Små skogsmaskiner och övriga maskiner

ATV hydralkran

7 inlägg 5632 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

ATV hydralkran

Johan Em  
#32768 Sitter i funderingarna om man ska ha skotare eller ska man satsa på hydralkran till atvn. Ni som har erfarenhet av atv med hydral kan väl skriva vad ni tycker om det ekipaget.



   TS
Avatar Fallback
huggar*n  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#32802 Jag har en avestavagn som jag drar med en grizzly 660,och jag är imponerad av vad kranen klarar av.Det som jag saknar på min vagn från-03 är drivningen,men jag köpte den begagnad(använd ca 10 timmar),så då kunde jag tyvärr ej välja till drivningen,som jag skulle ha gjort om jag hade köpt en ny vagn.Nu är det väl ej en katastrof utan drivning,det funkar så länge du har någorlunda plan mark och det ej är FÖR mjukt.Min sista avverkning var på en torvmosse och där fastnade jag 2 gånger så att jag fick lasta av för att ta mig loss.Det kanske ska tilläggas att kompisen som har traktor och huggarvagn fastnade 4 gånger,så oddsen var ändå på fyrhjulingens sida!
Sen beror det på hur mycket du avverkar,för en skotare är ju mer gjord för ändamålet en en huggarvagn vare sig den sitter på en traktor eller fyrhjuling!
Om du bestämmer dig för att köpa en vagn till fyrhjulingen så kan jag varmt rekommendera avestavagnen för det är kvalitet in i minsta detalj!

Avatar Fallback
putte1  
#33337 har prövat och sett en polaris atp med hydralkran jag tycker de ser för otympligt ut jag skulle råd giva att man bara har en vinsch på framstammen lr en vajer ledare från motorcykeln aldrig haft såna stora problem så man måsta va två så nej jag rekomenderar de inte drivningen skulle däremot intressera mig!

Avatar Fallback
nässjömåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#33343 Jag gick själv och funderade på problemet förra året. Tog tag i det hela och började testa olika koncept. Jag har provat Polaris 500 med vajerkran på en vagn utan drift och det var ok men inte mer. Provade sedan en CAN-AM 800 med piggkedjor och moddad fjädring med en Kranman 330 samt drivning på vagnen. Detta var som natt och dag mot Polarisen och fungerade tio ggr så bra. Körde ca en månad med CAN-AM:en. Det som är jobbigt med fyrhjulingar är backandet samt när man har lass på i lite jobbig terräng(uppförsbacke, små kuperat, ytsteningt). Det blir oerhört tungstyrt och med lite större lass vill det gärna styra dit åt maskinen har lättast att åka för tillfället. Alternativt är jag en klenis....... Efter detta testade jag en BM 400 med kran på taket och min egen 10- tons vagn efter. Den fungerar utmärkt om man lägger på halvbanden, annars är den sämre än Polarisen. Inte ens med piggkedjor har den en chans mot CAN-AM:en. Efter allt detta prövande köpte jag det enda jag provat som jag anser fungerar med lite kläm, en ALSTOR. Och nej de är inte jätte dyra. Min kostade hälften av vad CAN-AM:en kostade och reservdelspriserna är riktigt bra till den.

Avatar Fallback
John.S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#33404
nässjömåla skrev:Jag gick själv och funderade på problemet förra året. Tog tag i det hela och började testa olika koncept. Jag har provat Polaris 500 med vajerkran på en vagn utan drift och det var ok men inte mer. Provade sedan en CAN-AM 800 med piggkedjor och moddad fjädring med en Kranman 330 samt drivning på vagnen. Detta var som natt och dag mot Polarisen och fungerade tio ggr så bra. Körde ca en månad med CAN-AM:en. Det som är jobbigt med fyrhjulingar är backandet samt när man har lass på i lite jobbig terräng(uppförsbacke, små kuperat, ytsteningt). Det blir oerhört tungstyrt och med lite större lass vill det gärna styra dit åt maskinen har lättast att åka för tillfället. Alternativt är jag en klenis....... Efter detta testade jag en BM 400 med kran på taket och min egen 10- tons vagn efter. Den fungerar utmärkt om man lägger på halvbanden, annars är den sämre än Polarisen. Inte ens med piggkedjor har den en chans mot CAN-AM:en. Efter allt detta prövande köpte jag det enda jag provat som jag anser fungerar med lite kläm, en ALSTOR. Och nej de är inte jätte dyra. Min kostade hälften av vad CAN-AM:en kostade och reservdelspriserna är riktigt bra till den.


Vad fick du ge för Alstor:en resp. Can am:en?

Avatar Fallback
nässjömåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#33533 Ca 300.000 kr för CAN-AM:en.

Avatar Fallback
Yanmar 1502d  
#34353 150´ för en alstor verkar bra. 300´för can am verkar ruskigt.

Tänk på alternativet med en liten traktor och en vagn bakom. Jag har en yanmar traktor med timmervagn och jag kommer fram väldigt bra. Min skog är brant och stenig. Har tidigare kört grizzly och det går inte att jämföra. Sen tycker jag att ska man ha hydralkran på så ska man ha ett större ekipage. Med min wirekran så lastar jag väl så bra för 10´istället för 65´+ moms. Atvkärror med hydral är enligt mig leksak för stora pojkar. Det är en kort kran och sen klarar inte vagnen av 5 meters grova stockar och det är då man vill ha kran. De är byggda för klenare dimensioner. Tänk över hur grovt du ska lasta och sen vad det kostar. För pengarna av en leksakskran får du en jordbrukare med vagn alternativt en gammal skotare med det meket som det innebär.

Det är inte tungt att lasta med manuell winch och muskler om man gör det på rätt samt att kroppen mår kanon av det.

Mitt tips är således att inte inhandla en hydralisk atvkran för det du lyfter med den lastar du med armarna på halva tiden.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).