Sida 1 av 2

Postat: lör 03 maj 2008, 20:03
av BosseA
Nolltax AB skrev:På min maskin i vart fall är rekommenderad tomgångsvarvtal lägre än vad laddningsregulatorn reagerar på.
På äldre Big Boss är laddningsregulatorn ren skämtet. Laddningsregulatorn förutsätter att det finns ett väl inkopplat bartteri anslutet. Annars vräker den ut 25 V och då går lamporna sönder. En reservlampa för halvljuset kostar ett par hundra spänn. Jag köpte 2 nya halvljusstrålkastare på Jula komplett med lampor för 175 kronor. Dessa passade perfekt och nu kan jag köpa vanliga standardlampor om batterianslutningen skulle strula.
//Bosse

Postat: lör 03 maj 2008, 20:10
av Nolltax AB
Jag har skickat nödbatteriet åt fanders.
Monterat bilbatteri fram å dragit grövsta kablarna jag hittade på Biltema.....
Fastlödda grova kabelskor....
Och upp med tomgången när/om jag behöver använda vinchen...

Postat: ons 11 jun 2008, 23:20
av Nolltax AB
Laddningsregulatorn vräker inte på 25 volt.
Vem påstår sånt trams...?

Postat: tor 12 jun 2008, 00:45
av Mangan
Om man inte belastar generatorn med batteri så kan det bli dumt höga volttal. Kör aldrig generator utan batteri inkopplad.

Postat: tor 12 jun 2008, 08:16
av BosseA
Nolltax AB skrev:Vem påstår sånt trams...?
Det gör jag och som elektronikingenjör tror jag mig kunna mäta spänning.
Tipset om ett ett extra större batteri har jag använt och nu kan jag tippa min tippkärra med över 1 ton på i ett nafs. Förut fick jag ta det i omgångar.

Postat: lör 14 jun 2008, 01:41
av Nolltax AB
Min sexhjuling gillar tolv volt. Laddningsregulatorn klipper garanterat vid fjorton volt.
Allt annat kan ni drömma om.....
Hade jag haft en 24voltsmaskin så visst.... Men nu har jag inte det......

Postat: lör 14 jun 2008, 08:10
av BosseA
Nolltax AB skrev: Laddningsregulatorn klipper garanterat vid fjorton volt.
Ett helt korrekt påstående om det gäller en maskin av de senaste årsmodellerna. På vår gamla maskin (1999) finns ingen äkta laddningsregulator enligt Polaris representant.
Bra info att tänka på om någon tänker köpa en begagnad Big Boss.

Postat: lör 14 jun 2008, 21:44
av Nolltax AB
Nu har jag en 6x6 1997......
Kopplat voltmätare å vid tomgång suger det.....
Varvar jag upp maskinen så laddar den, men enbart önskade 14 volt.....
Varför skulle den ens leverera 25 volt...?

Postat: lör 14 jun 2008, 21:53
av BosseA
Nolltax AB skrev:Varför skulle den ens leverera 25 volt...?
Är det lite dålig kontakt med batteriet så reglerar inte laddningsregulatorn till 14 V. Prova inte detta för då går lamporna sönder. Ett par halvljuslampor till Big Boss går på hundratals kronor.

Postat: lör 14 jun 2008, 22:09
av Nolltax AB
Du tuggar ju nonsens......

Postat: lör 14 jun 2008, 22:14
av BosseA
Nolltax AB skrev:Du tuggar ju nonsens......
Nu ska jag inte kommentera dina inlägg mer för du är inte seriös.

Postat: lör 14 jun 2008, 22:19
av Nolltax AB
Så dålig kontakt skulle generera dubbel kraft å blåsa lamporna...?
Förstår iofs din motvilja till att ta debatt.....

Postat: tor 10 jul 2008, 21:21
av Nolltax AB
Ok, jag ger mig.
Var nyss ut i maskinhallen, kopplade bort batteriet å ryckte i snöret.....
20 volt. Inte bra.....
Måste man starta med snöre bör man alltså kolla elen först....

Postat: tor 10 jul 2008, 21:41
av BosseA
Nolltax AB skrev:Ok, jag ger mig.
Det var ju hedervärt!
Kan bara tala om att samtliga lampor utom helljuset gått sönder igen trots att jag anser att batteriet har mycket god kontakt. Dessbättre har jag ju nu billiga glödlamor att byta med då jag bytte ut halvljusen mot lysen från Jula och baklyset är en standardlampa med bromsljus o bakljus i en.

Postat: fre 18 jul 2008, 19:47
av Nolltax AB
Jag klev ut i maskinhallen, kopplade in plus - minus - kabel och allt tuffade på normalt....
Nånn lampa borde rimligtvis slocknat... Men så ej....