Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Raba -15 minitraktor med mörevagn

17 inlägg 14746 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Raba -15 minitraktor med mörevagn

Sidekicknicke  
#370055
1454275196_image.jpeg
Hej jag undrar om någon här har liknande traktor? Vore bra att ha någon att dela erfarenheter med.

Jag kan berätta lite om traktorn:
Årsmodell -89.
2cyl diesel, luftkyld, 15kw.
Vikt 890kg
2låg och 2högväxel. Fram å back.
Maskinen är midjestyrd.
Har diffspärr på framhjulen
Vagnen drivs av hydralpump på kraftuttaget. Pumpen kommer från en Fiat.
Maskinen är lite ombyggd, servo för styrning är ditsatt av föregående ägare. Tank för hydralolja är under sits.

Vagnen är en mörevagn 1,5T

Visst ser väl inte sexigast ut, men funkar bra i skogen. Bra med midjestyrning för att lätt kunna ändra riktning när man backar. Används på helger för att köra ut lättare gallring och ved. En trevlig maskin tycker jag.

Vore kul om det fanns någon mer sådan traktor i Sverige för att få lite utbyte.



   TS
Användarvisningsbild

Re: Raba -15 minitraktor med mörevagn

rokon  
#370059 Finns/fanns flera olika Italienska tillverkare av detta koncept av små midjestyrda traktorer. Det beror nog på att de passar bra till vinodlingarna i bergssluttningarna. Även Vitryska Belarus har en modell, men i den sitter det numera en Bensin-Honda motor.
Var inne ett tag på att skaffa mig ngt dylikt, kan komma ut som begagnade från fastighetsbolag kyrkogårdsförvaltningar och dylikt.

Avatar Fallback

Re: Raba -15 minitraktor med mörevagn

axwell  
#370077 Hej i välkommen med dina inlägg.

Vagnen SF-3120 känner jag till, har en precis likadan till en Yanmar 186D minitraktor med ungefär samma effekt som din Raba.
Ventilpaketsupphängningen känns bekant.

Raba:n vet jag ingenting om, hittade ett Ungerskt forum, google kan ev hjälpa dig med översättningen. :mrgreen:

http://kertitraktor.lapunk.hu/?a=2068&modul=forum

Avatar Fallback

Re: Raba -15 minitraktor med mörevagn

Hema  
#370330 Första gången jag såg en Raba, var i höstas, då en liknande maskin men med dumperkärra som var tillsalu någonstans Tranås om jag inte missminner mig. Ser helt klart intressant ut!

Användarvisningsbild

Re: Raba -15 minitraktor med mörevagn

Sidekicknicke  
#370526 Det är denna. Dumperkärran står i ladugården.

   TS
Avatar Fallback

Re: Raba -15 minitraktor med mörevagn

Hema  
#370541 Då får jag grattulera till en bra affär. Nu i efterhand o med de bilderna så var man ju en idiot som inte slog till. #-O :cry:
Förresten hur stora är hjulen?

Användarvisningsbild

Re: Raba -15 minitraktor med mörevagn

Sidekicknicke  
#375646 Hej hjulens dimensioner är, 280/60-15.5.

En fråga till någon som vet: det läcker olja någonstans på ventilpaketet, har ni några smarta tips på att se varifrån det läcker?
Och kan man "pumpa" för mycket olja igenom paketet så det läcker utav det?

   TS
Avatar Fallback

Re: Raba -15 minitraktor med mörevagn

Hema  
#375672
Sidekicknicke skrev:Hej hjulens dimensioner är, 280/60-15.5.

En fråga till någon som vet: det läcker olja någonstans på ventilpaketet, har ni några smarta tips på att se varifrån det läcker?
Och kan man "pumpa" för mycket olja igenom paketet så det läcker utav det?

Trasig tryckventil? Brukar sitta på undersidan av ventilpaketet en udda skruv på spaken för bom och sticka, detta för att förhindra att man lyfter för tungt och skadar kranen. Dessa kan gå sönder och det är inte ovanligt att de läcker. Annars kan det va en packning. Men gör rent noga kör en funktion i taget med något i gripen så borde du se varifrån det kommer.

Användarvisningsbild

Re: Raba -15 minitraktor med mörevagn

Sidekicknicke  
#376419 Hej Henke

har en till tråd med läckaget, kan det vara denna som du menar? (se bilder i länk)

Sidekicknicke - läckage i ventil/spakpaket

   TS
Användarvisningsbild

Re: Raba -15 minitraktor med mörevagn

Sidekicknicke  
#379485 Lite bilder är alltid kul.

Traktorn går smidigt och enkelt i skogen och visst blir det roligare att gå ut i skogen.

Har kollat efter liknade ny traktor, har hittat hittner för ca 90000. Då är traktorn ny. Ett bättre alternativ än fyrhjuling om man ska köra i skogen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Raba -15 minitraktor med mörevagn

axwell  
#379497
Sidekicknicke skrev:Lite bilder är alltid kul.

Traktorn går smidigt och enkelt i skogen och visst blir det roligare att gå ut i skogen.


Nu när du har testat en del antar jag att det känns som om traktorn lätt hade kunnat hantera ett dubbelt så tungt lass.
Ser att du har små förlängare i stakarna, på min mörevagn sticker dom upp ca. 40 cm.
Det tål vagnen då traktorn inte behöver ta sats över stubb och sten som när när en ATV skall försöka dra den. :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Raba -15 minitraktor med mörevagn

Sidekicknicke  
#379501 Hej ja det stämmer att det sticker upp små stumpar. Men de sticker upp ca 80-100mm inte mer. Traktorn skulle säkert klarat av dubbelt så tunga lass under gynnsamma förhållande.
Jag upplever att vagnen gungar lite när jag lasta då jag redan har rätt så tungt på, funderar på att sticka in ytterligare ett fyrkantsrör så den blir lite stummare/styvare.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Raba -15 minitraktor med mörevagn

Raba15  
#566012 Tjena

Jag har en nästan likadan Raba 15 - 1988 års modell med grävaggregat baktill.

/ Lars

Användarvisningsbild

Re: Raba -15 minitraktor med mörevagn

Sidekicknicke  
#566050 Häftig! Är den en el 2cyl?

   TS
Avatar Fallback

Re: Raba -15 minitraktor med mörevagn

axwell  
#566051 Kul med mer info, sålde nyligen min Yanmar 186D med grävaggregat och Möre SF3120.
Hoppas den får ett bra hem i Kusmark (Skellefteå).

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).