Ni som kör Branson...

Terri
 Svara  5 inlägg  4855 visningar  2 följer

Ni som kör Branson...

#454216 Vad tycker ni om deras produkter? För och nackdelar? Problem? Berätta gärna vilken modell ni har också..

TS
Terri Maskiner

Re: Ni som kör Branson...

#454265 Köpte en ny Branson 2900 med skyddsbåge tak och framruta och en kranmanvagn vid nyår. Fördelar mot som tidigare när jag körd med ATV är som jag upplever. Kan köra hur sakta man vill, traktorns svängradie och markfrigång, bra med tak och framruta när det är snö på skogen, diselmotor med en bränsleförbrukning som är minimal. Känns mycket stadigare väger dryga 800 kg. Finns även några nackdelar som startnyckelns placering den sitter på ett utsatt ställe, avgasröret går ut fram så ibland så får man avgaserna mot sig, men ska ordna så att röken går upp över taket. Toppfarten har jag inte testat men önskvärt vore nog om den gjorde ca 40km mot nuvarande ca 20, 25 km/h. Har kört med ATV sedan 1993 i skogen, har kört Branson sedan nyår kan konstatera att minitraktorn är som jag känner det totalt överlägsen.

Ratelle skrev:Köpte en ny Branson 2900 med skyddsbåge tak och framruta och en kranmanvagn vid nyår. Fördelar mot som tidigare när jag körd med ATV är som jag upplever. Kan köra hur sakta man vill, traktorns svängradie och markfrigång, bra med tak och framruta när det är snö på skogen, diselmotor med en bränsleförbrukning som är minimal. Känns mycket stadigare väger dryga 800 kg. Finns även några nackdelar som startnyckelns placering den sitter på ett utsatt ställe, avgasröret går ut fram så ibland så får man avgaserna mot sig, men ska ordna så att röken går upp över taket. Toppfarten har jag inte testat men önskvärt vore nog om den gjorde ca 40km mot nuvarande ca 20, 25 km/h. Har kört med ATV sedan 1993 i skogen, har kört Branson sedan nyår kan konstatera att minitraktorn är som jag känner det totalt överlägsen.

Kör du med mekanisk växellåda eller hydrostat? Det känns väldigt intressant att dessa traktorer går och få med hydrostat tycker jag..

TS

Ratelle skrev:Köpte en ny Branson 2900 med skyddsbåge tak och framruta och en kranmanvagn vid nyår. Fördelar mot som tidigare när jag körd med ATV är som jag upplever. Kan köra hur sakta man vill, traktorns svängradie och markfrigång, bra med tak och framruta när det är snö på skogen, diselmotor med en bränsleförbrukning som är minimal. Känns mycket stadigare väger dryga 800 kg. Finns även några nackdelar som startnyckelns placering den sitter på ett utsatt ställe, avgasröret går ut fram så ibland så får man avgaserna mot sig, men ska ordna så att röken går upp över taket. Toppfarten har jag inte testat men önskvärt vore nog om den gjorde ca 40km mot nuvarande ca 20, 25 km/h. Har kört med ATV sedan 1993 i skogen, har kört Branson sedan nyår kan konstatera att minitraktorn är som jag känner det totalt överlägsen.

Igenkännande positiva omdömen som jag även upplever med min Yanmar.
Tyckte också att avgaserna i motvind kunde störa, tog bort avgasröret och monterade istället en rostfri avgasslang upp över taket.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... 000017821/
Förzinkade är mindre dyra men nog måste Branson vara värd en rostfri. :mrgreen:

#454291 Var helt inne på att köpa med hydrostat med tanke vad smidigt det är på gräsklipparen, men försäljaren rekommenderade växellåda för skogskörning. Har provkört båda delarna och bestämde mig för växellåda, med låda blev det mjukare körning i besvärlig terräng. Jag tror även att växellåda är mer robust i det långa loppet. En annan positiv sak med Branson är att det är helt plant golv med växelspakarna sittande på sidan. ( Axwell självklart får det bli ett rostfritt rör)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar
TitelStatistikSenaste svaret
Branson kompakttraktor med Kranman skogsvagn (video) av Torbjörn Johnsen - tor 16 mar 2017, 19:20
i Små skogsmaskiner och övriga maskiner

123
35 svar
15033 läst
av Anders Rydén     
mån 17 jul 2017, 13:10
Annonser