Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Tips på manövrering av Kranmankran önskas

8 inlägg 5371 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Tips på manövrering av Kranmankran önskas

Kroken3  
#335541 Hej,
Har precis fått hem Kranmanvagnen med en 5-spaks manövrering och skulle bli glad för lite tips på hur jag effektivast manövrerar den. Tänkte att det kanske finns nått sätt som är lättare ( precis som när man gick skrivmaskinskurs och fick lära sig använda alla fingrar till att skriva med ).Finns det något system?
Så;
Använder man båda händerna eller endast en?
Låter man i så fall vänster hand hantera några spakar och höger några?

Glad för alla tips, nu går det långsamt... :smile: !

/Christina



   TS
Avatar Fallback

Re: Tips på manövrering av Kranmankran önskas

Qkeeper  
#335551 har själv en T1750 med 30-50 kran och använder båda händerna. Vänstern sköter i regel 3 spakar och högern 2.. kan variera lite beroende på vad som ska köras men som standard så är det för det mesta 3+2.

Avatar Fallback

Re: Tips på manövrering av Kranmankran önskas

Henrik Petersen  
#335562 Hej
Fik fundera en stund. Tror jag med kör 3+2, fast det är ju inte viktigt, gör som det känns bäst och långsamt får det gå tills du lärt dig. Det är ju bättre att köra långsamt och inte köra sönder nåt. Farten kommer när du blir van. Grattis till nya vagnen, vad blev det for modell. Bilder är ju som vanligt inte helt fel.

Henrik

Avatar Fallback

Re: Tips på manövrering av Kranmankran önskas

Robertberg  
#335575 Det är bara övning och intresse som gäller!
Efter ett tag har man lärt sig spakarna så bra att man inte behöver kolla på dom utan bara på kranen.
Jag kör med bägge händerna och drar i alla spakar.

Användarvisningsbild

Re: Tips på manövrering av Kranmankran önskas

anersimyra  
#335589 Kör på så lågt varv som möjligt, kranen blir inte starkare med högt varv, den blir enbart snabbare... :smile:

Avatar Fallback

Re: Tips på manövrering av Kranmankran önskas

Sigge  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#335616 Jag började också med lågt varv.Kör med båda händerna på spakarna. Dessutom så körde jag inte spakarna mot ändlägen i början. Då går det ännu lite försiktigare. Sedan är det bara att träna.

Avatar Fallback

Re: Tips på manövrering av Kranmankran önskas

Kroken3  
#335872 Tack för alla tips!!! Jag tar det lugnt och kämpar på med lärandet... Får bli några lass om dagen, sen tar hjärnan slut, :smile:

   TS
Avatar Fallback

Re: Tips på manövrering av Kranmankran önskas

Hema  
#335880 Jag kan bara anta att ditt ventilpaket är standardinställt, men det går ju att ändra om funktionerna.
Om du tycker att det känns bättre att en spak för t.ex. bommen (den delen närmast kranfoten, den yttre kallas för stickan) den ska sänkas om du drar spaken mot dig, kan du koppla om slangarna på baksidan av ventilpaketet. OBS! Se dock till att inte ha någon belastning på kranen vid ett sådant moment.

Vissa funktioner såsom stickan, så har iaf min Kranmanvagn skyddsventiler (ser ut som små skruvar som är inskruvade i närheten av foten av ventilspaken) Dessa är till för att säkerställa att man inte överbelastar något, så att kranen inte ska gå sönder med risk för personskador som följd. Så om du vill ändra om ordningen hur spakarna för resp. funktion sitter så får/bör du inte slarva med säkerheten.

Jag har inte ändrat någon funktion, dels gick det att vänja sig, samt att lär man sig på ett eget vis, blir det jobbigt varje gång man kommer i kontakt med ett annat ventilpaket. Men iom att jag är högerhänt tycker jag det är lättare att finlira med vissa funktioner med högerhanden. Jag höjer bommen och vrider kranen med vänsterhanden, medans högra handen får sköta stickan, rotor och grip. Ibland kör man två funktioner samtidigt.

Mitt tips för att bli bättre som kranförare är att se till att öva på att köra så mjukt det bara går, så att gripen gungar så lite som möjligt. Då lär man sig snabbare var gränslägena är för resp spak och du får en lugnare och trevligare upplevelse. Ungefär som att lära sig hitta dragläget på en bil med manuell låda.

På riktigt avancerade ventilpaket, kan man bl.a. ställa in känsligheten för resp. funktion, ungefär som när man ställer in datormusens rörelsekänslighet.

Kuriosa:
Själv skulle jag vilja ha 2-spakspaket, men det kanske beror på att jag som liten hade en liten grävare i sandlådan, där man styrde sväng och bomrörelsen med vänstern och skopan med högern. Har sett några nyare modeller som har det tvärtom o de går inte att använda. :)

Så ut med dig och lycka till!

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).