Vimek Minimaster?

Terri
 Svara  374 inlägg  102731 visningar  27 följer

Re: Vimek Minimaster?

#257958 Dom ökade huvudtrycket hade med sig en sån där klocka som dom satt på ventilpaketet, 195 på gripen där var det viktigast mer på Stickan lite mindre,bom mindre än Stickan sen lät dom det andra vara orginal. Helt annan kran, min kan ju varit lågt justerat från fabrik. Är nöjd services killen han jobbar i Mora men kommer från vindelen där dom gör vimek hade nog varit på fabriken nån gång.

Terri Maskiner

#257960 Lite mer bilder från trepunktsllyft vimek 101
Plåten på golvet är skydd till pto axeln

Användarvisningsbild

#257971 Ska du sälja den?

#257980 Ska montera till sommaren, ångrar jag mig lägger jag ut den på forumet.
När jag såg att en var till salu köpte jag den, verkar inte som man hittar nån var dag!

#258038 Dagens tabbe backade över en sten utan att kolla bakåt kranen högt upp.
Lätt att vinscha upp, men vagnen gled en bit innan den vinschades upp stod då lite i fel riktning körde en
bit framåt under snön var det ett krondike från en skotare ca 75 cm djupt vagnen välte igen vinschade upp vagnen igen.
Inte en skada iallafall, högg sen ett lass o lastade åkte hem sen.

#258092 a
Senast redigerad av Vimekaren lör 03 maj 2014, 20:38, redigerad totalt 1 gång.

#258109 Tyvärr kom ram styrning året efter likaså breda bakhjul, men är föraren mer koncentrerad på att hitta ett bra ställe att parkera vimeken för att vinscha ner en jätte gran 60cm i rot än att köra då kan det gå så här, man har ju lite över tro på vimeken efter att ha 4WD + huggarvagn. Ingen drift på vagn man kom ingen stans om det var halt eller surt

#258117 a
Senast redigerad av Vimekaren lör 03 maj 2014, 20:41, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

#258123 Har också lärt mig den hårda vägen att ALLTID ha kran hopfälld vid terrängkörning samt att ALLTID ha BÅDA stödbenen nerfällda vid lastning/lossning. Första säsongen innan man lärt sig dessa nödvändigheter så tippade jag ett par gånger men nu har det gått två säsonger utan någon incident!

Det sitter två vinschar på min, lite onödigt kan man tycka, man använder ju framförallt kranvinschen för att dra i hop virket. Frontvinschen har jag använt några gånger vid fastkörning; man fäster vajern lågt i ett träd, vinschar in samtidigt som man kör sakta framåt. Då kommer man alltid lös. Vitsen att fästa vajern lågt är att framdäcken får bättre fäste eftersom de tvingas ner mot marken.

#258147 Håller med att band är bäst lite extra tyngd och bärighet. Men måste man hjula längre sträckor väg så kan breda däck vara ett bra alternativ så man kan lyfta robson rullarna.
Södra dalarna får man inte så många dm snö!

OAS-forests skrev:Har också lärt mig den hårda vägen att ALLTID ha kran hopfälld vid terrängkörning samt att ALLTID ha BÅDA stödbenen nerfällda vid lastning/lossning. Första säsongen innan man lärt sig dessa nödvändigheter så tippade jag ett par gånger men nu har det gått två säsonger utan någon incident!

Det sitter två vinschar på min, lite onödigt kan man tycka, man använder ju framförallt kranvinschen för att dra i hop virket. Frontvinschen har jag använt några gånger vid fastkörning; man fäster vajern lågt i ett träd, vinschar in samtidigt som man kör sakta framåt. Då kommer man alltid lös. Vitsen att fästa vajern lågt är att framdäcken får bättre fäste eftersom de tvingas ner mot marken.

Två orginal vinschar styr du med två fjärkontroller, behövs nån ventil för att ändra vinsch!

Användarvisningsbild

Astrix1 skrev:Två orginal vinschar styr du med två fjärkontroller, behövs nån ventil för att ändra vinsch!

Nä, kranvinschen är kopplad till kranens hydraulik (den har elektrisk fjärrdosa med funktionerna; på/av/ut/in) och frontvinschen är kopplad till de extra hydrauluttagen nedan motorsågsfästet på höger sida (regleras med spak på vänster sida; in/ut).

Användarvisningsbild

#258166 Har huggit och kört fram en liten leverans under hösten. Jag har noterat att det blev 29 lass med vimeken, ska bli intressant att se hur många m3fub det är.

#258340 a
Senast redigerad av Vimekaren lör 03 maj 2014, 20:42, redigerad totalt 1 gång.

#258341 a
Senast redigerad av Vimekaren lör 03 maj 2014, 20:43, redigerad totalt 2 gånger.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar
TitelStatistikSenaste svaret
Miniskotare, Vimek minimaster av groeg - fre 26 dec 2014, 08:53
i Köpes
3 svar
2263 läst
av mrvimek     
fre 26 dec 2014, 16:04
Servo vimek 101 minimaster av vimek45 - tor 12 jul 2012, 22:02
i Verkstan
0 svar
3031 läst