Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Vad skall man välja för Maskin

22 inlägg 8920 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vad skall man välja för Maskin

Mrpatric  
#332308 Hej.

helt ny på de här med skog men mina förutsättningar och behov ser ut såhär.
Äger numera ca 50Ha Skog
Inte speciellt blött, utan OK drenering.
Inte speciellt kuperat.
Ok vägar fram till skogen men inga direkta vägar inom dessa 50ha.
Behöver röjas ordentligt.
Jobbar gärna själv, och kan lägga nästan en heldag i veckan.
Primära är inte att få ut så mycket virke som möjligt utan att ha det som jakt och en fin rekreationsskog. ( även om dagens åtgärder gärna får generera pengar på sikt)

Så vad skall jag köpa för maskin?
Vill inte ha en traktor utan en ATV + skogsvagn. Eller?
Budget ca 150.000:-



   TS
Användarvisningsbild

Re: Vad skall man välja för Maskin

BjörkenPer  
#332322 en liten Valmet 405 me skogsvagn kanske? eller en terri? Eller lägg på lite i budgeten och köp dig en alstor/bison :o

Avatar Fallback

Re: Vad skall man välja för Maskin

Hema  
#332325 Hej.
Iom att det inte finns några vägar på ditt skifte, så skulle jag nog rekommendera en ATV, då den är smidigare och du kan använda den för att dra ut älg osv. Det är lite svårt att ge "rätt" tips, då det finns så mycket aspekter attt ta hänsyn till. Med tanke på din buget kan det bli svårt att få ihop till en vagn med hydraulkran med drift och helst vagnsstyrning + ATV. Så mitt tips/förslag är en ATV + Lunningskärra + odriven vagn hydraulkran. Alternativ till en ATV skulle kunna vara en minitraktor typ Yanmar.

Användarvisningsbild

Re: Vad skall man välja för Maskin

Vardon  
#332326 Jag hade gått på traktor. 4-hjuling är trevligt komplement men det är smått och snart ska du göra mer, ploga en väg etc och det är ofta enklare med en traktor.

Jag vet inte om det är bra exempel men tex:
http://www.blocket.se/ostergotland/Trak ... ?ca=15&w=3

http://www.blocket.se/ostergotland/Trak ... ?ca=15&w=3

Avatar Fallback

Re: Vad skall man välja för Maskin

jannee  
#332329 BjörkenPer är helt rätt ute, något som du aldrig kommer att behöva ångra.
ATV i all ära men är det inte mer ett hobbyredskap jämfört mot ett arbetsredskap?
Självklart tar en ATV mindre plats - men till vilken nytta, du måste ändå göra riktiga skotarvägar, lika bra att göra dem i röjskogen istället för senare - då blåser det andra bara omkull.

Avatar Fallback

Re: Vad skall man välja för Maskin

Weavens  
#332330 Börja med röjsågen och gör klart all röjning. Sen kan du välja vad som passar dig bäst att köra u virke med. När du fixat det börjar du med motorsågen.

Antar att du ska hålla på med vindfällen och gallring. Köp något litet som en vimek minimaster, liten traktor+timmervagn eller om du vill spendera en större slant så köp en bison.

Lyckatill

Avatar Fallback

Re: Vad skall man välja för Maskin

Hema  
#332331
jannee skrev:BjörkenPer är helt rätt ute, något som du aldrig kommer att behöva ångra.
ATV i all ära men är det inte mer ett hobbyredskap jämfört mot ett arbetsredskap?
Självklart tar en ATV mindre plats - men till vilken nytta, du måste ändå göra riktiga skotarvägar, lika bra att göra dem i röjskogen istället för senare - då blåser det andra bara omkull.

Varför "måste" man göra riktigta skotarvägar?

Användarvisningsbild

Re: Vad skall man välja för Maskin

Bax  
#332332 Hur långt är det från "hemma", till skogen?
Har du en gård med plats att ha traktor, eller bara en villa med garageuppfart?

Jag skulle alla dar i veckan föreslå en traktor med vagn, om du har plats att parkera den hemma och kan köra den till din skog.

Avatar Fallback

Re: Vad skall man välja för Maskin

Mrpatric  
#332338 Tack för alla kloka svar.
Kanske skall omvärdera det där med traktor och kärra.
Har ca 2mil till skogen och planer på att bygga ett enklare förvarings skjul till eventuell maskin.
Har kanske snöat in på ATV eftersom det känns smidigare men man kanske "växer ur den"

   TS
Avatar Fallback

Re: Vad skall man välja för Maskin

Hema  
#332347
Mrpatric skrev:Tack för alla kloka svar.
Kanske skall omvärdera det där med traktor och kärra.
Har ca 2mil till skogen och planer på att bygga ett enklare förvarings skjul till eventuell maskin.
Har kanske snöat in på ATV eftersom det känns smidigare men man kanske "växer ur den"

Det finns alltså inga byggader på fastigheten, men fins det grannar som kan ha koll på ev. garage? Om inte så skulle jag nog inte rekommendera att ha några dyrare maskiner ståendes där. Om enda alternativet är att köra maskinen de två milen så säger jag ATV, välj en traktorregad så kan du köra lagligt hela vägen längs vägen, annars får du skaffa ett långt släp, så du får med dig både ATV och vagn, alternativ om du har en Pickup med flak plats för ATVn och sedan atvvagnen på ett vanligt släp.

Avatar Fallback

Re: Vad skall man välja för Maskin

jannee  
#332349 Du bör göra vägar redan från början, ren dumsnålhet att vänta, för eller senare kommer det in en traktor som forslar ut virket, desto tidigare vägarna är gjorda desto stormfastare blir kantzonerna.
Dessutom växer dessa kantträd bättre än övrig skog = du förlorar på sikt ingen tillväxt - tvärtom.

Användarvisningsbild

Re: Vad skall man välja för Maskin

Vardon  
#332361 Kör man bara på småvägar kan man skruva på ett andra drag på släpvagnen. Kör man upp ATV på vagnen och hakar på skogsvagnen efteråt.

Glöm inte att skruva av draget inför besiktning :)

Avatar Fallback

Re: Vad skall man välja för Maskin

jannee  
#332365 Köper du en ATV införskaffa en 30 fots container, finns gamla att köpa billigt. Ett riktigt lås sedan har du allt i säkert förvar.

Avatar Fallback

Re: Vad skall man välja för Maskin

mrvimek  
#332366 Hej ja har 40 ha skog och två vägar genom mitt skifte och ja skulle rekordresultat att hugg ca 3 -4 m bred väg och bryt bor stubbarna och så kan du åka bil sen röj allt du kan sen så skulle ja köpe en terri eller eller alstor. :)

Avatar Fallback

Re: Vad skall man välja för Maskin

Blivande snickare  
#332369
jannee skrev:Köper du en ATV införskaffa en 30 fots container, finns gamla att köpa billigt. Ett riktigt lås sedan har du allt i säkert förvar.

En sån öppnar man ju lätt med en vinkelslip :roll:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).