Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Cresent båtmotor 3,9

2 inlägg 1839 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Cresent båtmotor 3,9

Bybonden  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#337734 Håller på att fixa en gammal båtmotor har bytt brytare, tändspole och kondensator det är mycket skruvat på den, min fundering kommer gnistan till stiftet när brytarna börjar öppna? Har puffat till en gång när tändninplattan var längst till höger genom förgasaren, min fundering om det är bytt tändplatta så att lägerna för tändning kommer för sent eller för tidigt.
Det finns ju många på detta forum som har en bred kunskap om gamla motorer med detta system.
Tackssam för svar.



   TS
Användarvisningsbild

Re: Cresent båtmotor 3,9

totte  
#338212 Ja, tändpunkten är precis när brytarna öppnar. För att få rätt tändpunkt måste du först ställa brytaravståndet rätt och det mäter du med bladmått när brytarna är max öppna. Sen brukar det gå att vrida hela tändplattan för att få den att tända vid rätt tillfälle.

Om det inte går att få den att tända vid rätt tillfälle så är det antingen fel grejor imonterade eller så sitter inte svänghjulet rätt på axeln.

Har du specifikationer på brytaravstånd och tändpunkt?

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).