Sida 1 av 3

Kranstolpen lämnade in.

Postat: tis 06 maj 2008, 19:35
av trilla
Skulle göra mitt första lyft med nya vagen och kranen i helgen. Hade shimsat den glappfri med mäthjälp av bucketman här på forumet, tack det blev riktigt bra. Hittade lämplig björk vid vägen att hugga ut bara för att testa, i skogen låg snön halmeterdjup vilket gjorde det omöjligt att vara där och påta.
Winchade in en lämplig björk på kanske 150-175 kg, kranen böjde sej betänkligt och med stocken hängandes lämpligt 70cm över marken small kranstolpen av. Fullständigt livsfarligt, som tur var kom ingen i kläm och allt gick bra.
Svetsarna var under all kritik, mer som ett skolexempel på hur en svets inte ska vara.

Postat: tis 06 maj 2008, 22:03
av Röjkvist
Verkar vara svetsat med migsvets, banditer!
Plåten har säkert varit rostig vid svetsningen, reklamera skiten.

Postat: tis 06 maj 2008, 22:11
av Henrik K
Röjkvist skrev:Verkar vara svetsat med migsvets, banditer!
Plåten har säkert varit rostig vid svetsningen, reklamera skiten.


Migsvets går väl bra stt svetsa med å få till å hålla på en sådan plats.
Men dom verkar ha kört med alldeles för klen ström styrka och kört aldeles för fort. Det synns att det inte har brännt igenom.

Likaså hålen är ju onödigt stora hade räckt med ett litet på varje rör.

Sen ett par extra förstärknings öron hade inte skadat heller.

Postat: tis 06 maj 2008, 23:38
av trilla
det är en såndär kinavagn som säljs lite här och var. Att det är svetsat med migsvets gör inget bara han som har gjort det hade haft en aning om vad han pysslade med. Konstruktionen kanske inte är den bästa men hade det bara varit svetsat med riktig genombränning hade det garanterat hållit dom utlovade 300 kilo som specen säger

Postat: ons 07 maj 2008, 00:17
av Bucketman
Aj då trilla... lät inget vidare. Tur ja inte har använt min kran så mycket. Har iofs vinchat några baddare med min, men har inte känts sådär jättestabilt där heller. Hade funderingar på att förstärka den förut, så nu kanske pinnsvetsen åker fram.

Postat: ons 07 maj 2008, 00:47
av M_M
Röjkvist skrev:Verkar vara svetsat med migsvets, banditer!
Plåten har säkert varit rostig vid svetsningen, reklamera skiten.

Och vilken svetsmetod hade varit att föredra framför MIG?


För övrigt finns det en kran på JULA som jag kanske funderar på att köpa framöver. Tror den är bättre...

Postat: ons 07 maj 2008, 13:44
av granen
billigt skräp från kina, lämna tillbaks den och begär pengarna
tillbaka. den där kranen är ju livsfarlig. köp en kranman
eller avesta istället det tjänare du på i längden. :lol: :lol: :lol:

Postat: ons 07 maj 2008, 15:55
av trilla
Visst är det skräp från kina, men den har ju en sån prislapp också. betalade 6400 plus moms för vagnen med kran.
Men ska jag vara ärlig så ångrar jag mej lite då det faktiskt är kul att arbeta med bra grejer, att skicka tebax grejer och jävlas är inte så kul.
Framtiden får väl utvisa hurvida det är ett dåligt köp eller inte. Men så mycket som bucketman kört ut med sin kommer säkert att ta 10 år för mej att köra ut och hans verkar ju hålla ihop.

Postat: ons 07 maj 2008, 17:48
av Henrik K
M_M skrev:
Röjkvist skrev:Verkar vara svetsat med migsvets, banditer!
Plåten har säkert varit rostig vid svetsningen, reklamera skiten.

Och vilken svetsmetod hade varit att föredra framför MIG?


För övrigt finns det en kran på JULA som jag kanske funderar på att köpa framöver. Tror den är bättre...


Hållfastheten med migsvets är ju sämmre mot pinnsvets.
Man måste förstärka mer om man ska köra med endast mig. Pinn-Elsvets är att föredra då det är påfrestande svetsfogar.
Stora fördelen med mig är ju att det går fortare att svetsa med migen och att man slipper byta elektrod.

Nackdel med migen är ju även att det är kännsligt för blåst, vindpustar, föroreningar som rost färg mm.

Postat: ons 07 maj 2008, 20:48
av Lövis
Typisk kines svets ser bra ut på ytan men har dålig hållfasthet.
Jag blir att tänka på vad min svetslärare brukade säga. Vem som hälst kan få det att spraka med en mig men att få det till en bra svets kan inte alla. :wink:
Min erfarenhet är att migsvetsen är en av den svåraste svetsen att behärska bra är man nybörjare är pinsvetsen bättre.

Postat: ons 07 maj 2008, 22:55
av Bucketman
Ja som du säger trilla så tycker ja att vagnen fungerar riktigt bra. Där ja har kört som mest har inte terängen varit speciellt snäll heller. Det ja dock var lite skeptiskt till var hur bra övre kranstolpen skulle hålla. Har vichat nån större stock men dom kan man nog räkna på 2 händer. När man vinchade så syntes det vilken påfrestning det blev på kranstolpen och mittenbalken. Där för satte ja fästen för stödeben för att kunna avlasta mittenbalken när man vinchar, även för att det inte ska bli lika mycket vridningar i den när man vinchar utan last. Sen tänkte precis göra som ja sa i tidigare inlägg, att förstärka kranstolpen på något sätt. Tanken var att försöka sätta ett likadant snedstag som lastgrinden sitter med fast det skulle gå ända upp till övre delen av kranstolpen. På så sätt tror ja den skulle bli mycket starkare och man slapp oroa sig över att det skulle kunna "brytas" sönder vid tung kraning och vinchning. Är nog tur att vi handlastar i stort sett allt vi kör fram pga att det går mycket fortare även med timmergrovlekar.

Vagnen har väll dragit fram va 140 kbm vid det här laget i allhanda dimensioner. Det roliga är hur många vändor man har åkt med den då med tanke på att den kanske rymmer ca 1,5 kbm vid ett skapligt lass. Det skulel alltså bli runt sådär en 93 vändor.... brum brum :lol:

Postat: ons 07 maj 2008, 22:57
av Bucketman
Fasen va ja formulerade fel här och där... ursäkta hoppas ni förstår. Har varit ett lång eftermiddagsskift. :wink:

Postat: tor 08 maj 2008, 00:38
av M_M
Henrik K skrev:
M_M skrev:
Röjkvist skrev:Verkar vara svetsat med migsvets, banditer!
Plåten har säkert varit rostig vid svetsningen, reklamera skiten.

Och vilken svetsmetod hade varit att föredra framför MIG?


För övrigt finns det en kran på JULA som jag kanske funderar på att köpa framöver. Tror den är bättre...


Hållfastheten med migsvets är ju sämmre mot pinnsvets.
Man måste förstärka mer om man ska köra med endast mig. Pinn-Elsvets är att föredra då det är påfrestande svetsfogar.
Stora fördelen med mig är ju att det går fortare att svetsa med migen och att man slipper byta elektrod.

Nackdel med migen är ju även att det är kännsligt för blåst, vindpustar, föroreningar som rost färg mm.

En dålig svets lagd med pinne håller inte ett dugg bättre än en dålig svets lagd med MIG. Felet i detta fallet beror absolut inte på svetsmetoden utan på ett dåligt utfört arbete, helt enkelt.

Postat: tor 08 maj 2008, 07:42
av Morgan Nordin
Hur många produktionssvetsar med pinne idag??? Det är ju år 2008!

MVH
MN

Postat: tor 08 maj 2008, 11:04
av Anders_S
Som beräkningsingenjör så håller jag med M_M om att en migsvetsfog håller lika bra som en pinnsvetsfog.
En dålig pinnsvetsfog är dock mycket lättare att upptäcka än en dålig migsvetsfog.
Problemen är två i det här fallet, ett en dålig fog, två en dålig konstruktion.
Att konstruera så att man får max spänning i fogen är i mina ögon obotligt korkat.