Sida 2 av 3

Postat: lör 05 apr 2008, 21:34
av Sigge
Jag håller väl med Bucketman att en Linhai eller någon 350cc i princip kommer att klara köra ut ved, men om man vill ha lite extra kraft vid stora lass (=1 ton) då tycker jag att man bör ha någonstans 400 - 500cc. Min uppfattning är att ofta så klarar nog motorerna det hela, men det är sämre med kraftöverföringen och då tycker jag att en manuell låda, hydrostat, eller en centrifugalkoppling i oljebad á yamaha, suzuki/arctic cat är att föredra. Inte i något av de fallen kommer du bränna rem. Sen är det inte alltid som storleken och utrustningen på en 350:a är samma som en 450:a och större. Om det är en fördel eller nackdel är upp till dig. Om du vill ha en lite mindre maskin, så åk runt och provkör och bilda dig en egen uppfattning.

Postat: sön 06 apr 2008, 00:23
av Bucketman
Ja det viktigaste är ju att man själv är nöjd och maskinen fungerar för de endamål man tänkt ha den till. 8)

Postat: sön 06 apr 2008, 17:38
av Mowi
Jag skulle valt suzukin :)

Postat: mån 07 apr 2008, 20:48
av trilla
Den här kändes vettigt prissatt.

http://www.blocket.se/vi/15852800.htm?ca=2_s

Vet inte om trådstartaren skulle ha en ny eller begad men.

Postat: mån 07 apr 2008, 21:38
av Bucketman
Ja trilla... ja tycker det var ett vettigt pris också. Har en sån vagn ja med, o en kawa kan ju inte var helt fel :wink:

Postat: tis 08 apr 2008, 01:10
av dalbo
http://www.nyvab.se/torpaskjutset.htm
så har dom ett prisvärt paket med kärra och tillbehör
som man i slutända oftast köper till ändå.
Utan tillbehör så ligger 350n på 70.000
så för 2.500 extra så ingår mycket.
Att tänka på är att Grizzly 350 inte har någon lågväxel
men verkar ändå vara en maskin som imponerat på många.
Lycka till med vilken maskin du än väljer.

Postat: tis 08 apr 2008, 08:30
av MickeBM
Nu börjar det klia i köptarmen...
2 till synes riktigt bra paket.
Ska man leva på barkbröd några månader igen tro... :D

Postat: tis 08 apr 2008, 08:37
av Robin
dalbo skrev:http://www.nyvab.se/torpaskjutset.htm
så har dom ett prisvärt paket med kärra och tillbehör
som man i slutända oftast köper till ändå.
Utan tillbehör så ligger 350n på 70.000
så för 2.500 extra så ingår mycket.
Att tänka på är att Grizzly 350 inte har någon lågväxel
men verkar ändå vara en maskin som imponerat på många.
Lycka till med vilken maskin du än väljer.

Riktigt fint paket det där! Rätt pris också :)

Postat: tis 08 apr 2008, 09:37
av Bucketman
Verkligen kanonerbjudande... men ingen lågväxel. Håller dom att dra med ändå eller?? Någon som har erfarenhet av en 350??

Postat: tis 08 apr 2008, 15:24
av trilla
Ja det var rätt, 350'n verkar finnas i irs och stel variant enligt nyvabs sida. Det står inte vilken det här gäller men på bilden är det en irs. Irs ska ha difflock också.
Winchen comeup 3.0 ska kanske inte likställas med warn precis. Beställde själv en 3.0 som ligger och väntar på mej på busstationen just nu. Kostade 1250 med fjärr ska bli kul att se hur den funkar.

Postat: ons 09 apr 2008, 07:20
av muddyman
Nyvab-paketet för 58' gäller inte IRS-en.
Har pratat lite med dem. Lägger man upp runt 65´ så får man IRS-en + att man får "orginal-kranen" till vagnen. Jag skulle nog välja IRS-en - känns som en modernare konstruktion + att man får diff. Bågen fram är dessutom densamma som på de större modellerna.

Postat: ons 09 apr 2008, 13:40
av pgo_jim
Någon som vet varför lapparna kör så mycket med polaris?
Och varför dom motorerna varvar så mycket i lägre hastighet?
Iallafall låter dom hemskt om man har någorlunda kärlek till motorer

Postat: ons 09 apr 2008, 14:58
av Andreas_93
trilla skrev:Den här kändes vettigt prissatt.

http://www.blocket.se/vi/15852800.htm?ca=2_s

Vet inte om trådstartaren skulle ha en ny eller begad men.



Jag hade tänkt på en ny maskin men för det här priset är det helt okej med en begangnad :D

Postat: ons 09 apr 2008, 15:18
av Robin
Andreas_93 skrev:
trilla skrev:Den här kändes vettigt prissatt.

http://www.blocket.se/vi/15852800.htm?ca=2_s

Vet inte om trådstartaren skulle ha en ny eller begad men.



Jag hade tänkt på en ny maskin men för det här priset är det helt okej med en begangnad :D

Köper du ny maskin så ska du kunna få med en vettig timmervagn i priset. Eller kunna pruta minst 10%.

Postat: ons 09 apr 2008, 15:40
av trilla
pgo_jim skrev:Någon som vet varför lapparna kör så mycket med polaris?
Och varför dom motorerna varvar så mycket i lägre hastighet?
Iallafall låter dom hemskt om man har någorlunda kärlek till motorer


Vet inte men skulle tro att det är mycket av gammal hävd. Alltså då fyrhjulingarna kom så var nog polaris ett under av modernitet med variator, fjädring och ett smart 4wd system. Dom andra hade 20 växlar och var stela och hemska. Hade själv en trailboss -89 och den var ju riktigt bra. Sen har det nog bara rullat på skulle jag tro, varför byta märke om man är nöjd liksom. Sen har dom nog 6 hjulingen att tacka för mycket också, den är ju ensam på marknaden och måste man ha en sexhjuling och kasnke 2-3 fyrhjulngar kanske man väljer att ta dom från samma handlare.
Angående motorerna så håller jag inte riktigt med, åtminstone inte på senare tid. Jag var i och för sej och tittade på en sportsman -00 som lät förjävligt men jag tycker inte dom överlag stör mitt motoröra och jag anser mej ha ett väldigt känsligt sådant.