Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Småskalig vedhantering: Att få ut veden ur skogen

54 inlägg 30230 visningar 17 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Småskalig vedhantering: Att få ut veden ur skogen

tallen100  
#405862 Det är mycket som inte går att räkna hem, varför t.e.x köpa gräsklippare det går ju att använda lie :wink: Det är ju upp till var och en hur bekvämt man vill ha det och vad man vill lägga pengar på, rökning vet jag inget om, men snus är iaf värt varenda krona :mrgreen:

Men en begagnad järnhäst kan användas till mycket och är driftsäker, enkel att förflytta på släpkärra.
Nackdelen är ju att dom står ganska högt i pris, men vänder man på det så behöver du inte förlora pengar om du skulle sälja den vidare om några år...

Avatar Fallback

Re: Småskalig vedhantering: Att få ut veden ur skogen

husqvarna_med_sthil  
#405863 Jag skulle välja en äldre traktor, ett virespel samt en vagn. Kvista och dra fram helstammar. Det är den lösning jag anser billigast och samtidigt får jobbet gjort. Man får vila kroppen när man rattar traktorn och kan även åka till och från skogen. Dessutom har traktorn hydraulik som gör att man kan koppla till tillbehör som hydraulisk klyv osv. Nu är ju inte alla marker anpassade för att kunna köra en 2wdtraktor i men om det vore så hade jag valt denna lösning om jag varit utan och ville komma undan så billigt som möjligt.

Användarvisningsbild

Re: Småskalig vedhantering: Att få ut veden ur skogen

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#405867 Köp en mindre och äldre tvåhjulstraktor av ett känt fabrikat typ Volvo-Bm 320, 400, David Brown 770, 880, Fordson dexta, major eller Ferguson 35, 135. mycket traktor för pengen. Visst bör du vara lite intresserad att skruva, fixa o allmänt händig. Men med lite tur har du en ved dragare som håller livet ut och kan användas till så mycket mer som ploga, skotta snö, plöja, harva, schakta, transportera plantor, dig själv & motorsåg, dra älgar mm mm.

Avatar Fallback

Re: Småskalig vedhantering: Att få ut veden ur skogen

DanBorje  
#405873
Men en begagnad järnhäst kan användas till mycket och är driftsäker, enkel att förflytta på släpkärra.
Nackdelen är ju att dom står ganska högt i pris, men vänder man på det så behöver du inte förlora pengar om du skulle sälja den vidare om några år...

Det resonemanget om andrahandsvärde hade jag när den lilla kina-klyven föll i bitar och jag köpte en ny Faxesklyv. Jag letade begagnat på Blocket och kom på att Faxes såldes innan jag hann anmäla mitt intresse. Så jag kanske ska fundera vidare ett varv på Järnhästen.

Jag har en kompis som brukar säga: Köp en liten Grålle, det är precis vad du behöver. Min invändning är att jag har tröttnat på att reparera gamla maskiner och att det inte fungerar med traktor på det skifte där jag tar veden för närvarande.
Sen är jag allergisk mot vajerkranar. På "gamla stället" brukade jag hjälpa en granne i skogen och han hade kärra med vajerkran till en Volvo BM. Vi var försiktiga och det hände inga olyckor men när man bytte grepp med saxen och skulle lyfta upp stocken på lasset var det alltid spännande.

   TS
Avatar Fallback

Småskalig vedhantering: Att få ut veden ur skogen

Plassarn  
#405884 Skulle också föreslå en japansk minitraktor, med rätt tillbehör så kan du även använda den till att dra upp potatislandet, eller varför inte som permobil när du behöver [emoji3] Det går inte att jämföra en sådan med en gammal Grålle, och de är garanterat bättre kvalité än vilken Kina-hjulning som helst, samt att det är ungefär som att ha pengar på banken, de sjunker inte i värde direkt om man bara håller efter dem.

https://minitraktorer.se

Finns en del att välja på där, farsgubben hade en liten japanare med slåtteraggregat och potatisplog, ångrar att jag inte köpte den av honom när han sålde av allt på ålderns höst. Var mycket mångsidig och användbar, enda problemet var att kraftuttaget roterade åt fel håll, så man var lite låst om man ville ha drivna redskap, men till slåtterbalken spelade det ingen roll.

Användarvisningsbild

Re: Småskalig vedhantering: Att få ut veden ur skogen

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#405937
DanBorje skrev:Det resonemanget om andrahandsvärde hade jag när den lilla kina-klyven föll i bitar och jag köpte en ny Faxesklyv. Jag letade begagnat på Blocket och kom på att Faxes såldes innan jag hann anmäla mitt intresse. Så jag kanske ska fundera vidare ett varv på Järnhästen.

Jag har en kompis som brukar säga: Köp en liten Grålle, det är precis vad du behöver. Min invändning är att jag har tröttnat på att reparera gamla maskiner och att det inte fungerar med traktor på det skifte där jag tar veden för närvarande.

Det är ju idiotiskt att satsa på kinamaskiner när det finns betydligt bättre prylar från länder som inte använder slavarbetare för att producera grejorna. En Grålle kostar inte särskilt mycket att reparera och är ett betydligt bättre alternativ än kinamaskinerna.

Användarvisningsbild

Re: Småskalig vedhantering: Att få ut veden ur skogen

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#405961 Varför alltid denna jämförelse med "kinahjuling" . Rätt sällan någon lyfter fram dessa maskiner här. En fyrhjuling av kvalitetsmärke och vagn drar fram all ved du kan önska dig. Dessutom kan du ta din 70+ kalufs ut i fartvinden och blåsa ut älglusen efteråt. Sen kan de där traktorherrarna i sina varianter på järnklumpar tuffa fram hemåt viltt fäktandes.

Nä men allvarligt, handlar det om typ topp 30 kubik så är en fyrhjuling med vagn alldeles utmärkt. Jag kör, förvisso större, åttor runt Axwell med min. Har gjort så i 10 år. Kolla gärna i min blogg så får du se att det fungerar

Avatar Fallback

Re: Småskalig vedhantering: Att få ut veden ur skogen

axwell  
#405967
Uvskogen skrev:Varför alltid denna jämförelse med "kinahjuling" . Rätt sällan någon lyfter fram dessa maskiner här. En fyrhjuling av kvalitetsmärke och vagn drar fram all ved du kan önska dig. Dessutom kan du ta din 70+ kalufs ut i fartvinden och blåsa ut älglusen efteråt. Sen kan de där traktorherrarna i sina varianter på järnklumpar tuffa fram hemåt viltt fäktandes.

Nä men allvarligt, handlar det om typ topp 30 kubik så är en fyrhjuling med vagn alldeles utmärkt. Jag kör, förvisso större, åttor runt Axwell med min. Har gjort så i 10 år. Kolla gärna i min blogg så får du se att det fungerar


Nu är det nog lördagskväll ? :YMPARTY:

Jag håller mig till kaffe :coffee-time:

Användarvisningsbild

Re: Småskalig vedhantering: Att få ut veden ur skogen

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#405969
axwell skrev:
Uvskogen skrev:Varför

Nu är det nog lördagskväll ? :YMPARTY:

Jag håller mig till kaffe :coffee-time:


🤗

Avatar Fallback

Re: Småskalig vedhantering: Att få ut veden ur skogen

Umea  
#405977 Spännande manick som du visar film på Jim_90.

Hur skyddar de sina knän som jag misstänker kan få skador när de sitter på huk på rörligt vedlass i ojämn terräng ?

Hoppas ni alla får en Trevlig helg !

Bästa hälsningar från Umeå

Användarvisningsbild

Re: Eldriven skottkärra

JensSkoog  
#405979
Göt skrev:du kan köpa en traktor från 50 talet för 10-15000 kr som kan göra ett sånt jobb betydligt lättare för dej.

Saknar Grållen som jag körde i skogen 30 - 40 år tilbaka. Tyvärr såldes den av praktiska skäl när jag tog
jobb utomlands, och nu i dag är dom dyra här eftersom alla tror att de är klenoder med hög samlarvärde. :wink:

Den var perfekt för att dra hem ved från gallring och vindfällen.
Om jag kommer över en till ett ok pris, kommer jag till att köpa :grin:

Avatar Fallback

Re: Småskalig vedhantering: Att få ut veden ur skogen

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#406046 Kola även på mf35, samma storlek men med en perkins-trea så är de driftssäkra.

Avatar Fallback

Re: Småskalig vedhantering: Att få ut veden ur skogen

Plassarn  
#406048
Mangan skrev:Kola även på mf35, samma storlek men med en perkins-trea så är de driftssäkra.


Akta dig för de fyrcylindriga tidiga Ferguson 35, eller 35 Special som de brukar benämnas.

Ford Dexta är också bra traktorer, eller varför inte en IH B275, kör själv den modellen och är riktigt nöjd med den. Ordentlig markfrigång har den.

Avatar Fallback

Re: Småskalig vedhantering: Att få ut veden ur skogen

tallen100  
#406053 Inget som helst fel på de fyrcylindriga så länge man har bra snurr på startmotorn, men MF 35 har låg markfrigång och dom äldre saknar diffspärr.
Så en BM 320 eller 400 är nog vettigare, bra markfrigång och diff.

Användarvisningsbild

Re: Småskalig vedhantering: Att få ut veden ur skogen

halvproffs  
#406064 Har för mig att diffspärr var tillval på BM320?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).