Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Liten skogsmaskin

25 inlägg 17263 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Liten skogsmaskin

Rank  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#27656 Siden ATV/traktor blir for dyrt for mitt behov får man finne andre løsninger. Hugger ved til eget behov ++, rydder en del i skogen til en bekjent når jeg har tid og lyst. Lyst har man alltid :D men tid kan det være mindre av :( . Tar vare på alt som felles ved rydding og som kan nyttes til ved.

På korte strekninger er nok dette antagelig den raskeste og mest skånsomme måten. Små eller ingen kjøreskader. Kommer lett frem selvom skogen står tett.

Trivelig er det også. Hesten er en fin arbeidskamerat. Men man må selvfølgelig kunne kjøre, eller ha en hest som kan det fra før.
Hesten låner jeg, selen hadde jeg fra før, lunnedraget er nytt. Liten kostnad.



   TS
Avatar Fallback
valmet901  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#27657 Fina bilder verkar som du är duktig på hästar.

Avatar Fallback
Rank  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#27661
Fina bilder verkar som du är duktig på hästar.


Takker for det. Dyktig vet jeg ikke om jeg er men om man stadig forsøker å lære kan man kanskje bli det en dag.

   TS
Användarvisningsbild
BosseA  
#27663 Fina bilder! Hästen ser inte så stor ut. Vad är det för sort?
//Bosse

Avatar Fallback
Rank  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#27666 Kaldblods traver 13 år, ja hesten er litt liten men arbeidsvillig.
Vi kjører heller mindre lass og flere ganger.

   TS
Avatar Fallback
Bucketman  
#27695 Alltid lika härligt o se någon som fortfarande kör med häst... :D

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#27697 Det nyper alltid till lite extra i hjärteroten när man får se en "bloding", ute i skogsarbete.

Vad är det för stam på hästen, Rank?.
Finland/Sverige/Norge?.

Avatar Fallback
Rank  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#27787 Trivelig at det også er andre som liker hest i skogen. :D
Hesten er en norsk kaldblodstraver etter Elding/Gjølmes Trolla, bra stamme men sprang ikke fort nok til å gjøre det bra på travbane.

Stamtavlen finnes her: http://sport.rikstoto.no/Default.aspx?modus=0

Hestens navn er Rank

   TS
Användarvisningsbild
totte  
#27791 En länk för den som är intresserad av hästen i skogsbruket.

http://www.skogshasten.com/

Avatar Fallback

Ny Liten skogsmaskin

Rank  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#290707 Min lille skogs maskin finnes inte mer. :sad:

Han ble sjuk innvendig og mistet synet. Så til slutt var det ingen annen mulighet en å la ham reise til de evige beitemarker, det er alltid like trist men det var det beste for ham.

Hva gjør man så kjøper ATV eller traktor? Skogs maskin må man jo ha!

Ikke her nei, etter et par mnd ble det klart at det fikk bli en ny av samme type.
Men å finne den hesten man vil ha er inte så lett, fant ham til slutt.
Fikk reise ca 120 mil tur/retur for å hente ham. Men det var en meget trivelig reise.

Lite annen model, tyngre og sterkere.

Har ikke prøvd ham i skogen enda men det skal nok bli bra. Han er 15 år og godt voksen.

:grin:


2014-09-06 15.43.15.jpg

   TS
Avatar Fallback

Re: Liten skogsmaskin

isteskog  
#290717 Hoppas det går bra med nyhästen!
Går lunnedraget bra där det är stenigt? Hjulen ser lite små ut, fastnar du inte mot stenar och stubbar?
Har själv haft en Nordsvensk en gång i tiden, körde då på vintrarna med rekkälke och timmerdoning i mån av tid. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Liten skogsmaskin

JensSkoog  
#290726 Trist når arbeidskameraten ikke orker mer, men sånn er livets gang. Gratulere med nyhesten! Har den gått i skogen før?

Användarvisningsbild

Re: Liten skogsmaskin

totte  
#290791 Beklagar Rank, alltid lika tråkigt när en gammal vän går bort. Men lycka till med din nya häst, må den tjäna väl i många år.

Avatar Fallback

Re: Liten skogsmaskin

Rank  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#290801 Takker for gratulasjoner! :smile:

Jens: Han skal ha gjort det, men ikke så mye. Tror ikke det blir noe problem han er en stødig kjørehest og tar nye utfordringer uten problem. Vi traff ca 40 personer på veien her om dagen der alle gikk med skistaver, de hadde nok ingen tanker om at en hest kan bli skremt av sånt iallefall første gangen. Han gikk rolig fobi dem. Satser på å lære ham det han ikke kan.Hentet ham på dine trakter, i nærheten av Holmestrand.

Isteskog: Blir nok best uten hjul om det er mye sten, men har ikke så mye stenig mark her så lite erfaring med det. Som regel tar stubber også i drag armen å da flyter det bra over. Draget veier ikke mange kilo, glir til siden uten lass. Kjører mest på vinterføre og da uten hjul. Har også en timmerdoning men den er lite brukt da det for det meste er kort kjøring. Har du lest Timmer hästens bok, Yngve Ryd. Finnes en fantastisk mengde kunnskap der om heste kjøring, inte mange som kan lengre. Var med i skogen som ung å kjørte hest, hadde gjerne hatt en av karene fra den gangen å lære mer av. Men de er borte for lengst.

   TS
Avatar Fallback

Re: Liten skogsmaskin

isteskog  
#290805 Rank: Timmerhästens bok har jag! Mycket matnyttigt för en hästkörare i den. Jag lärde mig av en gammal farbror och hans son som hade Nordsvenskar. Men på den tiden hade man 20 mjölkkor som skulle skötas, så hästkörningen blev lidande. Har sen försökt få andra att köra på min skog med häst, men de som har häst hinner bara med att köra på sin egen skog, tyvärr!
Hoppas det går bra med inkörningen!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar