Sexhjulingen

Terri
 Svara  23 inlägg  3607 visningar  7 följer
Användarvisningsbild

Re: Sexhjulingen

#386732 Synnerligen imponerande bygge! Vad är det för växellåda? Maxfart på väg?

Terri Maskiner

#386782 Vet ej var växellådan kommer i från. Lådan har 4 växlar fram och en back med centrifugalkoppling. Lite av ett mysterium i den änden på maskin. Maxfart på vägen kan nog vara ca 30 km/tim

TS

#386786 Det var så här maskinen byggdes när han var i 80-års åldern. När han närmade sig nitti så började hälsan att vackla.
Så den blev inte riktigt fullbordad när det gäller bakhjulen. Det såg ut som han hade sneglat på Avestavagnens drivrulle eftersom dom var nästan identiskt lika. Så jag var ner och köpte 4 hjul inklusive hjulaxlar och satte på. Det var nog vad han hade tänkt sig.. det satt 4 volvohjul på först.
-Sen var det meningen att tidningen Traktor Power skulle göra ett reportage om just denna maskin.
Det blev aldrig dock aldrig av..

Det var efter att dom hade besökt honom angående hans "normaltraktor" och samtidigt råkade se den här...
En bekant hade tipsat tidningen om att göra ett besök, och det blev att se ut som bilderna visar:

TS

#386787 en bild till

TS

#386796 Vi kan bara hoppas att de resande reportrarna har möjlighet att göra ett besök. :)

ymer skrev:Motorn är en Kohler 18 hk. Den och kranen är nyinköpt, i övrigt är det hemsnickrat, så när som på hjulen som jag bytte ut själv till bredare profil.

Vet vad det är för kran? En trevlig maskin helt klart och väldigt kul att du vill dela med dig. :-BD

#386801 Efter att ha synat kranen lite närmare så ändrar jag mig. Kranen är nog hembygd, det är bara rotorn och gripen som är köpt.

TS

#386948 Hade varit kul att få gått som lärling hos din far. Hade varit inspirerande.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
SP
Annonser