Sida 1 av 1

Använda flytläge vid snöröjning.

Postat: tis 03 jan 2017, 12:45
av ryared
Tänkte höra med era erfarenheter med kompaktlastare som väger runt två ton. Säljaren som jag pratar med säger att det inte går att styra när man använder flytläge med snöbladet? Han säger då att man måste ha ett snöblad som är fjädrande i stället och att man kör lastarn stum?
Har ni några erfarenhet kring detta? Är det så som han säger(lastare är iofs väldigt baktunga om man jämför med en traktor) eller är det bara ett försäljningsknep.
Tänkte även kör med kättingar och eventuellt vätska i framdäcken om det hjälper lite kanske?

Re: Använda flytläge vid snöröjning.

Postat: tis 03 jan 2017, 13:55
av anersimyra
Med snöskopa kan man ju utifrån situationen välja flytläge eller inte, varför det inte skulle fungera med snöblad begriper jag inte. När det gäller snöröjning av ytor som inte innebär röjning av långa sträckor som parkvägar eller dyligt är snöskopan att föredra.

Re: Använda flytläge vid snöröjning.

Postat: tis 03 jan 2017, 14:07
av tallen100
Det blir en helt annan sak med skopa den är stum och där får du trycket av lastarens egna vikt fördelat på större yta.
Ett snöblad blir det ett hyfsat hårt tryck på ju tyngre lastare desto värre, och det är helt enkelt inte gjort för det,
blir du inte galen på att det inte svänger när du vill så ger sej bladet av påfrestningen till sist istället.

Men prova att bara sätta ner bladet tills det får markkontakt, man behöver inte vara med och justera med lyft eller sänk särskilt ofta, det blir snabbt en vana och inget du tänker på efter ett tag.

Re: Använda flytläge vid snöröjning.

Postat: tis 03 jan 2017, 14:18
av bgl
Har använt en Weidemann cirka 2 ton till småplogning. Det är nog bäst som handlaren säger, lyftarmstyngden bör vara på traktorn i stället för på plogen. Blad med både rekled och flytläge är bäst. Rekleden är viktig på en smal traktor, en smal midjestyrd kompaktlastare kan bli instabil åt ena hållet vid stötar i plogen vid samtidigt stort styrutslag. Tappar man styrningen på framhjulen är det lätt att vrida ratten ännu längre vilket ökar risken för att tippa i sidled.

Re: Använda flytläge vid snöröjning.

Postat: tis 03 jan 2017, 14:27
av ryared
Bgl, vad är rekled?

Re: Använda flytläge vid snöröjning.

Postat: tis 03 jan 2017, 17:30
av bgl
Det undrar jag också!
Jag menar vridled, samma som på midjestyrd maskin. Ett sämre och tvetydigt ordval, används tydligen ibland även om leden mellan kärra och dragare på t.ex. Lillnallen.
Citat från Drivex hemsida, mer formellt formulerad:
"Vertikal- och horisontalpendlande ploggrind för bästa följsamhet mot marken".
Ett ord jag hörde på en kurs i slutet av 1960-talet om stabilitet på midjestyrda maskiner. Nu är jag tveksam om jag ens kommer ihåg ordet rätt! Borde vara en förkortning, men av vaddå? Första delen av ordet verkar inte finnas i Svakademiens ordlista, kan möjligen vara en förkortning av ett ord på engelska.

Re: Använda flytläge vid snöröjning.

Postat: tis 03 jan 2017, 21:56
av Brorsan
Har du lastarmsfjädring ska du ha den inkopplad. Då går plogen mjukt och fint när du sänker lagom och du har kvar mycket vikt på framhjulen.
Olle

Re: Använda flytläge vid snöröjning.

Postat: tis 03 jan 2017, 23:28
av Slurfi
Mja, inte körde jag med flytläge på jordbrukstraktorn när jag hade blad, jag släppte ned bladet så
den låg helt på marken och så lyfte jag lite så framdäcken sjönk ihop en smula.
Ofta ville de fjädrande stålen klappra lite men annars känns det som att den lämnar för mkt snö kvar på marken.
Men det går nog att lära sig fler metoder antar jag, men ett tips är att hålla farten uppe annars vill
bladet styra traktorn.

Re: Använda flytläge vid snöröjning.

Postat: ons 04 jan 2017, 00:44
av Elfving
Snöröjer med jordbrukstraktor och skopa, använder aldrig flytläget. I mitt fall känns det som om skopan "försvinner" helt lealöst framför traktorn och man tappar marktryck på framaxeln också precis som Slurfi är inne på.
Tidigare i snöröjningskarriären körde jag en BM H-10, och med dylika framhjulsdrivna mackapärer är man tvungen att hela tiden balansera lasten på den drivande axeln, samma sak gäller för en modern jordbrukstraktor än om de driver på alla fyra.

Med lastdämpning tycker jag man får lagom "elasticitet" utan flytläget utan att skopan för den skull sitter stelt mot traktorn.
Förstår egentligen inte till vilket redskap flytläget skulle vara bra, man får ingen känsla eller kontroll alls!

Sådant här är säkert annorlunda med lastmaskin och plogblad, blev bara inspirerad att delge mina erfarenheter.

Re: Använda flytläge vid snöröjning.

Postat: tor 05 jan 2017, 03:34
av mrvimek
Kört i snösvängen i ca 15år och använder aldrig flytläge !!

Re: Använda flytläge vid snöröjning.

Postat: tor 05 jan 2017, 07:09
av ner
Använder flytläget vid snöskottning med skopa och jordbrukstraktor (4wd). Ibland med skopa och hjullastare men inte med snöbladet.

Re: Använda flytläge vid snöröjning.

Postat: tor 05 jan 2017, 10:59
av stegmaster
Nu taler ni om flytläge på själva lastaren va??
Själv har jag mek.flytläge fäste på själv plogen(tellefsdal vpl 270, som kan flyta typ 30cm upp och ner), och det funkar helt ok, förutom på skarpa krön (då det inte er flyt på tilten).
Men hur som helst, så brukar jag bara plogen på asfalt och schaktbladet med hjul bak på grusväger, det gir absolut finaste resultat.
Er sällan frost på grusvägarna har sör.
Tellefsdal plogen er veldig lett (ca 350kg), så tycker inte det blir nåt problem med styrningen, dock har jag kedjor fram med.
På vägen röjar jag ju när det kommit 10-12cm så blir ju aldrig stora mängder att röja på en gång.
Men klart skulle köra rakt inn i 50cm snö, hadde nog varit en annan femma.

Kan ses i denna filmen.


Re: Använda flytläge vid snöröjning.

Postat: tor 05 jan 2017, 20:29
av ryared
Tackar för svar. Känns då i alla fall man skall ha flytläge på plogen då i all fall.
Och defenitivt inte använda flytläge på lastaren med en kompaktlastare runt två ton. Är ju inte som en traktor direkt.
Japp, stegmaster menade flytläge på lastaren. Får jag fråga varför du använder bakmonterat blad på grusvägar och Frontblad på asfalt?

Re: Använda flytläge vid snöröjning.

Postat: tor 05 jan 2017, 22:30
av stegmaster
ryared skrev: Får jag fråga varför du använder bakmonterat blad på grusvägar och Frontblad på asfalt?

På grusväger som inte er frusna, så er det mycket lättare att hålla koll på schaktbladet så man inte drar av grusen från vägen.
Enda näckdelen er att man får sitte lite på sned med vridning i nacken, men jag kör ju bara några km så det er inte så farligt.

Plogen lever lite sitt eget liv där framme, men på asfalt er ju inte detta nåt problem.
(Sikten er ju inte den bästa där framme på en lantbrukstraktor)
På asfalt er det bara att släppa ner plogen til vägbanen och lite til, så ligger den och flyter(följar) vägen even om lastaren skulle gå lite upp /ner. (den flyter båda upp/ner och i sidolut.)

En annan näckdel er att ekvipasjen blir lång om det er trångt, men annars er det kanon.

Mina kundar er private, så dom blir inte så glada om man drar av för mycket grus.
Dom hadde kommunen att snöröja tidligare, och dom kör ju lika hur som det er grus eller asfalt med stora frontblad, men den följd av det blev en jädra mycket grus på utsidan av vägen när våren kom.
Faktisk så illa att jag hyrdes inn med grävmaskinen eller kantfres för att få gruset tilbaka i vägbanen.
Så kan man slippa köra av gruset er ju det det bästa, och då tycker jag schaktbladet funkar bäst, för min del.