Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Rapport från besök hos Kranman

22 inlägg 17985 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Rapport från besök hos Kranman

Fredrik Reuter  
#384133 I samband med att undertecknad var och filmade och testade kranman p25 första gallring? så fick jag även en rundtur i Kranmans tillverkningslokaler i Bullaren i mitten av Bohuslän, norr om Göteborg, utmed västkusten.

Man kan inte annat än imponeras av vad Åke med söner lyckats bygga upp på den egna gårdsplanen. Det är en effektiv och fullutvecklad produktion av både Kranman och Woodtiger. Kranman har dessutom idag ett brett sortiment med ATV vagnarna som bas och i många olika versioner, hydraulpaketen till ATV:erna och givetvis Bison skotarna. Men också griplastarvagnar och nu snart då också miniprocessorn P25.

Vi gjorde en liten djupdykning i just Bison och gick igenom de olika stationerna där de olika Bisonmodellerna plockas ihop.

Jag fick också möjligheten att testa en Bison 10000 på deras testbana i skogen som ligger precis utanför svetsverkstaden. Härifrån får ni ingen film. I och för sig hade den kanske haft ett underhållsvärde, men annars var min körning inte mycket att skryta över.
Men det är häftiga små maskiner helt klart. Hydrostattransmissionen gör det till en riktigt miniskotare och enkelt att manövrera fram/back. Hade man kunnat eliminera stödbenen så hade det varit som att köra en större skotare – det kanske kommer!

Annars tyckte jag mig märka en röd tråd i alla produkter. Det ska vara enkelt, det ska fungera bra och det ska hålla bra.
Varmförzinkade chassin är en sådan sak. Det blir liksom inte så mycket krångel med korrosion osv när det väl badat i varmt zink.
Samma med transmissionen på Bison. Två små LS-pumpar och ett servoblock som påverkas av gaspedalen mekaniskt. Gasa mer så öppnar sliden i servon mer och det gör att pumpen vinklar på. Två motorer sedan som sitter på samma fördelningslåda och beroende på hur de kopplas så är det hög eller låg-växel.

Nedan ser ni också ett kort klipp på en prototyp. Det är en kommande driven skogsvagn i Kranman-färger fast det egentligen är bakdelen på en Woodtiger.
Tanken med griplastarvagnarna generellt är att erbjuda lite mindre vagnar men alltid med drift. Det ska kunna erbjuda bra terrängskörningsmöjligheter trots att man kanske bara har en 2WD traktor framför. Här tror jag Kranman har fått blodad tand efter att ha levererat drivna vagnar till ATV i många år.



Det sprudlar av idéer och drivkraften är stor. Snart kommer miniprocessorn, Bisonskotarna innehåller mycket nytänk, Woodtiger likaså med hybriddrift, ja, listan kan göras ganska lång! Riktigt kul känner jag, det är sådant som skogsbruket i Norden behöver, innovatörer med drivkraft!



   TS
Avatar Fallback

Re: Rapport från besök hos Kranman

Hema  
#384191 Hoppas bara Avestavagnen hänger på så att vi får två som fightas lite såsom Volvo o Scania.

Användarvisningsbild

Re: Rapport från besök hos Kranman

Fredrik Reuter  
#384218 Hej,
Absolut, och det gör de säkert!

   TS
Avatar Fallback

Re: Rapport från besök hos Kranman

Brytjärn  
#384463 Kul reportage.
Ja verkligen, kommer inte Avestavagnen med något nytt snarast så tror jag att dom inte finns kvar om 2-3år.

På en av bilderna så är det två motorer som jag gissar är i framdelen, men är axeln stel?
Är det bara broms på ena sidan?

Avatar Fallback

Re: Rapport från besök hos Kranman

Hema  
#384478
Brytjärn skrev:Kul reportage.
Ja verkligen, kommer inte Avestavagnen med något nytt snarast så tror jag att dom inte finns kvar om 2-3år.


Ne så snabbt går det nog inte, de har en hel del mycket bra produkter och kollar man på deras nyckeltal, så ser det bra ut.

http://www.hitta.se/f%C3%B6retagsinformation/unimet+ab/5567912620

Användarvisningsbild

Re: Rapport från besök hos Kranman

Månskensbonne  
#384491 Mycket fin prototyp av vagnen. Vet någon lastkapaciteten på den?
Jag har själv en Kranman T5000 4wd utrustad med utskjut, winsch och eget hydraulpaket. Drar vagnen med en Foton FT404 4wd.
Är mycket nöjd med denna kombination. Det enda man kan reagera på vissa gånger är lastkapacitet (5 ton) och att kranen är i svagaste laget när det blir grovt timmer. Men det visste man ju iof om när man köpte den.

Avatar Fallback

Re: Rapport från besök hos Kranman

Hema  
#384496
Månskensbonne skrev:Mycket fin prototyp av vagnen. Vet någon lastkapaciteten på den?
Jag har själv en Kranman T5000 4wd utrustad med utskjut, winsch och eget hydraulpaket. Drar vagnen med en Foton FT404 4wd.
Är mycket nöjd med denna kombination. Det enda man kan reagera på vissa gånger är lastkapacitet (5 ton) och att kranen är i svagaste laget när det blir grovt timmer. Men det visste man ju iof om när man köpte den.

Borde tämligen vara samma fakta som för Woodtigern?
http://www.woodtiger.se/

Användarvisningsbild

Re: Rapport från besök hos Kranman

Fredrik Reuter  
#384499 Hej,
Denna kommande drivna vagn kommer säljas som en 8 tons skogsvagn.
Den har något högre stakar jämte Woodtiger men samma grind.
Det är alltså 8 skogsvagnston. Det har vi diskuterat i flera andra trådar men i korthet så tål vagnen en last på 8 ton men det är svårt att lasta den med 8 ton virke.

Den nya skogsvagnen kommer kunna ha samma kranval som Woodtiger, alltså Kranmans egna M45 och M55 (den sista med utskjut och 5,7m räckvidd) samt även de kranar från FTG som Woodtigern kan utrustas med.

Priset är inte satt på denna vagn, det kommer lite senare på kranmans sajt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Rapport från besök hos Kranman

Mossebo  
#384683 Du fick inte med några mått på vagnen? Bredd?

// Jörgen

Användarvisningsbild

Re: Rapport från besök hos Kranman

Fredrik Reuter  
#384685 Hej,
Nej, den är såpass ny så jag tror inte Kranman har några siffror utlagda på vagnen.
Men eftersom det i grunden är en Woodtiger bakände så gissar jag på att den är ca 1,85 m bred.

   TS
Avatar Fallback

Re: Sv: Rapport från besök hos Kranman

Pe_Er_79  
#395740
Hema skrev:Hoppas bara Avestavagnen hänger på så att vi får två som fightas lite såsom Volvo o Scania.


Länge sen Avestavagnen vart frånkörd om man frågar mig. Känns nästan som att det inte går att jämföra dessa två. Kranman sprutar fram nya produkter hela tiden. Avestavagnen har väl inte kommit med något nytt på länge.. Och tillverkar inte så många produkter överhuvudtaget.

Användarvisningsbild

Re: Rapport från besök hos Kranman

svampbob  
#395763 Problemet är att det är spridda skurar från Kranman mycket bra men även en massa skit och en djungel av olika modeller som det kommer att bli ett mörker att hålla service på. På en punkt är Kranman efter då det fortfarande inte går att få en hydrauliskt skjutbar boggi.
Det är roligt att Kranman experimenterar och utvecklar nya modeller men för deras eget bästa borde dom tänka både en och två gånger innan dom släpper ut dom på marknaden.

Avatar Fallback

Re: Sv: Rapport från besök hos Kranman

Pe_Er_79  
#395769
svampbob skrev:Problemet är att det är spridda skurar från Kranman mycket bra men även en massa skit och en djungel av olika modeller som det kommer att bli ett mörker att hålla service på. På en punkt är Kranman efter då det fortfarande inte går att få en hydrauliskt skjutbar boggi.
Det är roligt att Kranman experimenterar och utvecklar nya modeller men för deras eget bästa borde dom tänka både en och två gånger innan dom släpper ut dom på marknaden.


Kan du utveckla den där biten du skriver om skit? Jag och troligen fler med mig, vet inte riktigt vad du syftar på.. Hydraulisk skjutbar boggi har jag läst att Kranman medvetet håller sig ifrån..

Avatar Fallback

Re: Rapport från besök hos Kranman

Henrik Petersen  
#395805 Ja, jag undrade faktisk jag med. Jag vet inte om Kranman är bäst på alt, fast jag har inte hört nåt om att dom har haft kvalitetsproblem innan??. Som sagt, utveckla gärna.

Henrik

Användarvisningsbild

Re: Rapport från besök hos Kranman

svampbob  
#395818 Jag har hört det från några olika håll. Jag är själv tveksam till om P25 med bensinmotorn verkligen är seriös.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).