Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Metod handavlastning?

36 inlägg 17338 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Metod handavlastning?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#354993
rokon skrev:Fick du nog av hi-tech på förra jobbet?


Lite så. Jobbar i skogen för kropp och själ. Knoppen får sitt 3 dagar i veckan inne i Göteborg.

   TS
Avatar Fallback

Fjärrmanövrering av vinsch med skogskompis

samek  
#362925 Hej!
Fjädern till min skogskompis verkar vara trasig. Var får man tag på en ny fjäder. Är den svår att sätta dit?

MVH

Avatar Fallback

radiostyrning

samek  
#362928 eller ska man satsa på fjärrstyrning???

Avatar Fallback

Re: Metod handavlastning?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#362948
Vardon skrev:Inte helt topic då det är lastning , men lite stilstudier går att göra.


1:33 in, så skall en vältrimmad överkropp se ut! :shock: Grabbarna är väl 60-70 år? ;)

   TS
Avatar Fallback

Skogskompis

samek  
#363546 Hälsade på Lennart Berggren, Kartaby. Han är uppfinnaren av Skogskompis. Skogskompis innehåller 2 små stift och 2 fjädrar som kan gå av. Fjädrarna kan köpas hos http://www.sonny.se. L. B. påpekade att det är viktigt att man förvarar skogskompisen torrt. I mitt fall gick fjädrarna av när jag använde den efter att linan varit blöt och att den sedan frusit till.

Avatar Fallback

Re: Metod handavlastning?

Hema  
#363651
Jamt skrev:Sen kan jag tycka att atv-vagnarna är ett steg bakåt ibutvecklingen jämfört med skogsvagnarna för traktor från -70 och -80-tal. De hade ju en plan banke och fällbara stöttor. Atv-vagnarna går inte att fälla stöttorna på och banken går ner mellan hjulen så det inte går att rulla av bottenstockarna.

Stöttorna brukar gå att plocka bort, men fällbara hade varit trevligt. Djupa bankar är väl för att få en så stabil vagn som möjligt, men ingen hindrar ägaren till en sådan vagn att byta ut bankarna. Sedan så skulle det gå att konstruera en höj och sänkbar mittenplatta som man kan höja genom att ansluta vinschen, och sedan med ett låsläge i högläge får man en tämligen jämn nivå och bottenstockarna bli enklare att lasta ur.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).