Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Alstor 8x8 eller bison 6000

31 inlägg 26049 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Alstor 8x8 eller bison 6000

0470  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#423324
Uvskogen skrev:Tack! Värdefullt att ta del av.
Det enda jag har 'emot" Bison är den låga markfrigången fram. Under 20 cm så jag förstår inte hur jag ska komma fram över stenarna?


Då har Bison fått markfrigången från Volvo Amazon!

Användarvisningsbild

Re: Alstor 8x8 eller bison 6000

anersimyra  
#423335 Bison 6000 x har 35 cm i markfrigång men B 6000 19,4 cm.. :shock:

Avatar Fallback

Re: Alstor 8x8 eller bison 6000

axwell  
#423391
anersimyra skrev:Bison 6000 x har 35 cm i markfrigång men B 6000 19,4 cm.. :shock:


Ojojoj, och jag som tycker att min Yanmar minitraktor har dålig markfrigång pga den extra hjälpramen till grävaggregatet. :surp:

Vad annat skiljer det du kallar Bison 6000 resp. B 6000 ? @anersimyra

Användarvisningsbild

Re: Alstor 8x8 eller bison 6000

svampbob  
#423395
anersimyra skrev:Bison 6000 x har 35 cm i markfrigång men B 6000 19,4 cm.. :shock:


Jag ser ingen skillnad i markfrigång.

http://www.kranman.com/images/pdf/bison ... -09-08.pdf

http://www.kranman.com/images/pdf/bison ... on6000.pdf

Avatar Fallback

Re: Alstor 8x8 eller bison 6000

Jole  
#423405 Om inte jag minns fel har alla Bison modeller utom 10000 (35cm) dålig markfrigång.
Uvskogen skrev:Tack! Värdefullt att ta del av.
Det enda jag har 'emot" Bison är den låga markfrigången fram. Under 20 cm så jag förstår inte hur jag ska komma fram över stenarna?

Bison är överlag ganska dålig i brant och/eller stenig terräng jämfört med Alstor. Utöver markfrigången har Bison även svag drivning jämfört med Alstor och enkelhjulen på traktordelen gör att varje sten du kör över kommer producera rejäla krängningar och knyck i hytten. Dessutom kan du såklart inte ha band på framänden.

Jag skulle inte välja Bison om jag hade brant och stenig terräng. En Alstor kan klättra över det mesta och med band runtom är snö inget bekymmer.

Användarvisningsbild

Re: Alstor 8x8 eller bison 6000

halvproffs  
#423408 Verkar som det är 270mm i frigång vilket inte är mycket i våra steniga marker. Körde fast på en gammal stubbe igår och då är frigången45cm. Myrmark.
Blev att ta fram motorsågen med långa svärdet för det var en rejäl granstubbe. Naturligtvis hann jag inte dra undan sågen trots att jag var beredd. Då gick tankarna till en Blondin eller dyligt.

Användarvisningsbild

Re: Alstor 8x8 eller bison 6000

svampbob  
#423412
halvproffs skrev:Verkar som det är 270mm i frigång vilket inte är mycket i våra steniga marker. Körde fast på en gammal stubbe igår och då är frigången45cm. Myrmark.
Blev att ta fram motorsågen med långa svärdet för det var en rejäl granstubbe. Naturligtvis hann jag inte dra undan sågen trots att jag var beredd. Då gick tankarna till en Blondin eller dyligt.


Jag går alltid den tänkta vägen först och kapar bort stubbar som ser besvärliga ut. Jag kör heller aldrig fullt lass första gången jag kör en ny väg. Därtill så går jag oftast över vägen en gång till efter första lasset. Särskilt på myrmark så kan det dyka upp mycket ur backen efter att man har kört över en gång eller två.

Användarvisningsbild

Re: Alstor 8x8 eller bison 6000

anersimyra  
#423421
axwell skrev:
anersimyra skrev:Bison 6000 x har 35 cm i markfrigång men B 6000 19,4 cm.. :shock:


Ojojoj, och jag som tycker att min Yanmar minitraktor har dålig markfrigång pga den extra hjälpramen till grävaggregatet. :surp:

Vad annat skiljer det du kallar Bison 6000 resp. B 6000 ? Jag såg en uppgift på nätet att Bison 6000 hade 194 mm markfrigång, antingen gäller detta en gammal maskin eller så är det fel uppgift.. :???:

Användarvisningsbild

Re: Alstor 8x8 eller bison 6000

halvproffs  
#423424
svampbob skrev:
halvproffs skrev:Verkar som det är 270mm i frigång vilket inte är mycket i våra steniga marker. Körde fast på en gammal stubbe igår och då är frigången45cm. Myrmark.
Blev att ta fram motorsågen med långa svärdet för det var en rejäl granstubbe. Naturligtvis hann jag inte dra undan sågen trots att jag var beredd. Då gick tankarna till en Blondin eller dyligt.


Jag går alltid den tänkta vägen först och kapar bort stubbar som ser besvärliga ut. Jag kör heller aldrig fullt lass första gången jag kör en ny väg. Därtill så går jag oftast över vägen en gång till efter första lasset. Särskilt på myrmark så kan det dyka upp mycket ur backen efter att man har kört över en gång eller två.


Utdikad myrmark som blev slutavverkad för 3-4 år sedan med skördare. 2-3 dm snö och massa ris över stubben gjorde att den syntes inte. F.ö första gången jag fastnat på en stubbe med Valmeten. Fick tillstånd av markägaren att åka in och vända där.

Avatar Fallback

Re: Alstor 8x8 eller bison 6000

Hema  
#466859 Jag upplever att det oftare ligger ute begagnade Alstors ute på blocket än Bisons. Är det olika kategori av köpare eller är många väldigt nöjda med sin Bison?

Avatar Fallback

Re: Alstor 8x8 eller bison 6000

Jole  
#466863 Bison kom väl runt 2010 och de har väl inte hunnit gå så långt medan Alstor började på 90-talet. Det kan nog gå två Alstor på varje Bison som tillverkats. Alstor är ju också lite dyrare än Bison så jag antar att det kan vara fler Alstor- än Bison-ägare som överinvesterat sig och behöver sälja sin maskin.
Jag bara spekulerar här men det kan vara förklaringen.

Användarvisningsbild

Re: Alstor 8x8 eller bison 6000

Mossebo  
#689715 Väcker en gammal tråd då jag själv går å funderar på maskinbyte.
Hur gick det? 🙂 blev det alstor eller Bison?
Jag har själv en Bison 6000 men den börjar kännas lite liten. Om jag förstått rätt så lastar alstor lite mera?
Beroende på modell?

Användarvisningsbild

Re: Alstor 8x8 eller bison 6000

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#689794
Mossebo skrev:Väcker en gammal tråd då jag själv går å funderar på maskinbyte.
Hur gick det? 🙂 blev det alstor eller Bison?
Jag har själv en Bison 6000 men den börjar kännas lite liten. Om jag förstått rätt så lastar alstor lite mera?
Beroende på modell?

Låter som du skulle kolla Vimek 606 och Woodtiger också 😀 jag körde en Bison 8000 och bytte upp mig till en Woodtiger ångrar mig inte.

Användarvisningsbild

Re: Alstor 8x8 eller bison 6000

Mossebo  
#689819 Jag har sneglat lite åt de hållen oxå. Men dels växer maskinerna en del då och jag har en ganska stor del blöta marker. Känns som att det blir lite för stort och tungt då.

Användarvisningsbild

Re: Alstor 8x8 eller bison 6000

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#689829
Mossebo skrev:Jag har sneglat lite åt de hållen oxå. Men dels växer maskinerna en del då och jag har en ganska stor del blöta marker. Känns som att det blir lite för stort och tungt då.

Då är det 8-hjuligt eller band som gäller, blir rätt stort tryck på framhjulen på en 6-hjulig maskin.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).