Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Kranman P25 i första gallring?

334 inlägg 152794 visningar 51 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Kranman P25 i första gallring?

Cederblad  
#380672 Nu har kranman kommit ut med en ny självgående stegmatare, vad tror ni om denna som de kallar P25?
Jag vill veta vad ni erfarna tror är bäst, jag vill ha en maskin som kan köra på blöta marker och hämta vindfälle men även göra vanliga första gallringar. Jag kommer inte jobba med den på heltid så får inte vara allt för dyr.
Om jag nu köper en Kranman, lönar det sig att välja diesel motor även att det kostar 47000+m extra?
Ett annat ekipage jag sett är bison 6000 med R25 på, någon som vet om det är billigare? För då kan man skota ut efteråt också.



   TS
Avatar Fallback

Re: kranman p25 första gallring?

Vilsten  
#380684
Cederblad skrev:Ett annat ekipage jag sett är bison 6000 med r25 på, någon som vet om det är billigare?

R25 som modul att sätta på valfri vagn kostar ifrån 135', bison 6000 kostar ifrån 230'. Så processor med egen bärare är billigare 200'.

Bison lösningen blir drygt 165' dyrare.


Kranman har priser på alla sina produkter på sin hemsida.

Användarvisningsbild

Re: kranman p25 första gallring?

Fredrik Reuter  
#380693 Hej,
Nu får ni rätta mig om jag har fel, men den nya stegmataren (P25/R25) kan fås antingen monterad fast på en bärare (P25) och som lös modul att montera på befintliga vagnar, både för Bison och för Kranmans ATV-vagnar. Det stora som skiljer är att de flyttar över motor och hydraulpaket till ramen/modulen om det är en R25 och när det gäller processorn så sitter ju som bekant motor och hydraulpaket på framramen på bäraren.

Tyvärr har jag inte någon bild på hur R25 ser ut, men tänk att motorpaketet monteras fram på den röda ramen som stegmataren står på.

Montering / demontering bör gå på ca 10 min för R25. Det följer med fyra teleskopstöd att montera i vardera gavelände på ramen och sedan veva upp hela modulen, köra bort vagnen och montera stöttor.

Den processor jag har sett och testat hade den 3-cylindriga dieselmotorn från Kubota. Enligt Kranman är detta den mest optimala lösningen och viktigt att ta med i detta är att om man går på dieselalternativet så får man större hydraulpumpar. Bränsleekonomin och kraften blir bättre med diesel och den kan köras på lägre varvtal.

Vikten på P25, alltså hela processorn landar på runt 800 kg, exakta siffror kommer längre fram. Som ni ser på filmen så har inte P25 stödben utan man kör ner stegmataren i backen och använder den som ankare för winschen. Detta fungerar överraskande bra och den står riktigt stabilt.
Något som också imponerar är kraften i denna trots allt lilla maskin. Winschen har kraft så det räcker och blir över och är man bara med och öppnar och klämmer i rätt ordning på stegmataren så drar den igenom riktigt besvärliga träd också.
Jag testade på några riktigt krångliga björkar med DBH på runt 15cm som stod i beståndskant mot en slutavverkning. Trots att jag aldrig kört den förut så gick det fint att winscha och aptera upp dem med processorn.
Kranman verkar med andra ord tänkt till på detta på detta med funktion och kraft. Sedan är det en relativt kostnadseffektiv lösning. Med det kommer att processorn är helt manuell, varje funktion får man köra med en ventilspak, till och med svärd ut och hem. Men de har byggt in en lösning så man inte kan mata svärdet snett med stocken och med tanke på prisnivån så är säkerligen spakarbetet både något man lär sig snabbt och accepterar som köpare.

Sågen har ett vanligt 15” svärd med 0,325 delning för att göra det så enkelt som möjligt.

Något jag reflekterade över är att processorn faktiskt tar grövre än 25 cm diameter i diameter, om man vill fresta på går det nog att få igenom ett träd som är runt 32 cm i roten. Det är den kanske inte gjord för och något som kanske inte Kranman rekommenderar, men det kan vara värt att ta upp det ändå.

Längdmätningen för aptering är av enkel modell, slaget på stegmatarcylindern är 1 m så det gäller att “nolla” trädet vid såglådan och sedan räkna slag för önskad längd. Är det stickvägsfri gallring som gäller så är nog 3 m längd att rekommendera.

Processorn är ca 1,35 m bred och smidig i terrängen. Den är enligt Kranman byggd för att en Bison eller ATV med vagn ska gå efter och skota. Kör man en 40m mellan vägarna blir det snabbt lass på skotaren för det blir rejäla högar. Men det brukar skotarförare gilla och winschmetoden inbjuder till att lägga vägarna på bästa ställena, optimalt är både plant och torrt.

Ett par P25:or är redan beställda av kunder enligt Kranman och leveranser är beräknade att ta full fart framåt sommaren.

Det ska bli spännande att följa utvecklingen för denna maskin, jag tror det kan bli en storsäljare, det baserar jag på smidigheten, priset och mångsidigheten. Bara det att den kommer med draghandske i fronten så man kan ha den bakom bilen ut till skogen är en häftig lösning.

Att klippa video är annars ett jobb som tar mycket tid och under helgen har jag prioriterat familjen, men håll ut, det kommer förhoppningsvis några riktigt bra klipp inom en snar framtid!

Användarvisningsbild

Re: kranman p25 första gallring?

Fredrik Reuter  
#380695 Jaha ha, insåg nu att detta var en ny tråd.
Det gör inget, jag kan slå samman eller annat senare. Här är i alla fall ursprungstråden som jag trodde jag postade i.

Kranman P25 bärare med Stegmatare

Användarvisningsbild

Re: kranman p25 första gallring?

Cederblad  
#380726
Vilsten skrev:
Cederblad skrev:Ett annat ekipage jag sett är bison 6000 med r25 på, någon som vet om det är billigare?

R25 som modul att sätta på valfri vagn kostar ifrån 135', bison 6000 kostar ifrån 230'. Så processor med egen bärare är billigare 200'.

Bison lösningen blir drygt 165' dyrare.


Kranman har priser på alla sina produkter på sin hemsida.


Jo jag vet att processor med egen bärare blir billigare än bison men om jag jag köper p25 för 200' så måste jag ju köpa något annat att skota ut med och då blir det typ en 1900 med atv, och om jag ska gå fram på blöta marker så måste jag ha band,
Men det kanske är bättre för jag vet inte hur en bison går på blöta marker?
Vet någon om man kan få extra breda hjul fram och band bak på bison?

   TS
Användarvisningsbild

Re: kranman p25 första gallring?

Cederblad  
#380729
Fredrik Reuter skrev:Jaha ha, insåg nu att detta var en ny tråd.
Det gör inget, jag kan slå samman eller annat senare. Här är i alla fall ursprungstråden som jag trodde jag postade i.

Kranman P25 bärare med Stegmatare


Ja jag skrev en ny tråd för mina funderingar framgick inte i den andra tråden.
Ditt svar var jätte bra, jag fick mycket att fundera kring.
En tanke jag fick var att om man har r25 på bison så behöver man inte vincha, om stammen ligger bredvid maskinen.

   TS
Avatar Fallback

Re: kranman p25 första gallring?

550  
#380846 Men man får gå och sätta sig vid spakarna varje gång man ska flytta, om man inte köper till radiostyrning av maskinen (finns en film på det).

Avatar Fallback

Re: kranman p25 första gallring?

Hema  
#380937
Cederblad skrev:
Vilsten skrev:
Cederblad skrev:Ett annat ekipage jag sett är bison 6000 med r25 på, någon som vet om det är billigare?

R25 som modul att sätta på valfri vagn kostar ifrån 135', bison 6000 kostar ifrån 230'. Så processor med egen bärare är billigare 200'.

Bison lösningen blir drygt 165' dyrare.


Kranman har priser på alla sina produkter på sin hemsida.


Jo jag vet att processor med egen bärare blir billigare än bison men om jag jag köper p25 för 200' så måste jag ju köpa något annat att skota ut med och då blir det typ en 1900 med atv, och om jag ska gå fram på blöta marker så måste jag ha band,
Men det kanske är bättre för jag vet inte hur en bison går på blöta marker?
Vet någon om man kan få extra breda hjul fram och band bak på bison?

Ja band bak ska iaf finnas som tillbehör.

Avatar Fallback

Re: kranman p25 första gallring?

Hema  
#383458 Såg idag att Kranman släppt några fler klipp på Youtube med processorn, så jag postade ett av klippen i tråden FILMER - Mindre skogsmaskiner https://skogsforum.se/viewtopic.php?p=383352#p383352

Användarvisningsbild

Re: kranman p25 första gallring?

Fredrik Reuter  
#384002 Hej,
Det tog sin runda tid, men nu har jag lagt upp en längre video när jag besökte Kranman och kollade på deras nya produkt P25 bärare/processor.



På videon försökte jag få med hur man jobbar med processorn, också hur det ser ut vid spakstället när man kör den.
Har ni några frågor som ni tror jag kan svara på så ställ dem gärna här i tråden, det kan vara bra innan för mycket vatten har runnit under broarna! :-BD

Användarvisningsbild

Re: kranman p25 första gallring?

stegmaster  
#384007 Tycker det ser riktig bra ut.
Bra fart på grejorna, och smidigt verkar den vara.

Och med tanke på det relativt låga priset, så borde det kunne bli en storsäljare for dom som behöver en sådan maskin.
Va tycker du själv Fredrik, som kört den???


Blir det för dårlig drivning med rullar til driften på båda boggier, för att samma platform skulle kunne aggerat som skotare???
Bara en tanke. Skulle ju blitt rett billig isåfall, med tanke på at aggregatet måste kosta betydligt mer enn en kran, sen bara några styrspaker, voila så har man en skotare. :wink:


Edit: Riktig fina och trevliga filmar ni gjordt senaste tiden. :-BD

Användarvisningsbild

Re: kranman p25 första gallring?

Fredrik Reuter  
#384009 Hej,
Jag tror på denna.
De verkar ha fått till en väl balanserad maskin. Värt att ta med också är att den klarar kanske 35 cm träddiameter men Kranman marknadsför den inte som det. Troligtvis är den inte beräknad och byggd för att gå hela tiden i så grovt men det går alltså.

Gillar att man använder toppkniven som ankare / stödben vid vinschning, det blir stabilt. Sedan är vinschen riktigt snabb och stark, tror det syns ganska väl på videon.

Nackdelarna skulle kunna vara markfrigången, det gäller att hålla stubbarna låga annars får man trixa med den om den hänger sig.
En annan liten nackdel kan vara om man investerar i denna och redan har traktor med kärra. Den är så smal att man måste köra två vändor i samma väg för att inte virkeshögarna ska ligga för tätt och traktorn sedermera skulle behöva köra över högarna. Har egentligen inte belägg för det, men det kändes så i skogen. Kanske inget stort problem, jag vet inte.

Sedan är det ju så att den är helt manuell. Vi filmade inte när jag körde, men det gick ju rejält mycket saktare när jag som ovan rattade den. Men det är relativt enkel sak att bygga vidare på, istället för vanliga ventilblock borde det man kunna sätta dit en flödesvändande ventil med styrning över kläm och kvistkniv så kvistningen skulle bli mer eller mindre automatisk. Blir den populär så kommer säkert en uppdatering där.

Riktigt häftigt annars att man kan frikoppla driften och ha en dragkula längst fram och ha den efter bilen. Måste vara lockande för många som har en liten bit till skogen.

Vill man filosofera i lathetens tecken så skulle en sådan åkbräda efter processorn vara en grej. Att man alltså står och kör den. Kan dock vara en utopi med tanke på terrängen...

Avatar Fallback

Re: kranman p25 första gallring?

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#384014 Säkert användbar i 2:agallringar. Det verkar som att man inte kan variera längden under gång och med tanke på att man också kan köra sågtimmer (>18 cm) så skulle det vara en fördel.. Sedan tycker att det var ett fasligt ryckande i spakarna men man vänjer sig nog.

Avatar Fallback

Re: kranman p25 första gallring?

Hema  
#384019 Angående markfrigången, så går det att välja till de större hjulen. Sedan om denna faller väl ut, så lär vi nog få se en maskin som bygger på 1900-serien och inte 1750. Då skulle man även kunna lägga band på maskinen.

Något som jag reflekterade över (efter att jag sett andra klippet från Forumträffen i Markaryd, det där man får se hur man kör den svarta Niaben. Det var att Niaben har stegmataren hängandes, och då med fördel hjälpa till och flytta på riset, vilket man inte kan göra på denna. En liten reflektion.

Användarvisningsbild

Re: kranman p25 första gallring?

Fredrik Reuter  
#384052 Hej,
De berättade att en av prototyperna hade risgrip under kvistknivarna. De satt i hop i samma funktion så när man öppna kvistknivarna så stängde man risgripen. Tyvärr fungerade inte detta, men enligt Kranman så är problemet inte så stort.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).