Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Erfarenheter av malwas maskiner?

321 inlägg 136464 visningar 49 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Erfarenheter av malwas maskiner?

jannee  
#403713 Magnus Wallin anklagar Daniel för att Daniel sagt att Malva går ut med lögner. Ok, jag vet inte vad som sagts MEN
tydligen är Malvas maskiner så pass otillförlitliga att det är helt normalt det Daniel säger - EFTERSOM Magnus W inte vill bemöta detta.
Vad jag förstått och sett är att Malvan är en maskin som en välbeställd skogsägare använder för att leka lite med :grin:
Leja in en Malva för en gallring = minusresultat. Visst det kan bli fint efter men så kostar det också. :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Erfarenheter av malwas maskiner?

tallen100  
#403740 Jo nog kostar det att leja in små maskiner, men på tid och längd kan det nog vara en ganska vettig investering.

Användarvisningsbild

Re: Erfarenheter av malwas maskiner?

hlb  
#403743 När, eller om jag inte hinner med Hypron blir det Malwa alla dagar i veckan vid gallring. Tänker inte kortsiktigt.

Avatar Fallback

Re: Erfarenheter av malwas maskiner?

jannee  
#403746 HLB du har kanske helt rätt, men det skulle vara roligt att få reda på vilken skötselmetod som i slutänden ger mest i netto (plånboken).
Plantera enligt gängse normer, röja optimalt, gallra 3 gånger för att till sist slutavverka.
Plantera glest, röja, gallra EN gång, slutavverka.
Plantera glest, röja, gallra TVÅ gång, slutavverka.
Plantera, röja, ingen gallring innan slutavverkning.
Som det nu blivit, i alla fall här i Södra Sverige, riskerar man massor av vindfälle EFTER varje gallring.
Södra förordnar 3 gallringar, dock är de mest ute efter massaved.
Personligen är jag skeptisk till att gallra i skog äldre än 45 - 50 år (3:e gallring)

Avatar Fallback

Re: Erfarenheter av malwas maskiner?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#403747 Har toppen nått 20-22meter ska de inte gallras, då är de för sent.
Senaste gallringen så lämnades de 15m ogallrad zon mot väster där i jag i sommar var tvungen att köra slutavverkning pga granbarkborrarnas framfart under flera år innan jag blev ägare ifjol

Avatar Fallback

Re: Erfarenheter av malwas maskiner?

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#403777 Gäller problemen med midjan alla deras modeller eller bara dom nyare 560?

Användarvisningsbild

Re: Erfarenheter av malwas maskiner?

Daniel_E  
#403953 Dem skryter om att dem har förstärkt den på 560.2 men jag tyckte inte de va nå märkvärdigt.

I alla fal blev man lovad att det skulle hålla på första 560 så som det var uträknat i något datorprogram
Men som praktiken visar går det inte bygga en maskin som är så lätt å ska hålla för en skogsträng.

Avatar Fallback

Re: Erfarenheter av malwas maskiner?

Anders_S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#403975 Nja eller så har den för stor lastarea. Folk har en förmåga att lasta på vad som får plats och lite till.

Avatar Fallback

Re: Erfarenheter av malwas maskiner?

John-Arne Sandström  
#405263 Jag kör den allra första skördaren som Malwa byggde, har även några Vimek:ar i maskinparken och har kört beståndsgående "mindre" maskiner sedan 2008 och min uppfattning är att man som förare måste vara medveten om att det är "lätta" maskiner man hanterar. Man behöver inte alltid ta de största träden på full armslängd eller lasta 4,90-stockar högt över stöttorna - då går det sönder förr eller senare. Om vi menar allvar med att komma till rätta med körskadorna i skogen så ska skotaren klara ett lastindex på > 1,0, gör den inte det så släpar vi omkring på onödigt många kilo järnskrot när virket körs fram till avlägg. Men det ställer som sagt lite andra krav på föraren :wink: (Det ställer även krav på maskintillverkarna att inte lockas att sätta onödigt stora kranar/aggregat på maskinerna!)
Både Malwa och Vimek har en begränsning i sin frigångshöjd men i vart fall i normal Småländsk och Västerbottnisk skogsterräng går det ofta att ta sig fram hyfsat bra - men det kräver kanske lite extra planering av föraren :wink: Vi har även gjort en del jobb i riktigt usel terräng och då drar kostnaderna iväg en del men om man tittade på grannmarkerna där det gallrats med stickvägar och stora maskiner så hade de fått hugga 7-8 m breda stickvägar och lämnat en hel del ogallrat i mellanzonerna för att få ihop till ackordet så frågan är var skogsägarens ekonomi blir bäst sett över hela omloppstiden.......

Avatar Fallback

Re: Erfarenheter av malwas maskiner?

walldenwood  
#408747 Lång väntan för ett kort svar, nu är den såld.

Avatar Fallback

Re: Erfarenheter av malwas maskiner?

hfab  
#409053 Byte från Malwa till Entracon? Vad är det som gör att entracon skulle vara en bättre skördare?
Eller, vad gör malwa till en sämre?
@ walldenwood har väl hyfsad erfarenhet av malwan?

   TS
Avatar Fallback

Re: Sv: Erfarenheter av malwas maskiner?

walldenwood  
#409206 Jag efterlyser ett högre tu, bättre komfort, ett något större aggregat då vi tappar ca 2 mån körning på våren då det är avverkning av vindfällor. Detta är bara några faktorer som gjort att jag satsar på ett för mig nytt märke. Sommarens demo av Entracon har gjort mig trygg i mitt beslut. Ingen varmgång varken i motor eller hydraulik.

Avatar Fallback

Re: Erfarenheter av malwas maskiner?

martiniholma  
#412723 Såg att den nya maskinen har anlänt. Skulle vara intressant att höra dina första intryck när du kommit igång. :)

Avatar Fallback

Re: Erfarenheter av malwas maskiner?

hfab  
#415028 Visning i Gunnarsbyn! Någon som varit där och har åsikter eller synpunkter? @rokon finns väl i dom trakterna?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Erfarenheter av malwas maskiner?

rokon  
#415220
hfab skrev:Visning i Gunnarsbyn! Någon som varit där och har åsikter eller synpunkter? rokon finns väl i dom trakterna?

Ja jag är här inom Gunnarsbyns utkanter i den glesare delen av glesbygden. Hm som nybliven ägare av timmerhus med utsikt mot mina egna marker så blir man lätt insnöad utan nederbörd och missar tydligen vad som sker utanför synfältet.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).