Nissan Pickup dricker MYCKE soppa och växlar dåligt..

 Svara 22 inlägg 6334 visningar 1 följare
Användarvisningsbild
 
#35021 Äre nån mer här som har problem med bränsleförbrukningen på Nissan Navara automat -08 partikelfilter??
Jag kan möjligtvis komma på 1.05, lugn landsväg längre sträcka.
Blandad körning, med mycket blöta grusvägar: 1.25

Dessutom växlar automaten lite som den vill - fast motorn gott skulle orka, tex vid omkörning i 80-90, så petar den ner en eller två växlar o varvar på..
Likandant med släpkärra..

Snart daxx för service, då ska de få kolla den, men hur går alla andra??


Användarvisningsbild
 
#35025 Har en 07:a
Intressant att du skriver 1.05, det är exakt vad min också tar på landsvägskörning! Jo automatlådan är lite "stirrig" av sig.

Användarvisningsbild
 
#35027 Intressant!

Funderar på en ny Navara och blev mem påtvingad en demo för provkörning i några dagar.
Efter ytterst blandad körning så kom jag fram till att den låg på runt 0.8-0.9 L/mil, vilket säkert hade gått att få ner lite om inte högerfoten varit så "gasglad"
Demoexet var en i stort sett "fullsmetad" LE/dubbelhytt men! med manuell låda och hade rullat ca 1000 mil.

Följdfrågan blir alltså: Kan automaten verkligen ta uppemot 3-4 dl mer än en manuell med enbart landsvägskörning?.
Det låter ju i häftigaste laget. :shock:

Användarvisningsbild
 
#35028
Skogshuggarn skrev:Intressant!

Funderar på en ny Navara och blev mem påtvingad en demo för provkörning i några dagar.
Efter ytterst blandad körning så kom jag fram till att den låg på runt 0.8-0.9 L/mil, vilket säkert hade gått att få ner lite om inte högerfoten varit så "gasglad"
Demoexet var en i stort sett "fullsmetad" LE/dubbelhytt men! med manuell låda och hade rullat ca 1000 mil.

Följdfrågan blir alltså: Kan automaten verkligen ta uppemot 3-4 dl mer än en manuell med enbart landsvägskörning?.
Det låter ju i häftigaste laget. :shock:


Bilen är ju i övrigt trevlig och välbyggd, enda japanpickisen som jag kan tänka mig, men kan kanske vara vettigt att ta manuell låda. Har också för mig att det anmärktes på automaten i ett test, kanske att det var i 4WD.

Mvh

Användarvisningsbild
 
#35030 Mycket trevlig kärra!. 8)

Däremot tyckte säljaren att det var ren "idioti" att gå på en manuell istf automat, och visst!,,,, det är ju komfortablare, men drar bilen skyhögt mera så får man ju titta lite på driftsekonomin också.

Ser därför fram emot fler synpunkter i ämnet,,,,

Användarvisningsbild
 
#35031 Nissan är dom inte kända för att ha dåliga manuella växellådor.

Användarvisningsbild
 
#35032 En sån liten pickis borde inte dra över litern, jag kör GMC fullsize på ca 1,3
och då är det strax över 5,3 liter V8 på 300 hk, automat & 2300kg.

Användarvisningsbild
 
#35033
Henrik K skrev:Nissan är dom inte kända för att ha dåliga manuella växellådor.


Jag har däremot hört "illasinnade rykten" från en annan japansäljare att motor-ras inte skulle vara helt ovanligt på King-Cabén/Navaran.
Sant eller falskt? - men efter viss egen sondering på beg marknaden så verkar en del faktiskt ha fått ny motor inskiftat efter sisådär 15 000 - 20 000 mil.
Dessutom "bjuder", man numera på en gratis Webastovärmare om man klipper till på en ny Navara. :roll:

Kan det ha en viss inverkan i sammanhanget???. - "Fritt spekulerat"

Användarvisningsbild
 
#35036
Henrik K skrev:Nissan är dom inte kända för att ha dåliga manuella växellådor.

Svärfar hade en KingCab med renoverad manuell låda, men den blev inte
riktigt bra nångång, bla backen var svår att få i.
Pappa fick renovera manuella lådan på sin förra Mazda för några år sedan.

Användarvisningsbild
 
#35037 Kingcab d22 133 hk motor- asså årgång 02-05 ca, har två olika problem:
1. Kamkedjesträckaren behöver fixxas - Nissan har haft nån kampanj..
2. De tidiga 02-04 har nått strul, om det var på vevaxeln, så att det ofta blir hål i blocket mellan 5 - 15tusen mil.. Dyrt..

ALLA bilar har väl mer eller mindre problem med växellåder, om det sen är en volvo aut. eller nissan man. Många går dock länge = man ska ha tur!

Jag körde en Nissan DC -04 i 10 000 mil, utan ett endaste problem (jo, en knapp till elhissen på garanti)..

Men nu känner jag mej lite sur/besviken att automaten på D40n inte vill sköta sej - man blir ju nervös av allt växlande. Motorn behöver ju verkligen inte växlas, då det finns gott om kraft. Kanske en justering av lådan?? Någon som kan nått om dessa lådor??

 
#35239 jag fick en mazda bt50 -08 freestytle(1.5 hytt), manuell låda. som minnst fått den att dra 0.83 som mest, lugn körning. och som mest 1.3 då dragit koja och släp mycket. å då tror jag det är en 2.5 liters motor. klart 9 av 10 "rattar" av mig i betyg.

hört att kingcaben och l200 drar mkt. chefen har en l200 vinter körning med 4 hjulsdrift ikopplad drar den 1.4-1.5 liter/mil lugn-landsväg!!!

zoom-zoom :o

 
#38965 Jag är en glad ägare till en navara 04. Men efter att ha läst här att det går hål i motorblock och manuella lådor som havererar vet jag inte längre om jag är så glad. Vet kanske vad som väntar.

Men i övrigt så drar den bara 0,8, motorväg och stadskörning. Även fulllastad med öl från tyskland, ca 100 flak och x antal lådor annat. 120 kmh dit och hem ändå 0,8....

kanske skulle önska sig ett nytt motorblock i julklapp, :lol:

 
#54804 skall idag åka och kolla på en ny bil.. Sambon och jag har kommit fram till att vi skall byta bil. Dels så spelar allt prat om att motorn kan få ett extra titthål. Vi funderar lite så att hellre lägga en ca 30000 papp mellan på en ny bil och byta in king caben och ta den smällen änn att en dag helt plötsligt stå på motorvägen med en sprucken motor och allt det kluddet som blir då och slipppa leta motor, verkstad och dyl. Plus att det är ju lite roligt med en nyer bil, dock begagnad.

 
#55466 Jag har en navara 03 som har gått 15000 mil nu och har haft motorras.
Börja med ras vid 11000 mil och då var det inga problen att få en ny motor på garantin för nissan har förlängt garatin till 15000 mil eller fem år sen skelvklart så skulle cervisboken vara ifyld som den skulle.
Men problemet är att den nya motorn som dom monterar är samma skitgrejor som satt från början så den kan rasa lika fort.
Men nu har jag haft hjälp av en firma som åtar sig att bygga om motorn med mycket bättre lager och gör grövre oljekanaler och höjer oljetrycket så nu kommer den hålla. Desutom blev den mycket tystare och finare i gången.
Senast redigerad av hudikman ons 08 apr 2009, 19:15, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
 
#55474 Jag hade en 04-a som jag sålde när den hade gått 4000, nu har motorn rasat vid 1100!
En kompis köpte en o3-a förra vintern, motorn rasa vid 1200!
Passa er för dom, över hälften får motorhaveri

Liknande Trådar
Titel Statistik Senaste inlägget
Frågot om Nissan King Cab -02 -> av Valmet830.3 - fre 07 mar 2008, 11:18
i Små skogsmaskiner och övriga maskiner

1, 2, 3, 4
48 svar
6528 läst
av Sludent     
lör 29 jan 2011, 22:00
Nissan King Cab 2002-2006 av masterchief - tor 04 feb 2010, 21:27
i Logistik, Transport

1
  • ...
  • 4, 5, 6
    78 svar
    24925 läst
    av JörgenO     
    mån 22 okt 2012, 19:35
    Hur mycke ved är detta? av sussox - lör 14 aug 2010, 13:46
    i Skotare

    1, 2
    20 svar
    1829 läst
    av foton     
    ons 18 aug 2010, 22:14
    Växlar går men ingen rörelse! av Uvskogen - lör 15 okt 2011, 13:28
    i Verkstan
    7 svar
    1576 läst
    av santatorp     
    ons 20 feb 2013, 22:59
    Hur mycke kubik på maskin av Valmet860.1 - ons 12 mar 2008, 18:44
    i Skotare
    6 svar
    737 läst
    av Johan_84     
    tor 13 mar 2008, 20:53