Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Fransgård vhz-2300, erfarenheter?

11 inlägg 10707 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Fransgård vhz-2300, erfarenheter?

brassel  
#456430 Funderar på att komplettera med en Fransgård vhz-2300.
Någon som har erfarenheter av en sådan?
Min tanke är framförallt att ta ut det finaste sortimenten tidigare på hösten än jag gör just nu (har skogsvagnen på samma traktor som grävaggregat och avverkning (Naarva S23) för stunden...)
Har även tillgång till en äldre JD 2450 som tillsvidare skulle kunna vara dragare vhz-2300.

Kanske någon som även tänker på nått annat lämpligt som skulle kunna passa för mig, skriv det gärna isåfall!
Har grunnat framförallt på alternativen typ Bison 10000, Vimek eller Alstor.

https://www.narlant.se/product/hz-2301



   TS
Användarvisningsbild

Re: Fransgård vhz-2300, erfarenheter?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#456693 Kanske vore bäst att ändra rubriken till: Funderingar kring klämbankslunning?

Avatar Fallback

Re: Fransgård vhz-2300, erfarenheter?

brassel  
#456701 Nja, lunning generellt har jag känner jag ok koll på.
Men ok för mig att ha åsikter i klämbanken ifråga ändå givetvis :)
Sedan jag skrev trådstarten verkar jag ev vara på väg och bli en trejon lunnings-vinchägare också!

   TS
Avatar Fallback

Re: Fransgård vhz-2300, erfarenheter?

rikard_e  
#456798 Hur tänker du med att sätta klämbanken på Bison,Vimek eller Alstor?
varför en sådan liten maskin?

Avatar Fallback

Re: Fransgård vhz-2300, erfarenheter?

brassel  
#456802 Ahh, tokigt skrivet av mig.
Det som jag ställde emot varandra var:
-alstor
-bison 10000
Eller liknande
Mot att ha traktor med lunningsvinch.

   TS
Avatar Fallback

Re: Fransgård vhz-2300, erfarenheter?

brassel  
#456832 Arbetssättet jag tänkt mig med lunningsvinchen är att framförallt som sagt att med den ta rätt på de finaste sortimenten ta rätt på de finaste sortimenten (timmer, björk åtm).
Sedan får skogsvagnen komma senare och skota klart.
Tekniken är även tänkt att fälla längs med stickvägen för det som är tänkt till lunningsvinch, och rätvinkligt (mer eller mindre) för det som är tänkt och stegmatas och skotas.
Lite knepigt och skriva, men hoppas de blev lite klarare hur jag tänker.

   TS
Avatar Fallback

Re: Fransgård vhz-2300, erfarenheter?

80-90  
#456852 Har själv huggit på det viset ganska mycket å det funkar bra . Jag försöker hugga i ungerfär som fiskben !? Fäller snett mot traktorn å det har funkat fint :-BD

Avatar Fallback

Re: Fransgård vhz-2300, erfarenheter?

Mannen med Stihl  
#685143 Brassel fick egentligen aldrig svar på sin frågeställning gällande erfarenheter av Fransgårds kombinerade lunningsgrip och vinsch, VHZ-2300. Jag funderar nu allvarligt på att skaffa en sådan och undrar om någon kan komma med input gällande denna maskin? Framför allt undrar jag om den håller kvalitetsmåttet, om gripen är tillräckligt stor och om en vinsch vars kapacitet ligger på 3 ton är till någon nytta eller bara en leksak? Tacksam för svar!

Avatar Fallback

Re: Fransgård vhz-2300, erfarenheter?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#685159 3-tons dragkraft är mycket. Det räcker till det mesta inklusive att dra ikull traktorn. Men konceptet med att bära lasset i luften bakom traktorn förstår jag inte. Det kanske passar åt danskarna med högst en trädlängds transportavstånd. Är mer inne på tex Gallringspelle där lasset följer marken med medar eller en hjulaxel.

Avatar Fallback

Re: Fransgård vhz-2300, erfarenheter?

Mannen med Stihl  
#685220 Mina skogsskiften ligger inom några kilometer från gårdscentra med goda vägförbindelser så en lunningsgrip fungerar relativt bra trots att lassen inte är så stora. Jag använder lunningsgrip redan nu så egentligen är det vinschen som är det nya och möjligheten att hydrauliskt flytta gripen i sidled. Fördelen med att inte behöva bogsera virket är att det hålls rent under transporten och att man har möjlighet att backa t.ex. vid möte med annat fordon. Genom att kunna lyfta virket är det också möjligt att bygga upp högre virkeshögar, hålla upp träd som ska kvistas, transportera bort kvisthögar, plocka större stenar på åkrarna m.m.

Användarvisningsbild

Re: Fransgård vhz-2300, erfarenheter?

paavo25  
#685367 Ingen erfarenhet av fransgård, men destomera av lunningsgrip allmänt. Körde i närmare 20 år enbart med lunningsgrip. en estre, kopia av kipa, dom far käftarna liksom i varandra, går att vålda med. Mestadels 3m långa granmassa och vägarna ut ur skoge. ej långa. Ibland med hjälp med en enkel släde, fick typ 3 griptag mer ut eller längre sträckor. Tror mesta var 60m3 fast under en vinter försälnings träd jag tagit ut. Traktorn framför endera ford 6600 bakhjulsdrivet eller ford 7810. Då typ år 11 som de var snörikt och jag tog ut fröträds tall, fälde några, kvistade, fick tag i, och draget dom till spåret, sedan aptera i spåret, såklart stammen hängande i tången. Dit i djupsnö, stammen nära försvann in i snön. Sedan blev de ju alttid lite längre in i beståndet, hårdna och bra spår ett styck längre man kunde backa i. Större stock tar jag ju den större, men den mindre desto smidigare inne i skogen. Hur du lägger högarna och storläken på dom betydligt kinkigare än med kran, En vinter ditåt 50 st björkar. stock sådanna, ur en skärm på andra sidan en åker, fäld dom ut mot åkern, kvista, drog fullstammar ända till vägen aptera och radade med "tången" som denna kallas häromkring. Sedan med snöplog skyflade jag kvistarna över diket in i skogen tillbak. Den har sina föredelar, som med jättestockar, sån där över kubikmeters, då kommer den även till nytta, småkranar fiser de bara, tången klarar dom.

Städa ungskog har jag gjort med enna massaor, just oröjda som i sista stund björken bort ovan granen, massa björk, men rätt lätt när högarna blir tåg efter varann, lätt kört ut.

Och riktigt hur som helst SVÄNGSYLINDERN ETT MÅSTE!

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).