Alstor och Alstor 8x8, företaget och maskinen

Terri
 Svara  10 inlägg  2997 visningar  6 följer
Användarvisningsbild

Alstor och Alstor 8x8, företaget och maskinen

 
#409806 Skogsforum har varit på besök hos Alstor i Dingle som bl a tillverkar den populära miniskotaren Alstor. Vi fick en historiegenomgång, ett fabriksbesök och möjlighet att testköra en Alstor 833 i sitt rätta element - skogen. Så häng med och läs vidare, se på bilderna och även videon i slutet av texten.

Vad är en miniskotare?
För dig som inte vet kommer här en kort genomgång av vad det är för produkt vi pratar om. En skotare är en skogsmaskin som hämtar upphugget virke i skogen - alltså det virke som huggits av antingen en skördare, en manuellhuggare eller en traktorprocessor eller liknande. En miniskotare är som en vanlig skotare fast i mindre format. Just Alstor som beskrivs här lastar 2,5 ton virke. Det kan jämföras med en konventionell skotare för gallring som lastar 10 ton eller mer. Alstorn är ca 1,53m bred jämfört med gallringsskotare som oftast är en dryg meter bredare. En konventionell skotare i mindre format alltså.

Historik om Alstor
Lars Jansson, far till nuvarande VD och ägare, Kristian Laurell, startade på 60-talet Bohus traktor i Dingle. Under 80- och tidigt 90-tal var som tidigare fokuset satt på sälja till och serva lantbruket i regionen. I och med EU-inträdet insåg Lars att lantbruket inte kommer utvecklas i den takt han ville bedriva säljverksamhet på. Han började snegla på andra branscher och skogen låg nära till hands. I mitten av nittiotalet fick Lars kontakt med en annan Lars, Lars Byström i Nössemark. Han hade byggt ett terrängfordon på åtta hjul som främst var tänkt för räddningstjänsten att använda vid utryckningar i eländig terräng. Lars Jansson såg direkt potentialen med att sätta en skogskran och timmerrede på denna maskin och köpte rättigheterna till maskinen. Där har vi starten till Alstorn och omkring 1996 startas bolaget Alstor, i samma lokaler som idag och också de lokaler som Bohus Traktor fanns i en gång i tiden.

I starten var det svårt att nå ut till kunder och få genomslag på marknaden för Alstorn. Lars bestämmer sig för att göra en Sverigeresa norr över med en Alstor. Han visar upp den och kör demo var som han kommer åt. Han slutar sin demo i Kirunatrakten där en skogsägare får möjligheten att köpa demomaskinen på öppet köp. Lars ringer tillbaka till kunden efter tag och frågar om det är dags att hämta Alstorn men skogsägaren är mer än nöjd och svarar att det kommer inte på frågan!

Redan från starten finns karaktären av en Alstor i maskinen; åtta hjul, drift på alla hjulen, stor framkomlighet och minimalt med saker som kan krångla.
Naturligtvis har det skett en utveckling av maskinen men grundkonceptet är kvar. I början satt det Volvo M40 växellådor i Alstorn. Anledningen är enkel, M40 lådan är ingenjörskonst då den är liten och lätt men ändå extremt driftsäker. M40 lådan satt bland annat en Volvos 140 serie och är fyrväxlad manuell växellåda. Den är numera utbytt mot en nyare växellåda. En av anledningarna var att det började bli svårt att få tag i dem då de slutat tillverkats för länge sedan och de som fanns oftast var i dåligt skick.
Variatordriften har funnits med hela tiden och det av den enkla anledningen att den är enkel och funktionell. Fördelen är att man kan krypa fram med maskinen och som de flesta vet är det en otrolig fördel att kunna göra detta i skogen. Variatorremmen är slitdelen på denna driftenhet. Den är billig och enkel att byta men håller ändå förvånansvärt många driftstimmar.

Namnet Alstor?
Namnet Alstor väcker frågor, var kommer det ifrån? Likt många andra maskintillverkare, där Gremo (GREthe och MOgens) kanske är det bästa exemplet så kommer det av en lek med namnen på upphovsmännen eller ägarna till företaget. Alstor kommer från grundarens Lars Janssons mellannamn (Astor) tillsammans med hans kompanjon i början av eran, Arne Johansson (som har Allan som mellan namn). Alstor är en kombination av ALlan och aSTOR. Som kuriosa kan nämnas att de första året hette inte Alstor Alstor utan “Sweden 8 by 8”. Men nu är det Alstor för hela slanten, det har anor, det funkar internationellt och företaget gör gärna också idag en vridning på det att den är ALlsidig och liten till storleken med STOR när den kommer till skogen.

Olika Alstormaskiner genom åren
Under de 20 år som gått sedan starten så har naturligtvis en produktutveckling skett löpande. Med just Alstor så är det nog dock så att det inte alltid synts på utsidan. Här kommer en genomgång av de olika milstolparna i maskinens utveckling:

1996: Första Alstorn byggs, kallas efter ett år “Alstor 8x8”. Den finns i två varianter, båda med bensinmotor från Vanguard, 16 alt 18 hk.
2005: Släpps en uppgraderad variant som fortfarande heter 8x8. Denna har bl a förstärkt midja, nya starkare boggilådor mm.
2006: Alstor 8x8 kan fås med dieselmotor från Kubota.
2007: Kan beställas med hytt.
2010: Kristian kommer in som VD och beslutar att satsa fullt på Alstorn.
2011: 800-serien släpps. En rad förbättringar genomförs och Alstorn får nu dubbelkommando, hydrauliska bromsar mm. Bensinversionen heter 810, diesel 820 och hyttversionen 830.
2013: Alstor 821 släpps. En ny Alstor från grunden tillverkad för att uppfylla kraven från skogsentreprenörer i Mellaneuropa. Ny starkare midja, nya boggilådor mm. I och med 821 så byts dieselmotorerna ut till 3-cyl CAT motorer (från att tidigare använt Kubota). Versionen med hytt heter Alstor 831. Alstors processorversion visas också för första gången - Alstor 300, en 821 med en Hypro 300 processor på lastbäraren.
2015: Alstor 833 med ny hytt presenteras. Bygger på 821 men med ny och bättre hytt som förbättrar komforten för föraren.
2016: Alstor kan fås med boggiband i plast, tillverkade i Småland. För att ytterligare minimera marktrycket på känsliga marker. Se videon nedan som visar en 833 med banden monterade (gula).

8x8 är 8x8
Alstor gillar att visa att deras maskiner har hög framkomlighet. Det vet alla som besökt Elmia och deras Alstor-backe. Anledningen är delvis hög markfrigång men främst att Alstor inte har några differentialer, det är 100% diffspärr som gäller!
Om vi börjar vid motorn så går kraften genom variatorerna, en på motoraxeln och en på drivlinan med endast variatorremmen emellan. Via den trestegade växellåden tar sedan ett 1:1 system över med axlar och kedjor som via stickaxlar matar ner kraften i de fyra boggilådorna. Boggilådorna har kedjedrift direkt ut till varje hjul och med detta får man åtthjulsdrift på riktigt.
Att detta inte går att ha på större skotare har med kraften att göra, det går helt enkelt att bygga en drivlina som inte går sönder med den kraft som finns i den mindre motorn i Alstorn.

Kundnöjdhet
Alstor är kända för att ta kunderna på allvar. En del i detta är eftermarknaden, med snabba leveranser på reservdelar, som är ett framgångsrecept för att få nöjda kunder och positivt mun-till-mun “surr”. En annan del är att det är ett litet företag med personal som brinner för produkten - ett tajt gäng helt enkelt. Och eftersom att Alstor konstrueras och sätts ihop i deras fabrik i Dingle, som även innehåller serviceverkstad och servicebuss, så kan man över en kopp kaffe diskutera eventuella förbättringar eller problem.

Alstorkepsen
Det är kanske inte så många som känner till det men det är unikt med en keps från Alstor. De delar bara ut Alstorkepsar till kunder (punkt). På detta sätt skapar de ett unikt nätverk på ex skogsmässor och liknande - ser man någon med en Alstorkeps så vet man att denne kör en egen Alstor. Många har försökt att komma över en Alstorkeps men gänget i Dingle håller hårt i dem och släpper enbart iväg en keps i samband med leverans.

Kungen kör Alstor
Alstor kan stoltsera med att Kung Carl XVI Gustaf kör Alstor. Till och med två stycken om man ska vara noga. Kungen och Prinsen gillar bilar och maskiner och de har sedan ett par år tillbaka fastnat för att köra Alstor i skogen.
Det är Stenhammar godsförvaltning samt Djurgårdens Kungliga skogsförvaltning som har var sin Alstor. Vid inköpet av skogsmaskinerna var Kungen med och bestämde inköp. Valet föll på Alstor båda gångerna.

Varför en Alstor?
Den frågan måste man passa på att ställa när man får chansen. Krasst sett så lastar den sämre än en jordbrukstraktor med skogsvagn och kostar mer än en ATV med skogsvagn. Men det är kanske just därför. Tillsammans med framkomligheten och det faktum att den är byggd för skogen.
Personligen tycker jag det märks när man testkör. Dubbelkommando och fast midja tillsammans med ett hydraulsystem som är anpassat för kranen gör att man får lite känslan av att köra en konventionell skotare, den är både smidig och snabb, den är skonsam mot både mark och förare.
65% av marknaden är idag i Sverige. Troligtvis fördelas marknaden på en andel skogsägare som “bor på skogen” och använder Alstorn i den samma, samt en del skogsentreprenörer som använder Alstor i sitt arbete mot kunder. Trenden idag visar på att den sistnämnda gruppen kommer växa sig större, alt. att skogsägaren tar sig an externa jobb mer, detta då i dels att små skogsmaskiner blir mer populära och att urbanisering gör att även småjobb efterfrågas av entreprenörer.
Några negativa saker?
Ja, men de är inte isolerade till Alstor som maskin egentligen. Det första är att de mindre maskinerna med kranar borde ha svängdämpare som standard. Det höjer produktionen kanske 5% rakt över och sänker också irritationen hos föraren som är van en dämpare. En annan punkt får bli att det faktiskt borde gå att få EHC minispak, i alla fall som extra tillval. Det höjer förarmiljön avsevärt och det är viktigt när man jobbar mycket med maskinen. För att inte tala på produktionen som också höjs. Men det går å andra sidan emot Alstors filosofi lite - så få saker som möjligt som kan krångla och om det väl krånglar ska man se vad som är fel. Vi får se hur det blir framöver!

Framtid
Det har hänt mycket i produktutvecklingen för Alstor de senaste åren, många nya modeller och förbättringar och förfiningar har gjort att försäljningen går bra. Över 500 st Alstor finns ute hos kunder varav över hälften då är Svenska kunder. Fler specialuppdrag, varmare vintrar och urbaniseringen gör marknaden spännande framöver. Det känns lite som att Alstor tagit ett större kliv in till segmentet proffsanvändning och skogsägarna hakar på!

Det ska bli intressant att följa inte bara Alstor utan alla Svenska tillverkare av skogsmaskiner framöver, i skogen och på skogsforum. Vi ska alla vara stolta över den entreprenörsskap och uppfinningsrikedom som finns i Norden - det är något att ta väl hand om!


Länk till videon på YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=i9pcES7Emvk

Med i detta inlägg finns bilder från Skogsforums besök, ser du dem inte så beror det på att du inte är inloggad. Logga in för att ta del av bilderna.

   TS
Terri Maskiner
Avatar Fallback

Re: Alstor och Alstor 8x8, företaget och maskinen

 
#409817 Mycket bra reportage! :-BD

Användarvisningsbild

Re: Alstor och Alstor 8x8, företaget och maskinen

 
#409820 Tack Jole!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Alstor och Alstor 8x8, företaget och maskinen

 
#409823 Här kan man förresten köpa en Alstorkeps och bli "en i gänget" på mässorna.

https://www.blocket.se/vasternorrland/A ... ?ca=11&w=3

Lite dyr kanske?

Användarvisningsbild

Re: Alstor och Alstor 8x8, företaget och maskinen

 
#409828 Ja, fast det ingick ju en maskin! :wink:

   TS
Avatar Fallback

Re: Alstor och Alstor 8x8, företaget och maskinen

 
#409849 När dom hade Sverige resa så var dom hem till oss :)

Användarvisningsbild

Re: Alstor och Alstor 8x8, företaget och maskinen

 
#409910 Köp världens dyraste keps, få en skogsmaskin värd ca en halv miljon på köpet... :wink:
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Alstor och Alstor 8x8, företaget och maskinen

 
#409915
Niking skrev:Köp världens dyraste keps, få en skogsmaskin värd ca en halv miljon på köpet... :wink:
/Niklas
samma här men värt de

Användarvisningsbild

Sv: Alstor och Alstor 8x8, företaget och maskinen

 
#409920 Hej,
Nu finns äntligen videon från besöket inbäddad i första inlägget ovan.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Alstor och Alstor 8x8, företaget och maskinen

 
#410160 had my hat for seven years now , never regretted it done thousands of tons . woodlandways.net Hi from England good article coming over for elmia next year

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar
TitelStatistikSenaste svaret
Alstor 821, en helt ny Alstor av Brytjärn - tis 11 jun 2013, 07:43
i Små skogsmaskiner och övriga maskiner

123
36 svar
16155 läst
av quaker     
mån 08 jun 2015, 18:26
Alstor på KVD av Slumber - tor 23 jan 2014, 21:44
i Små skogsmaskiner och övriga maskiner
6 svar
2409 läst
av totte     
fre 24 jan 2014, 12:24
Alstor!!! av Ojje - fre 17 jul 2009, 14:53
i Små skogsmaskiner och övriga maskiner

1 ... 141516
238 svar
54646 läst
av Tunnebon     
tor 26 mar 2015, 19:14
Alstor 820 av mrvimek - ons 27 maj 2015, 16:27
i Små skogsmaskiner och övriga maskiner

1 ... 456
76 svar
23183 läst
av Jole     
lör 25 jun 2016, 21:43
Alstor av Hallvard - ons 24 jun 2015, 22:01
i Små skogsmaskiner och övriga maskiner
1 svar
1782 läst
av Hema     
ons 24 jun 2015, 22:04
Farma
Annonser