever :lol:

Re: Bygga flak till timmerkärra?

Postat: tor 18 jun 2009, 21:39
av Mickev
2 bilder på locket och lådan.

Bild


Bild

Re: Bygga flak till timmerkärra?

Postat: tor 18 jun 2009, 22:00
av Qkeeper
totte skrev:
Gör nog inget trådden verkar vra lite små "död" nu mer


Dom trådar som håller längre än tre sidor är vanligen dom där nåra tjurskallar grälar om vad som är bäst maskin/metod/bränsle/whatever :lol:


De haru fan rätt i:D

Re: Bygga flak till timmerkärra?

Postat: tor 18 jun 2009, 22:01
av Qkeeper
Mickev skrev:2 bilder på locket och lådan.

Bild


Bild


Där får du med mycke grejer=) Det är en polaris va?

Re: Bygga flak till timmerkärra?

Postat: tor 18 jun 2009, 22:44
av Mickev
Qkeeper skrev:Där får du med mycke grejer=) Det är en polaris va?


Hehe, jepp, på bilden är den packad för 4dagars safari, även div gemensam mat för alla är nertryckt i lådan. Men kan säga att sikten i backspeglarna var noll ;) Hann även med att studsa emot träd några gånger med lådan under safarit vid skogsåknig, den höll finfint... om man nu inte ska räkna div färgförluster. Men den är ju gjord för att användas. Dock bara under safarina... den är för stor annars ;)
Dammtät är den också, i alla skarvar har jag lagt in dammtätning och i locket är det E-list samt 4 spännen för att få jämt tryck över locket.

Jepp en polaris. X2 med längre hjulbas.

Re: Bygga flak till timmerkärra?

Postat: tor 18 jun 2009, 23:33
av Qkeeper
Jo de ser lite halvklumpig ut men ska man ha med mycket grejer så är det ju ett måste.. har du användt den å dra tunga last med någon gång?

Re: Bygga flak till timmerkärra?

Postat: fre 19 jun 2009, 08:22
av Mickev
Jo men faktiskt så var lådan smidigare än vad jag trodde i terrängen. Var rädd att man skulle stypa i var å varannat träd då man åkte på skrå men just att jag drog in den en bit innanför flakkanten gjorde mycket.

Ja alltså visst har jag kört rätt tunga lass med den, men i huvudsak då jag har vagnen bakom går den på varvsberget. Där är det riktigt brant, steningt, rotigt, lerigt om vart annat men framförallt brant vilket gör att man inte kan ha så väldans tunga lass. De finns ställen då jag fått sätta en person fram på lastracket för att inte stegra över. Men ett försök att svara på din fråga, jag är riktigt nöjd med den som dragare. Just dendär längre hjulbasen gör att den går väldans stabilt, framförallt i lutningar.

Re: Bygga flak till timmerkärra?

Postat: fre 19 jun 2009, 12:06
av Qkeeper
Mickev skrev:Jo men faktiskt så var lådan smidigare än vad jag trodde i terrängen. Var rädd att man skulle stypa i var å varannat träd då man åkte på skrå men just att jag drog in den en bit innanför flakkanten gjorde mycket.

Ja alltså visst har jag kört rätt tunga lass med den, men i huvudsak då jag har vagnen bakom går den på varvsberget. Där är det riktigt brant, steningt, rotigt, lerigt om vart annat men framförallt brant vilket gör att man inte kan ha så väldans tunga lass. De finns ställen då jag fått sätta en person fram på lastracket för att inte stegra över. Men ett försök att svara på din fråga, jag är riktigt nöjd med den som dragare. Just dendär längre hjulbasen gör att den går väldans stabilt, framförallt i lutningar.


Just det med hjulbasen jag tänkte på. Om den blir bättre och dra med. För man har ju hört att 6hjulingarna ska va riktigt bra och dra med visst dom har två hjul extra men är ju längre också.

Re: Bygga flak till timmerkärra?

Postat: lör 20 jun 2009, 15:16
av Mickev
Ja jag har ju förvisso inte provat den korta (standard alltså) modellen men jag tycker det funkar riktigt bra med längre hjulbas, den är 14cm längre om standard.

Skulle jag ha en atv för att dra många lass så skulle jag nog välja en längre också. Den blir ju inte lika känslig för hur man lastar på vagnen heller, alltså i avseende på tyngdpunkten då den inte vill lyfta framändan lika lätt. Visst är den aningen osmidiagare i riktigt trång terräng men med en vagn efter är det den som stoppar före. HItills har jag inte fått vända om av anledningen att den varit för lång för att ta sig fram så.

Re: Bygga flak till timmerkärra?

Postat: lör 20 jun 2009, 17:25
av Qkeeper
Okej. har ju en Yamaha 700 och när man lastar ett fullt lass(o lite till brukar de bli) så vill den lätta fram ibland. Så brukar fylla lådan fram med sten så jag får lite extra tyngd. Skulle nog inte va fel med längre hjulbas. Eller en lägre maskin. 350n som jag hade innan lättade aldrig fram men kan ju bero på att den hade stel bakaxel också.