Sida 1 av 1

Timmerbil?

Postat: mån 27 okt 2008, 22:52
av Viktory
Nu har jag gått å grubblat länge på denna fråga... varför har vissa åkare kran på sin timmerbil och andra inte? varför finns det både och, vad är för och nackdel/fördel, bilar med kran har dom bättre förtjänst iochmed att dom kan åka och hämta lasten själv? vad tjänar en chaufför i genomsnitt (anställd)??
vad är vanligast? vänligen hjälp mig att reda ut detta/..

Postat: mån 27 okt 2008, 23:43
av Magnus M
Jag kör inte själv men jag frågade en åkare en gång o han förklarade att ibland kör han mellan terminaler där det finns stationära kranar o då ställer dom av kranen o kan då ta lite mer varje vända.

Magnus M

Postat: tis 28 okt 2008, 01:40
av totte
Vet inte hur det är nuförtiden men tidigare har jag många gånger sett att dom haft en kranbil separat, oftast en lite äldre bil. Det kunde man se särskilt när det var mycket stora avverkningar. Blir ju några ton per lass till om man inte skall släpa på kranen.

Postat: tis 28 okt 2008, 20:59
av flisshejk
Efter att böterna för överlast skärptaes började man att lämnar kran är för att kunna lasta mer.