Montera starkran på vagn

Terri
 Svara  5 inlägg  1097 visningar  5 följer
Användarvisningsbild

Montera starkran på vagn

#471210 Hej
Jag funderar på att montera starkranen på vagnen.
Skulle vilja se olika lösningar på hur ni har gjort "fästet" på vagnen till kranen

TS
Terri Maskiner

Re: Montera starkran på vagn

#471215 En stilla undran: Varför? Med kranen i trepunkten blir vagnen kortare och får lägre tyngdpunkt och blir därmed mindre vält-benägen. Såvida du inte har en tung vagn eller bygger stödben är väl traktorn ett bättre ankare för vinschen?

Med det sagt, här är en bild jag hittade.
1504700351_46.jpg

Användarvisningsbild

#471225 Har erfarenhet av bägge modellerna - med kranen på vagnen så är det bara att glömma att kunna vinscha in från sidorna utan ett rejält lass i den. Visst funkar det om man har stödben, men oftast är det enklare och smidigare att ha kranen i 3p-lyften. Brukar åka med traktorn i 'tomme' när jag hugger och vinschar högar - nu lastar jag med griplastare, men även när jag fortfarande lastade med vajerkran så underlättade det att ha allt vinschat fram till väg innan man åkte för att lasta. Funkar fint att dra fram innan man kvistar också om man tex vill risa en körväg.

#471227 Jag har också erfarenhar av starkranen på traktorns trepunktsuttag. Har knappast aldrig använt kranens stödben vid vinschning. Stödbenen har jag nästan bara använt när jag vält av massavedslasset. Vad händer om man välter av lasset med kranen fastsatt på vagnen? När jag vinschat har jag alltid varit ensam i skogen med undantag för "skogskompisen".

#471232 Fungerar hur bra som helst med kranen på vagnen. Numera har jag ett stödben på VAR sida vagnen (slipper flytta runt det). Man släpper snabbt ned stödbenet vars ena ända är fastsatt i toppen på kranen. Nu kan jag ta i så pas hårt att man t.o.m. lyfter traktorns bakhjul på motsatta sidan, det klarar du inte med kranen på traktorn för traktorn bara svänger då runt :mrgreen: .
Du får ALDRIG problemet med att kranen INTE står rakt över vagnen, värt guld :grin:
Med hydraulisk insvängning av bommen kan man sedan lägga virket exakt vad man vill ha det - utan att behöva hoppa i och ur traktorn ett otal gånger.
6 m3 massaved tippar man lätt av, bara man björnat lasset ordentligt.
Ingen risk att någon traktor svänger( viker) sig utan allt löper friktionsfritt.
Gäller bara att du bultat fast din kran ORDENTLIGT i vagnen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar
TitelStatistikSenaste svaret
Montera kesla stegmatare på kesla vagn? av slatte - sön 06 dec 2009, 23:27
i Skogsvagn (Huggarvagnar)

12
26 svar
15851 läst
av volvo_buster     
tor 26 jan 2012, 22:49
Starkran av slathultan - sön 01 mar 2015, 19:10
i Små skogsmaskiner och övriga maskiner
7 svar