Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Sexhjulingen

84 inlägg 27481 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Sexhjulingen

ymer  
#487338 Angående älghämtning så hämtade jag 5 älgar nu i höst. Kranens kapacitet ligger precis vid en vuxen älgtjur. Provade en tjur som inte var urtagen, men då blev det lite väl mycket.
Jag använder en sinnrik enkel kättingstump som kopplas i höger framben och vänster bakben. Eller tvärsom.
Jägaren behöver bara se på...

Som tillbehör så fanns 2 grävskopor till gripen. En smal för t ex ledningar och en bredare för diken mm. Även praktisk om man ska plantera nåt i trädgården. Praktiskt nog så är lyftkolven på kranen dubbelverkande vilket gör att man kan sätta tryck på grävskopan. -Det var väl så han hade tänkt sig...

   TS
Avatar Fallback

Re: Sexhjulingen

ymer  
#487347 Finns ett problem som inte är helt löst.
Vid viss väderlek så kan drivtrissorna bak sätta igen sig med snö. Snön omvandlas omgående till en isboll som växer snabbt och då kan det bli stopp på bara några meter.
Det inträffar vi nyfallen snö runt noll grader. Jag inbillar mig att snöflingorna har sina stjärnor intakta och låser i hop sig på nåt sätt.
-Nån ide på förbättring?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sexhjulingen

svampbob  
#487353 Låt bli att köra i de väderförhållandena. Det blir exakt samma på Avestavagnens drivrullar. Jag brukade knacka sönder isklumpen med en yxa och fortsätta tills nästa stopp.

Avatar Fallback

Re: Sexhjulingen

ymer  
#487354 Ja man bör nog ställa in dom dagarna.
Angående avestavagnen så hade nog farsan kopierat dom rullarna efter broshyrfoto.
Dom hade 20 delningar och diam på 200 mm. Då verkade det bli is i alla snö.
-Jag ringde ner dit och hörde hur dom tänkte där.
Dom berättade att dom ändrat till 15 delningar p g a snöbollseffekten. Men inte på broshyren...
-Då gjorde jag nya drivrullar med 15 delningar och problemet försvann... -nästan-
Jag vill inte ändra nåt mer eftersom 15 delningar passar bra in i mönstret på däcken.

Jag använder en slagghacka i stället för yxa. Känns lite mindre brutalt om man träffar däcken.
-Men som sagt.. det blir en nödlösning i fall om vädret ändrar sig.

   TS
Avatar Fallback

Re: Sexhjulingen

Hema  
#487409
ymer skrev:Ja man bör nog ställa in dom dagarna.
Angående avestavagnen så hade nog farsan kopierat dom rullarna efter broshyrfoto.
Dom hade 20 delningar och diam på 200 mm. Då verkade det bli is i alla snö.
-Jag ringde ner dit och hörde hur dom tänkte där.
Dom berättade att dom ändrat till 15 delningar p g a snöbollseffekten. Men inte på broshyren...
-Då gjorde jag nya drivrullar med 15 delningar och problemet försvann... -nästan-
Jag vill inte ändra nåt mer eftersom 15 delningar passar bra in i mönstret på däcken.

Jag använder en slagghacka i stället för yxa. Känns lite mindre brutalt om man träffar däcken.
-Men som sagt.. det blir en nödlösning i fall om vädret ändrar sig.

Kranmans drivrullar skulle inte passa de däcken? Har inte hört att Kranman dras med de snöproblemen.

Avatar Fallback

Re: Sexhjulingen

ymer  
#487482 ska kolla kranmans drivrulle.
tror att dom har samma däck. Vi har nog samma däck både fram och bak (bison)

   TS
Avatar Fallback

Re: Sexhjulingen

ymer  
#491393 Gjorde en uppgradering till. Smidde ihop boggieband. Har bara testat lite på tomten än så länge. Men drivet verkar blir strålande. Fullt fäste blir det när man får på lite last.

   TS
Avatar Fallback

Re: Sexhjulingen

Hema  
#491473
ymer skrev:Gjorde en uppgradering till. Smidde ihop boggieband. Har bara testat lite på tomten än så länge. Men drivet verkar blir strålande. Fullt fäste blir det när man får på lite last.

Gjorde du band helt från skratch? Ser mycket bra ut!

Avatar Fallback

Re: Sexhjulingen

ymer  
#491502 Jag har en del maskiner att använda bl a en motordriven hydralpress som jag formade banden med. Designmässigt så tittade jag en del på Kranmans konstruktion.

   TS
Avatar Fallback

Re: Sexhjulingen

Hema  
#491570 Hatten av, hur många gör sina egna band nu för tiden? :-bd

Avatar Fallback

Re: Sexhjulingen

ymer  
#491576 Tja det tog cirka 3-4 dgr beror på om man räknar in torktid för färgen. Det gick ut 5 st 6 m 50x8 mm plattjärn + kättingen.
Tror det blir en materialkostnad på ca 2000,- Vet ej exakt eftersom jag inte fått fakturan på plattjärnen.
Färdiga band kostar 19.000,- + moms. Så det var väl värt besväret.

   TS
Avatar Fallback

Re: Sexhjulingen

JOLOF  
#491584 Verkligen imponerande bygge!!! Kul att Du förvaltar och vidareutvecklar den så väl!
Du skriver att det finns diffspärr på framaxeln.
Hur är det på bakaxeln. Personbilsdifferentialen intakt eller?

Avatar Fallback

Re: Sexhjulingen

ymer  
#491593 Nja.. jag vet nu att både fram och bak fungerar som vanliga personbilsdiffar utan spärr. Däremot fanns det en frikoppling fram när man backar. Dock så kan man koppla in framaxeln med en spak. Denna koppling går ur automatiskt när man sen kör framåt och man måste koppla in den igen vid nästa backning (om det behövs).
-Vet ej varför han lade in en sån funktion..

   TS
Avatar Fallback

Re: Sexhjulingen

JOLOF  
#491611 Tack! Tolkar det så att varken fram- eller bakaxel har diffspärr. Upplever Du ngt problem med det? Fastkörning?
Jag som (mest) kör tvåhjulsdrivet har ofta tagit mig lös med diffspärren. Men även fått ta till spakblocket några ggr. :oops:

Frikoppling av framaxel vid backning. Vad jag förstår har Du sex lika stora hjul!?
Vill minnas från teorin om terrängfordon att framaxeln skall gå aningen fortare än bakaxeln. + 10 % ?
Stämmer det på Din maskin?
I så fall blir det ju fel när man backar. Kanske maskinen vill "knyta sej". Möjligen bättre att backa med drivning enbart i bakvagn.

Avatar Fallback

Re: Sexhjulingen

ymer  
#491621 Jag satte ju på större hjul fram och växlade om så periferihastigheten blev lika fram och bak.
Nä, jag har ännu inte kört fast den. Vid midjestyrning finns ju möjlighet att "vrida" ur den i en låst position.
Med maximal otur så kör man ju på en stenar med alla hjulen samtidigt. Men det brukar lösa sig med styrningen och så klättrar man över hindret, ett hjul i taget.
-Men visst, nån form av spel har jag väl funderat på....

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).