Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Småskaligt bättre i skogen

46 inlägg 16146 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Småskaligt bättre i skogen

husqvarna_med_sthil  
#379005
Hema skrev:Jag tror på småskaligt och jag tror även att framtiden med robotisering och automatiseringen kommer ge oss helt andra maskiner som minimerar markskador och gör att vi mer går åt ett blädning/kontiniutetsskogsbruk av skogen.

Vi får en jämnare uttag (vilket hjälper mot borttagandet av skogskontot) och får mindre "beskymmer" med SNF, då inga avverkningsanmälningar behöver göras. Samt att skogen inte längre får så stor förändring, så att några arter skulle ta skada av den minimala förändringen.

Det område som fortfarande behöver större maskiner, är nog snabbare skotning från mindre basväg till bättre basväg. Kanske att det blir vanligare att välja traktor & vagn, nu när de får gå i 50km/h.


Tycker om ditt inlägg och jag både tror och hoppas du har rätt. Det skulle på flera sätt innebära att min morfar hade rätt i sitt bruk av just den mängd skog som jag besitter idag. Däremot tänker jag att skogsägare med hundra hektar och däröver behöver trakthyggesbruket för att kunna nyttja sina tillgångar. Kanske kommer där en robotis..eh jaja mindre maskiner att kunna lösa problemen för att nå de mindre förändringarna du nämner.

Mindre och jämnare uttag passar mig utmärkt och jag tänker driva mitt brukande på det viset under den tid jag fått, som morfar fast med något högre produktion som även innefattar hemsågning och en del hyvling. Min mor och far hade en annan syn på skogsbruket där man inte ville jobba där själv. Det har skapat några rejäla hyggen men innehåller nu en varierad ålder från planta till ungskog. Jag kommer ha mycket jobb där. All heder till dem ändå eftersom de är och var fantastiska människor. Nu när det är min tur blir det småskaligt med mig själv ute i smeten. Verkar finnas en mening med det mesta.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).