Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Köpa atv olika val

28 inlägg 13720 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Köpa atv olika val

80-90  
#319270 Köpte mej den nya can am 500 som kom ut strax före jul .. Den fungerar helt perfekt !!

Avatar Fallback

Re: Köpa atv olika val

Hema  
#319275 Sant, det är inte diffen som kopplas ur, utan låsningen av den.

Användarvisningsbild

Re: Köpa atv olika val

weldion  
#319670 Jag tycker att variatordrift är väldigt lättsamt att köra. Bara att gasa och koncentrera sig på körningen. Finns ett nedväxlingskit till Yamahan som ger cirka 10% lägre växel. Fyrhjulsdriften på Yamahan fungerar fint och det går att låsa framdiffen med en knapptryckning.
Själv så är jag skeptisk till fyrhjulingar med stel bakaxel. Anledningen är att jag tycker att det skall bli fruktansvärda brytningar i bakaxeln med ett fullt lass med timmer bakom sig och man kör upp med ena hjulet på en sten eller stubbe.
Yamahas variatorer är klockrena. Man behöver inte vara orolig för att det inte skall fungera och att det skall dra mycket rem.

Avatar Fallback

Re: Köpa atv olika val

axwell  
#319675
weldion skrev: Fyrhjulsdriften på Yamahan fungerar fint och det går att låsa framdiffen med en knapptryckning.
Själv så är jag skeptisk till fyrhjulingar med stel bakaxel. Anledningen är att jag tycker att det skall bli fruktansvärda brytningar i bakaxeln med ett fullt lass med timmer bakom sig och man kör upp med ena hjulet på en sten eller stubbe


Här hänger jag inte med :roll:
Så fungerar väl framdiffen på de flesta fabrikat, frånsett vissa Yamaha och dom som kräver att handbromsen aktiveras.

Förstår inte att det skulle bryta mer med stel bakaxel än delad, i båda fallen får hjulet över stenen gå längre väg.
Med delad bakaxel som har stelopererad fjädring borde däremot belastningen öka mer, eller?

Avatar Fallback

Re: Köpa atv olika val

Zetor 25  
#319692 Stel axel är nog att föredra...vet en Suzuki som har" gått av" vid två tillfällen.

Användarvisningsbild

Re: Köpa atv olika val

weldion  
#319706
axwell skrev:
weldion skrev: Fyrhjulsdriften på Yamahan fungerar fint och det går att låsa framdiffen med en knapptryckning.
Själv så är jag skeptisk till fyrhjulingar med stel bakaxel. Anledningen är att jag tycker att det skall bli fruktansvärda brytningar i bakaxeln med ett fullt lass med timmer bakom sig och man kör upp med ena hjulet på en sten eller stubbe


Här hänger jag inte med :roll:
Så fungerar väl framdiffen på de flesta fabrikat, frånsett vissa Yamaha och dom som kräver att handbromsen aktiveras.

Förstår inte att det skulle bryta mer med stel bakaxel än delad, i båda fallen får hjulet över stenen gå längre väg.
Med delad bakaxel som har stelopererad fjädring borde däremot belastningen öka mer, eller?


Det jag skrev om framdiffen var inte menat som något unikt med Yamahan, utan mer bara information om hur det är ställt med Yamahan.

Jag tycker att det här borde bryta mer i axeln:

Bild


än det här där hjulen kan gå individuellt i höjdled. Ett hjul på backen och det andra över stenen.

Bild

Användarvisningsbild

Re: Köpa atv olika val

Hammaren  
#319993 Jag ska byta upp mig på hjuling nu i vår och jag lutar åt en traktorreggad, 40km/h, men alla tillverkare
har en spärr av något slag som kan kopplas ur, då går det att åka fullfort, du får åka på väg, i terräng, modellen som jag lutar åt har också extra låg lågväxel, det tål att tänkas på en traktorreggad :smile:

Användarvisningsbild

Re: Köpa atv olika val

pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#320013 Vad tror ni om denna?
14års modell demomaskin
Rullat 14timmar
84000:-
http://www.blocket.se/gavleborg/Polaris ... ?ca=10&w=2

   TS
Avatar Fallback

Re: Köpa atv olika val

Hema  
#320059
pgo_jim skrev:Vad tror ni om denna?
14års modell demomaskin
Rullat 14timmar
84000:-
http://www.blocket.se/gavleborg/Polaris ... ?ca=10&w=2

Får du riktig garanti o lite utrustning så låter det ju inte helfel.

Användarvisningsbild

Re: Köpa atv olika val

pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#320652 Det skall ingå 2års garanti.
Den har nu rullat ca 20mil.
Kommer vara nyservad med oljor i fram/bakaxel osv. ( Första 25mila service)
Utbyte av drivaxlar till nya förstärkta pga att höger drivaxeldamask är trasig.
Enligt försäljaren trodde han att det beror på att dom kört med band?

Sitsen bak var lite förstörd i infästningen, det kommer dom laga.

Så det som ingår 107,900kr
Nyservad maskin
2års garanti
Nya förstärkta drivaxlar
Polaris winch fram / bak
Winchfäste bak
Plogram glacier pro
Plogblad 152cm
Monteringsfäste glacier pro
Handskydd med monteringssats
Hand & tumvärmare
Bukskydd
Röd färg

Vad tror ni?
Ord pris är 132 375kr (helt ny ej körd maskin)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köpa atv olika val

halvproffs  
#320661 Har själv bytt drivaxlar på min 850 nyligen pga av att original är underdimensionerade. Dom klarar inte band med originalaxlar tydligen. Original bukskydd som jag köpte var ett skämt. Köpte hasplast hos Go Off Road. Rekommenderas. Frågade säljaren varför Polaris bara hade 2års garanti när många andra har 5år.
Inga problem sa säljaren ; Polaris har lång goodwilltid efter. Jo pyttsan, fick betala det mesta av drivaxelbyte. Visst är det överpriser på 4-hjulingar, man får ju en ny liten bil för samma pengar och då er det kaross och ac och en mängd andra prylar. Köp om det känns rätt för man får gå lite på magkänsla.

Avatar Fallback

Re: Köpa atv olika val

Hema  
#320676 Jag tror inte du kommer bli besviken. Bäst är ju om man kan prova flera maskiner, men så ser oftast inte verkligheten ut. Jag har inte testat så många maskiner, men tycker min Yamaha 550 funkar helt okey. Jag kan inte säga att den är bäst, men den gör sitt jobb och jag är inte ensam om den åsikten.

Jag tycker föregående talare va sund i tipset att gå på magkänslan. Fjärr till vinschen är en stor fördel då det blir mycket enklare att mata in linan fint, annars är det risk för trassel. Hur som helst, så är det nog ingen dålig affär. Lycka till.

Avatar Fallback

Re: Köpa atv olika val

Qkeeper  
#320740 Alla märkesmaskiner i dag ligger ju relativt nära varandra i pris och kvalité så närheten till en bra åf är nog viktigaste valet i dagens läge.

Själv håller jag Yamaha maskinerna högt. Kört Yamaha i 10 år nu. Andra maskinen nu och den är 7 år gammal och i helgen kom första haveriet då generatorn gav upp efter snart 600h.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).