Hema skrev:Har bara sett dem i Sverige i 26" för 12" & 14" fälg.
Två andra däck är Sedona Mud Rebel RT, (tycker inte ser ut som direkta lerdäck, stor skillnad på om de heter RT eller ej på slutet, dock ingen importör här vad jag vet)
Eller Sun-f A040, Sun-f som blev kända för sina Maxxis Bighorn-kopior, som var lite stora i storlekarna. Hur det har förändrats vet jag icke. De erbjuder nu en 12lagersversion av bighornmönstret.
Kenda Bearclaw har ju kommit med en uppföljare HTR, men de är inte jättelätt att få tag på här.
Nog om däck, någon som testat att vätskefylla ATVhjul?
Qkeeper skrev:Hema skrev:Dina kedjor är jättefina, men ryms inte i min budget.
På hjulsidan lutar det åt ITP beadlockfälgar + pitbulldäck 26", då jag tror det kan bli lite tight att gå större om man vill ha möjlighet att använda kedjor på Yamahan.
Önskar man bara byta till stålfälgar är det rätt bra pris här: http://www.tommysmotor.se/sv/produkter/atv-dack-hjul/falg-paket/stalfalgar/
Ett annat sätt att öka den fjädrade vikten är att välja en extra tung skyddsplåt, så blir pakethållarna lediga och vikten kommer så lågt som möjligt.
Om jag inte minns fel så har jag läst att kedjorna som anersimyra har kostar 4000-4500+moms cirkus per par? Då skulle nog jag istället för att investera i däck och fälgar vilket fort är mellan 10-15000:- investera i kedjorna istället. Fast det beror väl på användningsområdet. Jag kör ju kedjor i princip året runt eftersom maskinen går till 95% i skog och snö.
Uvskogen skrev:Hema skrev:Uvskogen skrev:Jag har provat både hjulvikter och extra last fram. Numera enbart extra last. Har en järnklump på en cirka 35 kg som sitter frampå fyrhjulingen. Med hydraulaggregatet på så ger det cirka 60-07 kg extra.
Gör att den drar betydligt bättre med vagnen på.
Har framvikten på även utan hydraulagg när jag ska dra tungt i skogen.
Hur har du fäst vikten? Lite sugen att skaffa fyrkantsfäste fram o back som de Nordamerikanska hjulingarna brukar ha. Har för mig att jag någon gång sett ett sådant kit till Yamaha, men är lite osäker nu.
blog/Uvskogen/sasongsforberedelser_b-6210_sid-56bd67927fd669a58a4d3d2ebbcd6c66.html
anersimyra skrev:Tänk på att till ett däck med s.k " traktormönster " fungerar många kedjor dåligt. TB kedjan togs fram just till Kenda Bearclawmönstret. Innan jag köpte TB kedjor körde jag med Norska tellefsdahl, de var visserligen bra kedjor men hamnade nere i mönstret på Kendadäcken. Den som provat TB kedjan uppför en " omöjlig backe " med stenhård blåis, eller ett slätt berg, den kommer " plocka fram spargrisen."...
Hema skrev:anersimyra skrev:Tänk på att till ett däck med s.k " traktormönster " fungerar många kedjor dåligt. TB kedjan togs fram just till Kenda Bearclawmönstret. Innan jag köpte TB kedjor körde jag med Norska tellefsdahl, de var visserligen bra kedjor men hamnade nere i mönstret på Kendadäcken. Den som provat TB kedjan uppför en " omöjlig backe " med stenhård blåis, eller ett slätt berg, den kommer " plocka fram spargrisen."...
Jo, så det kräver att man tänker både en o två ggr, när man väljer däck, om man ska köpa andra kedjor än TB-kedjor.
Vedproducent skrev:Garpdraget så får du vikten även på framhjulen. Polaris har det men jag vet inte hur det är att montera på andra fabrikat. Men du drar ju avsevärt mycket mer last med det.
Hema skrev:Vedproducent skrev:Garpdraget så får du vikten även på framhjulen. Polaris har det men jag vet inte hur det är att montera på andra fabrikat. Men du drar ju avsevärt mycket mer last med det.
Garpdraget hade jag aldrig hört talas om, men hur tusan funkar det?
Vedproducent skrev:Hema skrev:Vedproducent skrev:Garpdraget så får du vikten även på framhjulen. Polaris har det men jag vet inte hur det är att montera på andra fabrikat. Men du drar ju avsevärt mycket mer last med det.
Garpdraget hade jag aldrig hört talas om, men hur tusan funkar det?
Ja det ersätter ju ordinarie kula med ett drag som är monterat mellan bakre och främre axeln. Du får då fram vikten även på framhjulen och hindrar stegring. Ökar nog framkomligheten med 50 procent eller något liknande.
Vedproducent skrev:Draget är ju fjädrande så någon steloperation är det inte frågan om. De som kört med det draget vill nog aldrig byta tillbaka till vanlig kula. Kulan sitter förresten kvar så du kan använda vilket du vill bara du har rätt koppling på det du ska dra.