Sida 1 av 2

Avestavagnen sänker priset

Postat: ons 19 mar 2008, 20:47
av Skogshuggarn
Avestavagnen vill inte att man ska köpa Kinesiska vagnskopior, så nu räknar de ner "svindlande" 18 000:- på deras absolut magraste sk "skotarvagn" med rulldrift till 69 000:- exkl moms.
Priset för samma ekipage som ovanst, fast med 4.2 M kran (80 cm längre), landar på 107 000:- vilket resulterar i ett priskliv om nästa 40 000:- sekr. :shock:
Frågan är ju om dessa "djärva tag" ska lyckas få över köparna som går och funderar på de billigar kinavagnarna?.

Vad tror ni?,,,,,

Postat: ons 19 mar 2008, 20:54
av Robin
Kan vara så, men jag tycker båda kranman och avesta är ritkigt fina vagnar med gedigna grejor. Men kina kommer ikapp och det kommer märkas på försäljningen.

Postat: ons 19 mar 2008, 20:55
av sågmek
En sak är säker tänk om man precis har köpt en sån kärra då kan man nog STRYPA lille magnus på avesta vagnen 😈

Postat: ons 19 mar 2008, 21:05
av Thunborg
MAGNUS betyder den store, faktiskt :lol:

Postat: ons 19 mar 2008, 21:20
av Skogshuggarn
sågmek skrev:En sak är säker tänk om man precis har köpt en sån kärra då kan man nog STRYPA lille magnus på avesta vagnen 😈


Avestavagnen går faktiskt ut i en annons i sista ATL 21/3 och ber sina tidigare kunder om ursäkt för prissänkningen.
Däremot kan jag (som tidigare påpekat), inte fatta hur dom ska få folk att slanta upp 40 000:- MERA "bara" för att få 80 cm längre kran!?!?!?!.
Ställ det i paritet med att det kostar nästan 1 ny motorsåg per dm extra kranlängd så förstår ni kanske orimligheten i det hela.

Postat: ons 19 mar 2008, 21:21
av Mangan
Thunborg skrev:MAGNUS betyder den store, faktiskt :lol:


Japp, nån jävla ordning får det vara! :-)

"Den store"

Postat: ons 19 mar 2008, 23:06
av björken
Skogshuggarn skrev:
sågmek skrev:En sak är säker tänk om man precis har köpt en sån kärra då kan man nog STRYPA lille magnus på avesta vagnen 😈


Avestavagnen går faktiskt ut i en annons i sista ATL 21/3 och ber sina tidigare kunder om ursäkt för prissänkningen.
Däremot kan jag (som tidigare påpekat), inte fatta hur dom ska få folk att slanta upp 40 000:- MERA "bara" för att få 80 cm längre kran!?!?!?!.
Ställ det i paritet med att det kostar nästan 1 ny motorsåg per dm extra kranlängd så förstår ni kanske orimligheten i det hela.


Ingen logik, förmodligen bara brist på konkurrens i det segmentet, ganska mkt luft i det priset kan tänkas.
Jag förmodar att de säljer sin lilla vagn för 69' fortfarande med en viss vinst. Det tyder väl på att de haft ganska goda marginaler tidigare och att konkurrensen är av godo för oss köpare? Som sagt, trist för de som nyligen köpt vagn till "gamla" priset.

/Björken

Postat: tor 20 mar 2008, 00:05
av trilla
Suzuki gjorde nåt liknande på motorcykel sidan nångång ca -99. En TL1000 blev 25000:- billigare bara sådär, surt sa räven då man nyköpt...
Men med dagens låga dollarkurs är det ju skamligt att inte tex fyrhjulingarna blivit billigare.
ALLA fyrhjulingar görs i USA och köps in i dollars och borde då blivit ca 20% billigare sista månaderna. Nån skär guld med smörkniv just nu.

Postat: tor 20 mar 2008, 10:31
av huggar*n
hejsan!jag förstår inte hur man kan jämföra avestavagnen med billigare asientillverkade kärror (kranman med för den delen).Jag har varit på "studiebesök"i går på avestavagnen och sett hur tillverkningen går till,han TILLVERKAR ALLTING själv utom rotatorerna.Alla som har lite kunnande om material och ytbehandling skulle förstå att avestavagnen egentligen är billigare än konkurenterna.Den finishen han har på grejorna är det INGEN som kan konkurera med :!:

Postat: tor 20 mar 2008, 10:56
av M_M
ALLA fyrhjulingar görs i USA


Även de Japanska...? :roll:

Postat: tor 20 mar 2008, 12:27
av Skogshuggarn
Grejen är väl att även den övriga världsmarknaden säkert kommer att få justera om priserna på sina produkter om det låga dollarpriset i US håller i sig.
Tyvärr så ser nog mellanhänderna, alltså återförsäljarna, till att hålla uppe priserna så gott det går på konsumenternas bekostnad.
Dvs tills dess "bubblan spricker" och någon börjar dumpa priset för att i stället hämta hem vinsten på "volymförsäljning".

Postat: tor 20 mar 2008, 13:42
av trilla
M_M skrev:
ALLA fyrhjulingar görs i USA


Även de Japanska...? :roll:


Ja, åtminstone yamah och honda görs i usa dom andra ska jag inte uttala mej om egentligen men jag tror absolut att tex kawasaka/suzuki görs där också. Dom enda som görs i östern är dom dåliga kina maskinerna och möjligtvis kymco som väl görs i korea va?
Usa är ju egentligen hela marknaden för fyrhjulingar därför är fabrikerna där.

Postat: tor 20 mar 2008, 13:44
av M_M
trilla skrev:
M_M skrev:
ALLA fyrhjulingar görs i USA


Även de Japanska...? :roll:


Ja, åtminstone yamah och honda görs i usa dom andra ska jag inte uttala mej om egentligen men jag tror absolut att tex kawasaka/suzuki görs där också. Dom enda som görs i östern är dom dåliga kina maskinerna och möjligtvis kymco som väl görs i korea va?
Usa är ju egentligen hela marknaden för fyrhjulingar därför är fabrikerna där.


Jasså... Det hade jag ingen aning om! Bra att veta dock!

Postat: tor 20 mar 2008, 20:45
av Ola
Hmm tror tyvärr vinte det blir billigare för att dollarn är låg.

Tillverkarna som säljer sina fyrhjulingar justerar säkert priset på exportmodellerna just för att kompensera för den svaga dollarna. De skulle ju själva förlora 20% av sin vinst pga valutans försvagning och det tror jag faktiskt inte att de vill göra ;) Men handla direkt i USA kan ju vara en lösning, men frakt och tull och krångel äter nog upp den vinst man skulle göra tror jag.

Postat: tor 20 mar 2008, 22:48
av björken
huggar*n skrev:hejsan!jag förstår inte hur man kan jämföra avestavagnen med billigare asientillverkade kärror (kranman med för den delen).Jag har varit på "studiebesök"i går på avestavagnen och sett hur tillverkningen går till,han TILLVERKAR ALLTING själv utom rotatorerna.Alla som har lite kunnande om material och ytbehandling skulle förstå att avestavagnen egentligen är billigare än konkurenterna.Den finishen han har på grejorna är det INGEN som kan konkurera med :!:


Jag skulle vilja säga att de själva jämför sig när de i annonser går ut och säger att vi måste sänka priset annars kommer alla att köpa kopian.
Jag läser det som att kopian är så bra så de ser den som en allvarlig konkurrent. Om de de var säkra på sin överlägsenhet och prisvärdhet så skulle de hålla fast vid sitt pris.

/Björken