Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Småskalig vedhantering: Att få ut veden ur skogen

54 inlägg 30227 visningar 17 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Småskalig vedhantering: Att få ut veden ur skogen

DanBorje  
#405330 Jag skulle gärna vilja har en Järnhästen men har svårt att räkna hem inköpskostnaden på utkörning av femton kubikmeter brännved per år. Så jag funderar på att köpa en elskottkärra i stället. Är det någon som har erfarenhet av att använda en elskottkärra i skogen eller i inomgårdstransporter? (Den här tråden kanske borde placeras på Inomgårdmaskiner?) Bifogar ett par bilder på en tjeckisk maskin.



   TS
Användarvisningsbild

Re: Eldriven skottkärra

Göt  
#405337 du kan köpa en traktor från 50 talet för 10-15000 kr som kan göra ett sånt jobb betydligt lättare för dej.

Avatar Fallback

Re: Eldriven skottkärra

åberg  
#405347 Den på bilden ger mycket av tyngden i händerna. Om jag bestämde skulle mer vikt ligga på hjulet.

Avatar Fallback

Re: Eldriven skottkärra

tallen100  
#405370 Göt har helt rätt!
Skottkärra används vid kolonilott att frakta morötter med :wink:

Avatar Fallback

Re: Eldriven skottkärra

DanBorje  
#405382 Göt: En stenbro som bara är 1,20 m bred hindrar att jag använder traktor på det här stället.
Tallen: Just den här typen av kärra kanske inte är så bra för att frakta morötter.
Åberg: Du kan ha rätt. Det finns en annan version av kärran som är speciellt anpassad för skogsarbete.
Här är en beskrivning av den versionen:
"Större lastbärare, lägre belägen tyngdpunkt för enklare lastning, bredare avstånd mellan stödbenen för bättre stabilitet. Handtagen är förlängda vilket minskar behovet av lyftkraft med 14 procent. En kraftfull medhjälpare för skogen och extra tunga laster i trädgården.
Vikt: 33 kg
Motoreffekt: 250W
Batteri: Panasonic, 12V/22 Ah
Hastighet:  3,2-4 km/h
Chassi: Stål Ø 32 x 1,5 mm
Mått: Längd 182 cm, avstånd mellan handtagen 58cm.
Lastbärare: Längd 106 cm, bredd 57 cm
Lastbärare: Icke avtagbar
Däck: Med slang, bredd 10 cm

   TS
Användarvisningsbild

Re: Eldriven skottkärra

Göt  
#405385 Ok det var ett förslag som jag tyckte kunde underlätta mer än en skottkärra, vad jag förstår är det ungefär samma pris.

Användarvisningsbild

Re: Eldriven skottkärra

halvproffs  
#405406 Ett påstående som ofta förekommer på forumet; Går inte att räkna hem. Måste man kunna räkna hem allt i pengar?. Inga vedmaskiner, bara bågsåg o yxa mm isf. Förstår till fullo dom som inte har ekonomin att köpa det man vill ha men..
Kroppen protesterar förr eller senare vid hård användning och nu när arbetslivet är avslutat och man ska göra allt det där som man inte hunnit med så smärtar det här o där så bra hjälpmedel är ett måste. Tror inte skottkärran är särskilt bra hjälpmedel till vedhämtning.
Detta inlägg är ej för att skapa irritation utan för att ge min synpunkt på det hela.

Avatar Fallback

Re: Eldriven skottkärra

DanBorje  
#405420 Halvproffs, du har naturligtvis alldeles rätt. Jag fyllde sjuttiotvå i år och har börjat märka av en del krämpor. Men för den skull vill jag inte flytta in till en servicelägenhet i stan. Jag trivs med att bo på landet och odla min egen potatis och hugga min egen ved. Så jag försöker hitta hitta redskap och maskiner som ska göra att jag kan bo kvar på mitt ställe i skogen ytterligare några år. För femton år sedan trivdes jag när jag stod på vedbacken och klöv ved med stora klyvyxan. Idag mår jag bra när jag står vid Faxes-klyven en solig marsdag. Så personligen är jag beredd att betala en hel del för att kunna fortsätt min livsstil.
Men eftersom ingen tycks ha någon erfarenhet av elskottkärror kanske vi ska omformulera frågan: Vad finns det för enkla hjälpmedel för att få ut några kubikmeter ved ur skogen och fram till bilsläpkärran? Hanteringen från släpkärran till färdigklyvd ved under tak har redan en bra lösning på.

   TS
Avatar Fallback

Re: Eldriven skottkärra

Tosca  
#405423 Samlingstråd för Norska Järnhästar
Du kanske skulle ha något litet banddrivet?

Avatar Fallback

Re: Eldriven skottkärra

Jim_90  
#405426 Hur har ni det med räv och minkfarmar i sverige? Här i finland fins dom ju överallt så en "fodertruck?" Borde ju gå att hitta annars skulle ju en såkallad jordfräsliknande traktor kunna gå.. sarvitraktor kallas dom här i finland.

Avatar Fallback

Re: Eldriven skottkärra

Jim_90  
#405427

Avatar Fallback

Re: Eldriven skottkärra

Jim_90  
#405428

Avatar Fallback

Re: Eldriven skottkärra

DanBorje  
#405430 Tosca: Det var en rolig tråd med norska småmaskiner. Den ska jag fördjupa mig i.
Jim: Misstänker att en fodertruck inte är särskilt terränggående. Men jordfräsdragarna är klart intressanta. Jag har sett större jordfräsar med kopplad kärra användas för transporter på många håll i världen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Eldriven skottkärra

Jim_90  
#405431 Menade en truck av gammal modell..


Användarvisningsbild

Re: Eldriven skottkärra

dagaman  
#405433 Fyrhjuling? Jo, mycket pengar men de är användbara till så mycket mer. Otroligt vanebildande maskiner, har man väl skaffat en undrar man hur i hela friden man klarade sig tidigare... Har du en näringsfastighet ska det gå bra att göra avskrivning och lyfta momsen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).