Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Vimek Minimaster?

449 inlägg 244200 visningar 39 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vimek Minimaster?

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#109109 hmm... Funderingarna på minimaster blir bara större, men så går ju tankarna runt som vanligt;)... å den maskinen som nu kan bli intressant kostar i runda slängar 140´innan den är klar, den är just nu utan kran osv så det kommer bli nya grejjer på, kran, pump osv... MEN... Så får funderingarna vidare.... för 220´så får jag en 620, med 160timmar på mätaren, med kedjor till traktorn, radiostyrd vinsch, sen ska det va extra hydrauluttag å lite annat krams som pakethållare mm...

Så nu vill ja ha svar på frågan: Ska ja lägga´knappa hundringen till å få en maskin som är cirkus 15 år nyare? å hur stor skillnad är det att köra dom 2 är 620 så mkt bättre att det är värt pengarna tänker på komfort, styrservon osv...

Sen undrar ja lite va 620 ligger i för priser beggade ingen av dom annonser ja hittar har pris så ja har inte så mkt att gå på va gäller begg priser, å banken är intresserad att veta

en anledning till frågorna är att det blir bättre villkor hos banken om maskinen är "ny" mot en gammal, den andra är att ja ser fler å fler möjligheter till användnings områden ju mer ja tänker på det ;)

Avatar Fallback

Re: Vimek Minimaster?

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#109111 föresten, kan nån som har en minimaster mäta hur lång hela maskinen me vagn är? tänker på möjligheten att transportera, hur lång vagn man kan tänkas behöva

Avatar Fallback

Re: Vimek Minimaster?

Lövis  
#109131
nutte skrev:föresten, kan nån som har en minimaster mäta hur lång hela maskinen me vagn är? tänker på möjligheten att transportera, hur lång vagn man kan tänkas behöva




Vagnen behöver ha ett flak som är minst 5,5m.

Jag har ett fogelsta släp med 6m flak till min minimaster.

Avatar Fallback

Re: Vimek Minimaster?

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#109133
Lövis skrev:
nutte skrev:föresten, kan nån som har en minimaster mäta hur lång hela maskinen me vagn är? tänker på möjligheten att transportera, hur lång vagn man kan tänkas behöva




Vagnen behöver ha ett flak som är minst 5,5m.

Jag har ett fogelsta släp med 6m flak till min minimaster.



Okidoki;) tack!

Avatar Fallback

Re: Vimek Minimaster?

Lövis  
#109266
nutte skrev:hmm... Funderingarna på minimaster blir bara större, men så går ju tankarna runt som vanligt;)... å den maskinen som nu kan bli intressant kostar i runda slängar 140´innan den är klar, den är just nu utan kran osv så det kommer bli nya grejjer på, kran, pump osv... MEN... Så får funderingarna vidare.... för 220´så får jag en 620, med 160timmar på mätaren, med kedjor till traktorn, radiostyrd vinsch, sen ska det va extra hydrauluttag å lite annat krams som pakethållare mm...

Så nu vill ja ha svar på frågan: Ska ja lägga´knappa hundringen till å få en maskin som är cirkus 15 år nyare? å hur stor skillnad är det att köra dom 2 är 620 så mkt bättre att det är värt pengarna tänker på komfort, styrservon osv...

Sen undrar ja lite va 620 ligger i för priser beggade ingen av dom annonser ja hittar har pris så ja har inte så mkt att gå på va gäller begg priser, å banken är intresserad att veta

en anledning till frågorna är att det blir bättre villkor hos banken om maskinen är "ny" mot en gammal, den andra är att ja ser fler å fler möjligheter till användnings områden ju mer ja tänker på det ;)



Hej mutte

Såg att det fans en minimaster101 på blocket just för 55000+ moms kanske något att kolla in. :wink:

Avatar Fallback

Re: Vimek Minimaster?

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#109283 men oj va kärran såg kort ut på bilden... Maskinen såg dock skaplig ut.... Nåja, det finns ganska mkt beggat, så vi får de va de blir;)

Avatar Fallback

Re: Vimek Minimaster?

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#109442 hmmmm..... Ja har nog byggt upp lite för höga förväntningar av va ja läst här, eller så har ja för höga krav?!?.... Ja va helt inne på att köpa en minimaster, för ni som har dom verkar vara saliga över dom... Men så va ja å testkörde den här 620in igår, å ja blev riktigt besviken... Å när man kollar konstruktionen så???... Vem betalar 300´för en sådan?... ja tyckte inte ens att den drog bra trots kedjor osv... Nä... ja kände att den va lite "billig"... Visst ENKEL... Men det är dom om dom parat en stiga villa med en fyrhjuling eller nått;) Ja får nog hålla ögonen öppna efter nått annat som passar mej bättre...

Avatar Fallback

Re: Vimek Minimaster?

pcrNiklas  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#109485 hittade denna på youtube.



Avatar Fallback

Re: Vimek Minimaster?

Anders_S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#109495
nutte skrev:hmmmm..... Ja har nog byggt upp lite för höga förväntningar av va ja läst här, eller så har ja för höga krav?!?.... Ja va helt inne på att köpa en minimaster, för ni som har dom verkar vara saliga över dom... Men så va ja å testkörde den här 620in igår, å ja blev riktigt besviken... Å när man kollar konstruktionen så???... Vem betalar 300´för en sådan?... ja tyckte inte ens att den drog bra trots kedjor osv... Nä... ja kände att den va lite "billig"... Visst ENKEL... Men det är dom om dom parat en stiga villa med en fyrhjuling eller nått;) Ja får nog hålla ögonen öppna efter nått annat som passar mej bättre...


Nästa steg är Alstor som jag ser det och då får du hosta upp hundra papp till.

Avatar Fallback

Re: Vimek Minimaster?

Lövis  
#109498
nutte skrev:hmmmm..... Ja har nog byggt upp lite för höga förväntningar av va ja läst här, eller så har ja för höga krav?!?.... Ja va helt inne på att köpa en minimaster, för ni som har dom verkar vara saliga över dom... Men så va ja å testkörde den här 620in igår, å ja blev riktigt besviken... Å när man kollar konstruktionen så???... Vem betalar 300´för en sådan?... ja tyckte inte ens att den drog bra trots kedjor osv... Nä... ja kände att den va lite "billig"... Visst ENKEL... Men det är dom om dom parat en stiga villa med en fyrhjuling eller nått;) Ja får nog hålla ögonen öppna efter nått annat som passar mej bättre...



Kan bara hålla med om att 300000 är alldeles för mycket.
Sedan tycker jag att 620 inte tillförde så mycket nytt jämfört med 101 förutom servostyrningen. Jag upplever 101 mer som en ren arbetsmaskin för den lilla skogsägaren 620 känns lite som du beskriver lite plastigare och mer lull lull.

Därför tycker jag det som du först var inne på köp en begagnad 101 och montera vilken kran du vill blir mycket lättare att räkna hem en sådan investering.
Du får kortfattat stortsätt samma sak för hallava priset. :shock:

Skall tillägga att det hänger ju på att man tycker om och kan fixa själv.

Avatar Fallback

Re: Vimek Minimaster?

pcrNiklas  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#109500 Eller en mactrac. Men den med vagn kostar 320 000. alstorn snuddar väl nära 400.
dyrt att ligga på topp.
Men som jag ser det så är det ett fint ekipage för små skogsägare. Men jag väntar på att min hem återförsäljare ska få hem en 620 så man kan få provköra. Kanske blir besviken jag med.

Avatar Fallback

Re: Vimek Minimaster?

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#109519 Jag tycker inte man fick nån riktig känsla i styrningen, å inte tyckte ja bromsen satt så bra heller... på 101 sitter den väl mer som på en mc har ja fått för mej... 620in kändes som om man körde båt på nått vis liten ratt åsså hålla sej i relingen;)...
å börjar vi snacka alstor eller så, å egentligen dom pengarna 620in kostar så sattsar ja nog på en skotare istället eller traktor med driven vagn, för 400´tycker ja man kan få en fin skotare eller traktor me vagn...

Men ja ska kolla 101an åxå innan ja avfärdar minimaster helt;)

Användarvisningsbild

Re: Vimek Minimaster?

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#109554 Nutte bra att du testar, det är klart att om du är van riktiga skotare så går det inte att jämföra.

För min del så värdesätter jag att den kan flyttas enkelt på ett släp efter bilen. Har ett två tons CO-släp som jag kan dra med Subban. Går fint att åka i 80 km i timmen. Sedan värdesätter jag att man kan koppla bort timmervagnen och dra vanlig personbilssläp efter, har en vanlig 50 mm kulkoppling som jag sätter på trakordraget. Sedan värdesätter jag ratten med servostyrning, även broms- och gasreglegen tycker jag är genomtänkta. Drivningen (på åttahjul) tycker jag fungerar mycket bra, har inte blivit stående någon gång. Jag skulle önska att stolen gick att snurra, det blir lite knöligt att stå grensle över stolen och lasta, men man kan inte få allt. Hondamotorn med 20 hk går fint, men motorcykelbatteriet har jag bytt ut mot ett 45Ah Tudor bilbatteri eftersom kranbelysningen drar mer än man tror och man vill ju inte bli strömlös.

Vi påstår inte att den kan jämföras med en stor skotare. Det är då du jämför med en fyrhjuling med vagn som Minimastern är klassen bättre i alla avseenden. Vi har ju inte heller sagt att det är billig att köpa, men riktigt rolig att ha till hobbykörning. Andrahandsvärdet verkar ju stå sig bra så om man gör en kalkyl på 10 år kanske det inte är så dålig affär ändå.

Avatar Fallback

Re: Vimek Minimaster?

tjoolahopp  
#109557 Håller helt med OAS-forests lätt att transportera, lätt att meka med, enkel uppbyggnad.
Träffade en annan Vimek ägare då till en 94 ans 101 haft den sen ny enda han hade bytt var en hydraul pump men det var fabrikations fel. Har själv ägt och kört skotare. så en vimek är ju hästlängder efter en sån. Men mångsidigheten är ju bra skotar snö med den leker med syskon barn.

Avatar Fallback

Re: Vimek Minimaster?

tjoolahopp  
#109558 Vagnsdriften är dock bristfällig på dom äldre. Men har provat en 620 med dom andra hjulen och det verkade vara en stor skillnad på det...Så byta hjul på vagnen skulle kanske vara nåt.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).